جزئیات بازداشت نخست وزیر سابق کویت

«شیخ جابر المبارک الصباح » نخست وزیر سابق کویت برای رسیدگی به پرونده ای حقوقی (مربوط به بودجه ارتش) بصورت موقت بازداشت شد.

رسانه‌های کویتی امروز (چهارشنبه) نوشتند که دادگاهی در کویت روز گذشته (سه شنبه) برای رسیدگی به پرونده «صندوق امنیت و ارتش»، حکم به بازداشت موقت نخست وزیر سابق این کشور داد و ۲۷ آوریل را زمان رسیدگی به این پرونده تعیین کرد. 

در این پیوند، روزنامه «القبس» گزارش داد که دادگاه وزرا مرتبط با پرونده صندوق امنیت و ارتش اولین جلسه خود را برگزار کرد که در آن تعدادی از مقامات کویت از جمله «شیخ جابر المبارک الصباح» نخست وزیر پیشین متهم شدند. 

در این حکم آمده است که علاوه بر حبس نخست وزیر پیشین، دادگاه تصمیم به ممنوعیت انتشار در پرونده «صندوق امنیت و ارتش»  که در آن «شیخ خالد الجراره» وزیر پیشین کشور و دفاع  و هفت نفر دیگر نیز متهم هستند، گرفت. 

پرونده قضایی «صندوق ارتش» کویت در نوامبر ۲۰۱۹ پس از آنکه «شیخ ناصر الصباح» که در آن زمان وزیر دفاع بود، گزارشی از  وجود جرایم مربوط به بودجه ارتش طی سالهای قبل از تصدی وی در این وزارتخانه به دادستان کل کویت داد، مطرح شد. 

دادستان عمومی کویت گزارش را برای رسیدگی به دادگاه وزیران ارجاع داد. 

در این پرونده سوء استفاده مالی حدود ۲۴۰ میلیون دینار (۷۹۰ میلیون دلار) مطرح شده است که در آن مقامات برجسته از جمله نخست وزیر و وزیر دفاع متهم شدند.  

پیشتر روزنامه القبس کویت روز ۱۶ فروردین گزارش داد که کمیته تحقیقات ویژه  محاکمه وزیران بعد از تحقیق در مورد یکی از موارد فساد مالی از طریق مناقصه ای که صدها میلیون دلار تخمین زده می شود، متهمان را به دادگاه وزیران ارجاع داد و خواستار مجازات آنها طبق قانون و مواد کیفرخواست شد.

القبس افزود که اولین جلسه رسیدگی به اتهامات این مقامات در روز سه شنبه ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) برگزار می شود.

دادگاه وزیران این کشور چندی پیش المبارک را به دنبال بازجویی‌ در پرونده موسوم به تخلفات مالی صندوق ارتش این کشور ممنوع الخروج کرده بود.

المبارک از اواخر سال ۲۰۱۱ تا پایان سال ۲۰۱۹ نخست وزیر کویت بود و پس از افشای موضوع صندوق ارتش استعفا داد.

نوامبر ۲۰۱۹ ناصر الصباح وزیر دفاع پیشین کویت دادستانی کل را از وجود جرایم متعلق به اموال عمومی به مبلغ بالغ بر ۲۴۰ میلیون دینار معادل ۷۹۰ میلیون دلار در نهاد ارتش در دوره قبل از مسئولیت خود مطلع کرد.

مبارزه با فساد یکی از خواسته های اصلی مردم کشور کویت است و شیخ نواف امیر کویت در مراسم سوگند خود بر لزوم اجرای این خواسته مردمی تاکید کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.