انتقاد لاوروف از حضور نظامی آمریکا در مرز اوکراین

 سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه از حضور نظامی آمریکا در مرز اوکراین و روسیه انتقاد کرد.

سرگئی لاوروف گفت: «معمولاً این سئوال پرسیده می‌شود که روسیه در مرز با اوکراین چه می‌کند. پاسخ این سئوال ساده است، ما اینطور زندگی می‌کنیم، کشورمان است.»

وی در ادامه گفت: «اما اینکه آمریکا در قالب اعزام نیرو و سازمان‌دهی فعالیت‌های ناتو در اوکراین که کیلومترها از خاک آن کشور فاصله دارد، قصد انجام چه کاری دارد پرسشی است که هنوز پاسخ‌داده نشده است.»

یک مقام آمریکایی پنجشنبه گذشته گفت دولت آمریکا در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان روسیه و اوکراین، اعزام چند ناو جنگی به دریای سیاه طی هفته‌های آتی را بررسی می‌کند.

وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان که این خبر را منتشر کرده نوشته آمریکا قصد دارد برای نشان دادن حمایت از اوکراین در بحبوحه افزایش حضور نظامی روسیه در مرز شرقی اوکراین این ناوها را به دریای سیاه اعزام کند.

مقام آمریکایی گفته نیروی دریایی آمریکا به صورت منظم در دریای سیاه حضور دارد اما اعزام ناوهای جنگی در برهه کنونی حامل پیامی به روسیه مبنی بر این است که آمریکا وضعیت را تحت رصد دقیق دارد.

آمریکا طبق مفاد معاهده‌ای که در سال ۱۹۳۶ به امضا رسیده و کنترل مبادی ورود به دریای سیاه را به ترکیه واگذار می‌کند بایستی از ۱۴ روز قبل‌تر قصدش برای اعزام نیرو و تجهیزات به این دریا را اطلاع بدهد.

مقام پنتاگون گفته پرواز هواپیماهای شناسایی آمریکا بر فراز دریای سیاه برای نظارت بر فعالیت نیروی روسیه و جابجایی نیرو توسط این کشور در کریمه ادامه دارند.

مقام پنتاگون گفته با آنکه آمریکا تجمع نیروهای روسیه را نشانه‌ای از احتمال اقدام تهاجمی نمی‌بیند اما در صورت بروز هر گونه تغییر در وضعیت واشنگتن آماده واکنش خواهد بود.

وی اضافه کرد ارزیابی فعلی پنتاگون این است که روسیه در حال انجام تمرین‌های نظامی است، اما این وضعیت ممکن است هر زمان تغییر کند.

دولت اوکراین در روزهای گذشته روسیه را به انتقال هزاران نیروی نظامی به مرزهای شمالی و شرقی اوکراین از جمله شبه‌جزیره کریمه، متهم کرده است.

سال ۲۰۱۴ دولت روسیه از طریق برگزاری همه‌پرسی، شبه جزیره کریمه را به خاک خود الحاق کرد که درگیری‌هایی را درپی داشت. اوکراین و روسیه در سال ۲۰۱۵ و در قالب نشست نرماندی، در کنار آلمان و فرانسه به توافق رسیدند اما در خاتمه یافتن درگیری های مرزی ناموفق بودند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.