تشدید جنگ سایه بین ایران و اسرائیل

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به ابعاد حادثه اخیر در تأسیسات هسته‌ای نطنز، و احتمالات و اظهارات مربوط به آن پرداخته و درباره اثرگذاری این رویداد بر تلاش‌های دیپلماتیک جاری برای احیای برجام، گمانه‌زنی کرده است.

شیرا روبین و کریم فهیم خبرنگاران روزنامه واشنگتن‌پست در حوزه خاورمیانه در گزارش ۱۲ آوریل ۲۰۲۱ این روزنامه نوشته‌اند: ایران، اتهام حمله به تأسیسات هسته‌ای نطنز را متوجه اسرائیل کرد و آن را «جنایت علیه بشریت» خواند. 

وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه اسرائیل را متهم به اقدام خرابکارانه روز یکشنبه که منجر به خاموشی در تأسیسات هسته‌ای کلیدی ایران کرد. حادثه‌ای که یک رسانه اسرائیلی مدعی شد که در اثر حمله سایبری که توسط موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل اجرا شده، رخ داده است.

مقامات ایرانی روز یکشنبه گفتند که سایت هسته‌ای نطنز، دچار یک قطعی برق مرموز شده است که بعدا رئیس آژانس هسته‌ای ایران آن را "تروریسم هسته‌ای" توصیف کرد و مقام دیگری آن را "جنایت علیه بشریت" خواند. بلافاصله سوءظن‌ها به سمت اسرائیل افتاد که سالهاست کارزاری از انفجارها، ترورها و سایر اشکال خرابکاری را با هدف اخلال در برنامه هسته‌ای ایران هدایت کرده است.

محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران در اظهارات خود به نقل از خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، مسئولیت حملات را متوجه اسرائیل را مقصر دانست و گفت: "صهیونیست‌ها می‌خواهند از مردم ایران بخاطر موفقیت در رفع تحریم‌های ظالمانه، انتقام بگیرند. اما ما اجازه نمی‌دهیم و از خود صهیونیست‌ها انتقام خواهیم گرفت."

یک رفتار رسانه‌ای پس از حادثه نطنز

روز یکشنبه، کان، شبکه تلویزیونی عمومی اسرائیل ، با استناد به منابع اطلاعاتی اسرائیلی و آمریکایی که نام آنها ذکر نشده است، گزارش داد که اسرائیل در پشت حمله سایبری به تأسیسات نطنز بوده و " موساد در این ماجرا دست داشته است ". این منابع مدعی شدند که میزان خسارات وارده به سانتریفیوژهای محل حادثه در اثر این حمله، " چشمگیر " بوده و تلاش ایران برای غنی‌سازی اورانیوم را به تأخیر می‌اندازد. این ادعاها فعلاً قابل تأیید نیستند.

متن کامل این گزارش را با تیتر «حمله اسرائیل به احیای برجام» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.