وی درباره عدم جریمه افرادی که در ماه مبارک رمضان خون اهداء می کنند، ادامه داد: در شب‌های ماه مبارک رمضان بسیاری از افراد در قالب نذر نسبت به اهدای خون خود اقدام می کنند و این در حالی است که امسال نماز مغرب و عشاء و زمان افطار با ساعت منع تردد تلاقی پیدا می کند و تقریبا یک الی دو ساعت بعد از افطار ساعت منع تردد شبانه آغاز می شود.

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی  و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا طبق هماهنگی که هفته گذشته در کمیته امنیتی اجتماعی با سازمان انتقال خون و نیروی انتظامی صورت گرفت، مقرر شد افرادی که برای اهدای خون به مراکز و پایگاه های انتقال خون مراجعه می کنند، مشخصات شخصی و خودروی این افراد درج شده و به صورت هفتگی در اختیار نیروی انتظامی قرار می‌گیرد و اگر این افراد جریمه شده باشند جریمه آنها حذف خواهد شد. 

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا برای برگزاری مراسم شب‌های قدر تصمیم گیری شده است، خاطرنشان کرد: ما در کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی بررسی‌های لازم را در خصوص برگزاری شب‌های قدر انجام داده‌ایم و پیشنهادات ما در خصوص برگزاری این شب‌ها برای ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال شده است. در صورت تصویب و ابلاغ از سوی ستاد در خصوص چگونگی برگزاری این مراسم اطلاع رسانی در خصوص آن صورت خواهد گرفت.

وی درباره مراسم نماز جماعت و دیگر مراسم‌ها در شب‌های ماه مبارک ادامه داد: در حال حاضر با توجه به شرایطی که از نظر بیماری کرونا کشور با آن مواجه شده است، تصمیم جدیدی در خصوص برگزاری مراسم در ایام ماه مبارک رمضان و برگزاری نماز جماعت در شهرهایی که در وضعیت قرمز و نارنجی هستند، اتخاذ نشده است و همان محدودیت‌ها و الزاماتی که در طرح مدیریت هوشمند اعلام شده است، به قوت خود باقی است.

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی  و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا درباره استمرار محدودیت‌ها با توجه به شرایط کرونا در کشور گفت: اجرای محدودیت‌ها بستگی به شرایط شهرها دارد. اگر شهری وضعیتش تغییر کند، محدودیت‌ها متناسب با وضعیت شهر تغییر پیدا می‌کند. اگر شهری همچنان در وضعیت قرمز یا نارنجی بماند، محدودیت‌ها نیز به قوت خود باقی خواهند ماند. ما امیدواریم با همکاری و مساعدت و همراهی مردم روند بیماری در شهرها تغییر کرده تا محدودیت‌ها نیز برطرف شود. 

قاسمی درباره مشاغل، اصناف، سازمان‌ها و اداراتی که محدودیت‌ها را رعایت نمی‌کنند، تصریح کرد: مهمترین مسئله‌ای که با عدم رعایت محدودیت‌ها صورت می‌گیرد به خطر افتادن سلامت کارمندان، صنوف و مردم است و در صورت عدم رعایت با مخاطره جدی روبرو می‌شویم، بنابراین اینکه رعایت نمی‌شود، یک امر غیرمنطقی و غیرعادی است.

وی با اشاره به نظارت بر اجرای محدودیت‌ها گفت: در حوزه ادارات معمولا معاون توسعه منابع یا معاون اداری مالی مسئولیت بر اجرای محدودیت‌ها را در ادارات و سازمان‌ها برعهده دارند در سطح استانی نیز ستادهای استانی و در سطح شهرستان‌ها نیز فرمانداری‌ها و ستادهای شهرستانی مسئولیت اجرای پروتکل‌ها را برعهده دارند. اگر اجرای این پروتکل‌ها در ادارات رعایت نشود، باید گزارشات لازم به ستادهای استانی و شهرستانی اعلام شود تا تصمیمات لازم در خصوص آن اتخاذ شود، چراکه سازمان اداری و استخدامی نیز بخشنامه‌ای در این خصوص ارائه کرده است. چنانچه پروتکل‌ها در ادارات رعایت نمی‌شود، برابر قانون تخلفات اداری افراد متخلف به هیات تخلفات اداری معرفی می‌شوند و یا اینکه راسا مدیران می‌توانند براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا جریمه و مواردی که در قانون تخلفات اداری دیده شده است را اعمال کنند. 

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی  و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا درباره اجرای پروتکل‌ها در اصناف و مشاغل خاطرنشان کرد: نظارت بر اجرای پروتکل‌ها از سوی اتاق اصناف به صورت جدی دنبال می‌شود و بعید است در حوزه اصناف رعایت‌ها کم باشد، چراکه علیرغم همه محدودیت‌ها و مشکلاتی که در حوزه اقتصادی داشته‌اند، اما اصناف همراهی خوبی در این مدت با ما داشته‌اند. اگر بازرسان اتاق اصناف و بازرسان کمیته نظارت وزارت بهداشت به مواردی برخورد کنند که پروتکل‌ها را رعایت نمی کنند، برابر ضمانت‌های اجرایی و الزاماتی که دیده شده است با اصناف متخلف برخورد قانونی می‌کنند و حداقل این برخورد پلمب دو هفته‌ای اصناف متخلف است. 

قاسمی در پاسخ به این سوال که هنوز هم شاهد بروز برخی صف‌ها برای خرید اقلام ضروری هستیم، آیا با سازمان‌های متولی در خصوص تامین اقلام ضروری و عدم تشکیل صف اقداماتی صورت گرفته است، تصریح کرد: ما در کمیته امنیتی انتظامی اجتماعی بررسی کردیم و دستگاه‌هایی که خدمات ضروری ارائه می‌دهند تلاش کنند تا خدمات خود را به صورت الکترونیک و در بستر دولت الکترونیک ارائه دهند. 

وی ادامه داد: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا سه خدمت پرمصرف مردم در بستر دولت همراه و الکترونیک و به صورت غیرحضوری ارائه شود. تامین اجتماعی یکی از دستگاه‌هایی است که در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است و برای صدور دفترچه و خدمات مرتبط به بازنشستگان از بستر دولت الکترونیک خدمات خود را ارائه می‌دهد. 

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی  و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا درباره تشکیل صف‌ها تصریح کرد: وزارت صمت، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تشکیل صف‌ها باید پاسخگو باشند ما براساس پیشنهاداتی که به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه کردیم تاکید داشتیم که ستاد تنظیم بازار کالاهای مورد نیاز مردم را به وفور تامین کند تا مردم مشکل صف و مسائل این چنینی نداشته باشند. اجرای این مصوبات نیز با وزارت صمت، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و وزارت جهاد کشاورزی است. اگر وزارت بهداشت در خصوص این موضوعات گزارشی را ارائه دهند قطعا با دستگاه‌های متخلف برخورد خواهد شد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.