شکایت ترکیه از عربستان در ادامه تنش در روابط دوکشور

دولت آنکارا به دلیل تحریم کالاهایش توسط عربستان از این کشور به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد.

به گزارش روزنامه صباح ترکیه، این اقدامات عربستان که روابط تجاری میان این کشور با ترکیه را محدود می‌کند به سازمان تجارت جهانی گزارش شده است. 

این روزنامه نوشت، از مقامات سعودی هم درخواست شده هرچه سریعتر کامیون‌های حامل کالا در گمرک‌ها را آزاد کنند.

صباح نوشت، ترکیه همزمان دو گام علیه عربستان برداشته است؛ نخست این که به صورت غیررسمی کالاهایش را تحریم کرده و دیگری ارسال سه پیام به ماجد بن عبدالله القصبی، وزیر بازرگانی عربستان است. آنکارا در این پیام‌ها مراتب ناراحتی خود را از رفتار منفی با شرکت‌های صادرات و تولیدات ترکیه ابراز داشته و از ریاض خواسته به این اقدامات منفی پایان دهد. 

این روزنامه به نقل از رخسار پکجان، وزیر بازرگانی ترکیه نوشت، عربستان از ۱۵ نوامبر ۲۰۲۰ برخی از محصولات ترکیه از جمله تخم مرغ، شیر، گوشت سفید و دیگر محصولات این کشور را در گمرک معلق نگه داشته است.

وی گفت، رایزن‌ها و وابسته‌های ترکیه در عربستان برای آزادسازی کالاها اقدامات لازم را انجام داده‌اند. وزیر بازرگانی ترکیه با بیان اینکه مقامات سعودی تصمیم گرفته اند برخی از این کالاها را به ترکیه بازگردانند، افزود، دولت ریاض همچنان به اقدامات منفی خود در قبال صادرات ترکیه ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد، سه پیام به همتای سعودی خود در تاریخ های ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۰، پنج اکتبر ۲۰۲۰ و ۲۲ ژانویه ۲۰۲۱ ارسال کرده و در آنها مراتب ناراحتی ترکیه را در قبال اقدامات منفی ریاض با شرکت های ترکیه ابراز داشته است.

پکجان گفت، وزیر سعودی در پاسخ مدعی شده که استراتژی برای تضمین تجارت آزاد با همه شرکای تجاری براساس تعهدات بین المللی تعیین شده است و هیچ تبعیضی علیه ترکیه وجود ندارد.

وی در ادامه افزود، در این رابطه اقدامات لازم اتخاذ و به سازمان جهانی تجارت ارائه شده تا راه حلی برای این مشکل پیدا کند. همچنین تمامی اقدامات عربستان در خصوص اعمال محدودیت بر تجارت ترکیه در شورای تجارت کالا به عنوان بخشی از اقداماتی که باید در سازمان جهانی تجارت پیگیری شود، مطرح شده است.

درخواست‌های عربستان برای تحریم محصولات ترکیه بیش از دو سال است که تشدید شده است هرچند ریاض هرگونه تصمیم رسمی در مورد ممنوعیت ورود کالاهای ترکیه را تکذیب کرده است چرا که از تحریم های احتمالی سازمان جهانی تجارت در صورت نقض قوانین بین المللی موجود در توافقنامه های تجاری و توافقنامه های تجارت آزاد بیم دارد.

پس از اینکه اتحادیه صادرکنندگان ترکیه اعلام کرد، عربستان رسما واردات گوشت، تخم مرغ و سایر محصولات ترکیه را در ماه نوامبر ۲۰۲۰ به حالت تعلیق درآورده است، دفتر اطلاع رسانی عربستان در اکتبر ۲۰۲۰ اعمال هرگونه محدودیت بر کالاهای ترکیه را تکذیب و اعلام کرد، دلیل کاهش میزان تبادلات تجاری میان دو کشور به تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا بازمی گردد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.