مهمترین خبرها در رسانه‌‌های جهان
به گزارش رویترز، آژانس بین المللی انرژی اتمی در پی بازدید ناظران این نهاد از تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز اعلام کرد که ایران مقدمات لازم برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای نطنز را تقریبا کامل کرده است.  ایران به آژانس اطلاع داده است که قصد دارد شش سانتریفیوژ جدید نسل آی‌آر۱ را در زیرزمین سایت نطنز نصب کند و به‌این‌ترتیب، شمار سانتریفیوژهای نسل اول خود را به ۱۰۲۴ عدد برساند

در واکنش به این مسئله، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا قصد ایران برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را تحریک آمیز خوانده و ادعا کرده برداشتن چنین گامی جدی بودن تهران در مذاکرات هسته‌ای در وین، پایتخت اتریش، را زیر سوال می‌برد. اما جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، با تاکید بر تعهد دولت جو بایدن به تداوم مذاکرات هسته‌ای گفت که ایالات متحده و ایران گفت‌وگوهای «غیرمستقیم» خود را با هدف احیای توافق برجام در وین از سر می‌گیرند. او تصریح کرده ایالات متحده تمایلی به افزودن بر گمانه‌زنی‌های موجود در مورد علل و منشاء حملات آخر هفته گذشته در تاسیسات هسته‌ای نطنز ندارد.

دولت‌های فرانسه ، آلمان و بریتانیا با صدور بیانیه مشترک نگرانی شدید خود را از آغاز غنی‌سازی۶۰ درصدی اورانیوم با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته را اعلام کردند و از ایران خواسته اند بیش از این مسیر دیپلماسى را پیچیده نکند. این بیانیه ادعا می کند ایران نیاز متقاعدکننده‌ای برای غنی‌سازی در این سطح ندارد. آن ها ادعا کرده اند این تصمیمی خطرناک و مخالف با حسن نیت در گفت و گوها است.

متن کامل این گزارش را با تیتر «تایید مقدمات آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران/پایان طولانی‌ترین جنگ آمریکا» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.