بازتاب گسترده بیانات رهبر انقلاب درباره مذاکرات وین

بیانات روز گذشته رهبر انقلاب اسلامی درباره مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای و تاکید ایشان بر «فرسایشی» نشدن مذاکرات در رسانه‌ها و مطبوعات خارجی بازتاب گسترده‌ای داشت.

روزنامه اوت لوک ایندیا  با تیتر «رهبر ایران: پیشنهادها در وین قابل نگاه کردن نیست» به این بخش از بیاناتشان پرداخته و به نقل از ایشان نوشت: پیشنهادهایی که آن‌ها[آمریکا] می‌دهند، معمولا متکبرانه و تحقیرآمیز بوده و قابل نگاه کردن نیست.

این روزنامه همچنین نوشت، اظهارات رهبر ایران در پی این مطرح می‌شود که این کشور پس از حمله‌ای رخ داده به تاسیسات هسته‌ای نطنز آن، اعلام کرده است در بیش‌ترین سطح[۶۰ درصد] نسبت به قبل غنی سازی اورانیوم انجام خواهد داد.

روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست  نیز با تیتر «رهبر ایران: مذاکرات هسته‌ای در راستای احیای توافق نباید فرسایشی شود» به بازتاب سخنان دیروز مقام معظم رهبری کشورمان پرداخته و به نقل از ایشان نوشت: آمریکا به دنبال پذیرفتن حقیقت در مذاکرات نیست. هدفش در مذاکرات این است که حرف‌های باطلش را تحمیل کند. مذاکره‌کنندگان اروپایی توافق علیرغم تایید حقوق ایران، سیاست آمریکا را در مذاکرات دنبال می‌کنند.

روزنامه گلوبال تایمز چین  با تیتر «رهبر ایران تاکید دارد آمریکا اول برای احیای توافق تحریم‌ها را لغو کند»، درباره بیانات روز گذشته ایشان نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری ایران روز چهارشنبه موضع تهران را مبنی بر این که تحریم‌های آمریکا باید پیش از بازگشت ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای لغو شوند، تکرار کرد.

این روزنامه همچنین به نقل از رهبر انقلاب نوشت: تشخیص مسئولان این است که بروند مذاکره کنند تا همین سیاست را اعمال کنند و ما در این زمینه بحثی نداریم.

گلوبال تایمز همچنین درباره این بخش از سخنان ایشان مطرح کرد: مقام معظم رهبری ایران اظهار کرد که ابراز آمادگی مقامات آمریکا برای مذاکره به این معنا نیست که واشنگتن آماده «شنیدن و پذیرفتن آن‌چه درست است» می‌باشد، بلکه نشان‌دهنده قصدشان برای «تحمیل یک حرف باطل» است و آمریکا قبلا «بارها نقض عهد کرده‌ است».

علاوه بر این،  خبرگزاری اسپوتنیک  با تیتر «رهبر ایران می‌گوید پیشنهادهای آمریکا در برجام قابل ملاحظه نیستند»، درباره بیانات مقام معظم رهبری نوشت: رهبر ایران در یک سخنرانی در تلویزیون این کشور درباره مذاکرات وین گفت: پیشنهادهای آن‌ها متکبرانه و تحقیرآمیز است و قابل نگاه کردن نیست.

این خبرگزاری همچنین مطرح کرد: طبق سخنان مقام معظم رهبری ایران، فرسایشی شدن مذاکرات برای ایران ضرر خواهد داشت.

نشریه نیوزویک  نیز با تیتر « رهبر ایران از "حرف‎های باطل" دولت بایدن در مذاکرات هسته‌ای شدیدا انتقاد کرد»، بیانات دیروز رهبر انقلاب را بازتاب داد که هدف آمریکایی‌ها از تاکید و اصرار  بر مذاکره را تلاش برای تحمیل یک حرف باطل تلقی کرده بودند.

شبکه ان.بی.سی نیوز  هم با تیتر « آیت‌الله خامنه‌ای گفت مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ نباید فرسایشی شود» به سخنان دیروز ایشان پرداخت و به نقل از مقام معظم رهبری کشورمان نوشت: پیشنهادهای آمریکایی‌ها غالبا متکبرانه و تحقیرآمیز است و قابل نگاه کردن هم نیست.

خبرگزاری رویترز  نیز با مورد توجه قرار دادن بخشی از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم فرسایشی نشدن مذاکرات در تیتر، به نقل از ایشان نوشت: آمریکا به دنبال پذیرفتن حقیقت در مذاکرات نیست. هدف آن تحمیل حرف‌های باطلش است. شرکای اروپایی توافق دنباله‌رو سیاست‌های آمریکایی‌ها در مذاکرات هستند، اگرچه حقوق ایران را تایید می‌کنند.

ر وزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل  نیز با تیتر «ایران پیشنهادهای هسته‌ای وین را با گفتن "قابل نگاه کردن نیستند" رد می‌کند» سخنان رهبر انقلاب را بازتاب داده و به نقل از ایشان نوشت: پیشنهادهایی که آن‌ها[آمریکا] می‌دهند، غالبا متکرانه و تحقیرآمیز هستند و قابل نگاه کردن نیستند.

این روزنامه همچنین بخشی از بیانات مقام معظم رهبری را مبنی بر این که باید مراقب بود مذاکرات فرسایشی نشود، در بخشی از گزارشش بازتاب داد.

شبکه تلویزیونی سی.ان.ای سنگاپور  هم با تیتر «رهبر ایران درباره فرسایشی شدن مذاکرات هسته‌ای هشدار داد» بیانات رهبر انقلاب را بازتاب داد که در سخنانشان مطرح کرده بودند فرسایشی شدن مذاکرات وین به ضرر کشور خواهد بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز گذشته درباره مسایل مربوط به برجام و تحریم ها و مذاکرات گفتند: سیاست کشور را در خصوص برجام و تحریم‌ها در سخنان عمومی اعلام و در جلسات با مسئولان یا به صورت مکتوب نیز به آنها بیان کرده‌ایم بنابراین سیاست کشور معلوم است که باید چه کاری انجام بدهند.

ایشان افزودند: تشخیص مسئولان این است که بروند مذاکره کنند تا همین سیاست را اِعمال کنند که در این زمینه بحثی نداریم اما باید مراقبت شود که مذاکره فراسایشی نشود چرا که برای کشور ضرر دارد.

رهبر انقلاب اسلامی هدف آمریکایی‌ها از تأکید و اصرار بر مذاکره را تلاش برای تحمیل یک حرف باطل دانستند و افزودند: منطق جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه که اول باید آمریکا تحریم‌ها را بردارد زیرا به آنها اطمینانی وجود ندارد و قبلاً بارها نقض عهد کرده‌اند، به‌گونه‌ای است که حتی بعضی مذاکره‌کنندگان اروپایی نیز قبول دارند و در جلسات خصوصی آن را تصدیق می‌کنند اگرچه در مقام تصمیم‌گیری تسلیم آمریکایی‌ها هستند و از خود استقلالی ندارند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: غالب پیشنهادهای آمریکایی‌ها، متکبرانه و تحقیرآمیز است و حتی قابل نگاه کردن هم نیست.

ایشان در پایان ابراز امیدواری کردند که مسئولان کشور با چشم باز و دل محکم و با توکل به خدا به پیش بروند و به توفیق الهی ملت را خرسند و خوشحال کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.