ممنوعیت استفاده از بیت کوین و ارزهای مجازی در ترکیه

بانک مرکزی ترکیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد نمی‌توان از ارزهای مجازی و سایر سرمایه‌های دیجیتال به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به عنوان یک شیوه پرداخت استفاده کرد.

 به گزارش راشاتودی، بانک مرکزی ترکیه استفاده از ارزها و سرمایه‌های مجازی را برای خرید کالا و خدمات ممنوع کرده و در مورد مخاطرات قابل توجه در این نقل و انتقال‌ها هشدار داده است. این ممنوعیت از ۳۰ آوریل (دهم اردیبهشت) اعمال می‌شود.

 بانک مرکزی ترکیه طی بیانیه‌ای که در روزنامه رسمی این کشور منتشر شده اعلام کرد ارزهای مجازی و سایر سرمایه‌های دیجیتال را نمی‌توان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به عنوان یک شیوه پرداخت به کار برد.

 در بیانیه این بانک آمده است: «تامین کنندگان خدمات پرداخت نمی‌توانند مدل‌های کسب و کاری ایجاد کنند که در آنها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از سرمایه‌های مجازی استفاده شود و اجازه ندارند هیچ خدماتی مرتبط با این مدل‌های پرداخت ارائه دهند».

 این بانک همچنین اضافه کرد سرمایه‌های مجازی مشمول هیچ‌گونه مکانیسم نظارتی نمی‌شوند و خسارات احتمالی جبران ناپذیری به بار می‌آورند.

«استفاده از این مدل‌های پرداخت باعث خسارات جبران‌ناپذیر به دو طرف مبادلات خواهد شد و عناصری را شامل می‌شود که اطمینان به شیوه های پرداخت فعلی را تضعیف می‌کند».

 سرمایه‌گذاران در ترکیه اخیراً به ارزهای مجازی روی آورده‌اند تا هم از روند افزایش قیمت بیت کوین سود ببرند و هم در برابر تورم محافظت شوند. مقامات ترکیه هفته گذشته خواستار اطلاعات کاربران از پلتفرم‌های معاملات شدند.

 به دنبال برکناری رئیس بانک مرکزی ترکیه توسط رئیس جمهور این کشور، تورم در ترکیه در ماه مارس به ۱۶.۱۹ درصد رسید که بالاترین رقم طی شش ماه گذشته و بالاتر از هدف ۵ درصد دولت بود و ارزش لیر ترکیه به شدت کاهش یافت. این سومین بار طی دو سال گذشته بود که رئیس بانک مرکزی برکنار می‌شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.