تاکید گروسی بر اهمیت مذاکرات وین و تأثیر آن بر بازرسی‌های آژانس در ایران

به گزارش شبکه ان. اچ کی ژاپن، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در گفت و گویی اختصاصی با این شبکه درباره پیشرفت در مذاکرات ادامه دار وین در راستای احیای توافق هسته ای ابراز امیدواری کرد. 

گروسی گفت که ایران درباره تصمیمش [آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم] به آژانس اطلاع رسانی کرده است و بازرسان آژانس برای بازرسی به تاسیسات نطنز رفته اند. 

او در ادامه گفت: زمان مذاکرات دیپلماتیک است که آژانس هم به دقت آن ها را دنبال می کند. 

گروسی این مذاکرات را  «بسیار مهم» تلقی کرد و گفت که فکر می کند نتیجه مذاکرات تاثیر بزرگی روی توافق آژانس و ایران در زمینه بازرسی تاسیسات هسته ای خواهد داشت. 

او در این باره بیان کرد که اگر طرف های دخیل در مذاکره نتوانند تا اواخر ماه مه به توافقی برسند، ممکن است لازم شود آژانس دوباره  به طور دوجانبه با همکاران ایرانی اش برای یافتن مسیری رو به جلو گفت و گو کند. 

در اواخر ماه فوریه، ایران موافقت کرد که به مدتی محدود و تا پایان ماه مه به آژانس اجازه بازرسی از تاسیسات هسته ای اش را بدهد. این توافق پس از آن حاصل شد که ایران اعلام کرد اجرای داوطلبانه تعهداتش در پروتکل الحاقی را که آژانس را مجاز می ساخت بازرسی های سرزده از تاسیسات هسته ای ایران انجام دهد، متوقف می کند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.