لیلاز: واعظی و جهانگیری نقش مهمی در حفظ وحدت در دولت دارند

یک‌ فعال سیاسی و اقتصادی می‌گوید: اگر کسی از دوستان ما در دولت فکر می کند که دارد زنبیلش را برای صف بعدی قدرت می گذارد، یقین می دهم که اشتباه می کند و هیچ دولت بعدی به رفتارهای غیر وفادارانه روی خوش نشان نخواهد داد.

سعید لیلاز با اشاره به‌ بروز برخی اختلافات میان اعضای دولت، اظهار کرد: این روزها از یک طرف بین آقای همتی با آقای دژپسند و از سوی دیگر میان آقای دکتر نمکی با سایر اعضای دول بحث‌هایی هست که نه بازتاب بین المللی و نه بازتاب داخلی مطلوبی دارد. و از جهت سواستفاده معاندان،  برای دوستان دولت و کسانی که به آقای روحانی و به موفقیت ایشان علاقه‌مند هستند، از هیچ جنبه ای قابل دفاع نیست.

وی افزود: اولا به لحاظ اخلاقی اگر شبهه این باشد که چون اواخر عمر دولت دوم آقای روحانی است، کسی دارد زنبیل خودش را در سایر جاهای حکومت جاسازی می کند که در چیدمان منافع و قدرت در دولتهای آینده جایی برای خودش دست و پا کند، این نهایت بی اخلاقی است و اگر فقط و فقط بحث های کارشناسی است، جای آن به هیچ عنوان در محل مناظره ها و در مناظر عمومی نیست. 

این فعال سیاسی تاکید کرد: ما در ایران از آنجایی که در ۳۲ سال گذشته تحت نظام حاکمیت دو گانه قرار داشتیم، همواره در ماه های پایانی عمر دولتهای دوم دچار چنین حالتهایی می شدیم ولی به نظر می رسد که این با  مقدار این وضعیت شدیدتر شده است؛ بعضی بحث های فوق العاده کارشناسی از جمله اینکه آیا بانک مرکزی به دولت بدهکار است یا دولت به بانک مرکزی بدهکار و حتی بعضی بحث های کارشناسی تر از آن و تخصصی تر از آن مثل اینکه آیا باید واکسن را تولید کرد یا باید وارد کرد، اگر باید وارد کنیم چه کسی باید وارد کند و از کجا وارد کند، اینها به جای اینکه در تخصصی ترین و محرمانه ترین سطوح دولتی و حکومتی کشور بحث شود الان به منظر عمومی آمده است.

لیلاز تصریح کرد: اگر خدایی نکرده کسی از دوستان ما در دولت فکر می کند که دارد زنبیلش را برای صف بعدی قدرت می گذارد، یقین می دهم که اشتباه می کنند و هیچ دولت بعدی به این رفتارهای غیر وفادارانه روی خوش نشان نخواهد داد، چنانچه در گذشته هم روی خوش نشان داده نشده و تجربه نشان می دهد و همینطور اصول ما می گوید که باید به تعهدات و اصول خودمان پایبند باشیم و اگر از روی دلسوزی هم  هست، من خواهش می کنم مقداری خویشتن داری کنند و همه دولت را در این زمینه به خویشتن داری دعوت می کنم. واعظی و جهانگیری نقش مهمی در حفظ وحدت در دولت دارند.

وی با تاکید بر اینکه در این دو حوزه آقای واعظی و آقای رئیس جمهور و همین طور آقای جهانگیری مسئولیت درجه یک و بسیار مهمی در نگه داشتن وحدت دولت و حفظ یکپارچگی دولت دارند، افزود: در سنت های ریاست جمهوری در همه دنیا ۱۰۰ روز اول را داشتیم اما این ابتکار جالبی بود که آقای روحانی گزارش ۱۰۰ روز آخر را هم مطرح کردند و اتفاقا شواهد و شرایط نشان می دهد که ما در ۱۰۰ روز آخر چه در حوزه سیاست خارجی و چه در حوزه سیاست داخلی و همینطور در جنبه های اقتصادی و مبارزه با پاندمی کرونا کارهای بسیار بزرگی می توانیم انجام دهیم.

به گفته این فعال سیاسی و اقتصادی، اولین شرط این است که بر دولت آرامش درونی حکمفرما باشد و در این زمینه توجه آقای جهانگیری، آقای واعظی و شخص آقای رئیس‌جمهور باید به این جلب شود که انسجام دولت را به عنوان یک اصل خدشه ناپدیر بدانند و با شکنندگان این اصل برخورد شود.

لیلاز یادآور شد: به هیچ وجه مایه خوشحالی نیست که رسانه ها در داخل و بدترین معاندان کشور در خارج، کسانی که نه به نظام جمهوری اسلامی و نه به چپ و راست  اعتقاد دارند، اکنون با خوشحالی و شادکامی اظهار نظر این یا آن عضو دولت را علیه بقیه ارکان دولت بازتاب می دهند و آن را تحلیل و تفسیر می کنند. به هرحال لازم است هشدارهایی داده شود که فورا در این ۱۰۰ روز آخر جلوی این شکاف ها گرفته شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.