جزئیات اعلام آمادگی شرکت شهر سالم برای خرید واکسن کرونا

مدیرعامل شرکت شهر سالم گفت: دولت باید بداند وقتی قرار باشد از طریق واسطه‌ها واکسن تهیه شود هم نظارت بر سلامت این واکسن‌ها و هم مسئله قیمت بسیار مهم خواهد بود.

دکتر حمید چوبینه درباره افزایش مبتلایان به کرونا پس از تعطیلات نوروز امسال برخلاف نوروز ۱۳۹۹ گفت: سال گذشته وحشتی که برای مردم نسبت به بیماری کرونا پیش آمده بود، باعث شد تا بیشتر رعایت کنند و هم اینکه دستورالعملی که صادر شد ترددها را کمتر کرد اما امسال رعایت دستورالعمل‌ها به دلیل اینکه فاصله زمانی بیشتری نسبت به سال قبل طی شده بود و با توجه به اینکه آن وحشت قبلی هم بین مردم وجود نداشت و هم اینکه آزادی عمل بیشتری برای تردد داشتند، باعث شد تا شاهد افزایش شمار مبتلایان باشیم.

مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران ادامه داد: البته این شدت ابتلا نسبت به شرایط قبلی صورت گرفته است. این را هم نمی‌شود گفت که در حال حاضر میزان مبتلایان ما نسبت به سال گذشته کم یا زیاد شده است بلکه نسبت به شرایط پیش از شروع سال نو بیشتر شده است. ما آن موقع در بحث کاهش میزان مبتلایان در پیک سرازیری بودیم اما الان دوباره در حال اوج گرفتن هستیم. نوروز سال گذشته زمان اوج گرفتن بیماری بود و آن شرایط و تدبیری که صورت گرفت برای اینکه ترددها کمتر شود و مردم هم بیشتر رعایت کردند منجر به این شد که در آن مقطع بیماری کنترل شود و موج ابتلا تا حدودی فروکش کند.

وی درباره برخی نگرانی‌ها از ورود بخش خصوصی به حوزه خرید واکسن گفت: در حال حاضر شرایط ورود بخش خصوصی به مسئله تامین واکسن یک شرایط معمولی نیست. اکثر شرکت‌ها یا کارخانه‌های سازنده واکسن کرونا متاسفانه همه واکسن‌هایی که تولید کرده‌اند را پیش‌فروش کرده‌اند. دولت‌ها به‌طور مستقیم این امکان برایشان فراهم بود که بتوانند واکسن را از طریق شرکت‌های سازنده و دولت‌ها تحت نظارت سازمان بهداشت جهانی تامین کنند اما تامین واکسن توسط دولت ما شاید به دلیل عوامل مختلف نتوانسته در زمان مناسبش انجام شود.

مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران افزود: اما حالا بعد از اینکه دست شرکت‌ها و بخش خصوصی برای خرید واکسن در حال باز شدن است، از طریق شرکت‌های اصلی سازنده واکسن این امکان فراهم نیست و این تامین واکسن از طریق واسطه‌ها امکان تحقق دارد. وقتی هم که از طریق واسطه‌ها قرار باشد این تامین واکسن انجام شود قطعا قیمت تمام شده آن چیزی نخواهد بود که کارخانه در اختیار واسطه‌ها قرار می‌دهد بنابراین احتمالا با قیمت بیشتری واکسن در اختیار بخش خصوصی کشورمان قرار بگیرد تا موقعیت‌های دیگری اگر هست روی این کار غالب نشود. به همین خاطر من احساسم این است که واکسن به هر قیمتی که منصفانه باشد و سودی هم در بر داشته باشد اگر به دست مردم برسد مطلوب خواهد بود.

وی در ادامه  اظهارکرد: بخش‌هایی که خودشان بتوانند پرداخت هزینه واکسن را حتی برای اقشار آسیب‌پذیر بر عهده بگیرند می‌توانند این تامین واکسن را محقق کنند. با این کار بار از دوش دولت برداشته می‌شود. اگر سازمان‌ها، نهادها و وزارتخانه‌ها متعهد شوند برای پرداخت هزینه واکسن کارکنان خودشان دست دولت هم باز می‌شود تا به بخش‌های محروم‌تر جامعه رسیدگی کند. اینجا مساله فقط این نیست که قیمت تمام شده برای واکسن به چه صورتی خواهد بود. اگر نظارتی وجود داشته باشد قیمت تمام شده برای واکسن در همه جای دنیا مشخص است. البته این درست است که گاهی ممکن است رفتارهای سودجویانه‌ای در این زمینه اتفاق بیفتد. چون این قضیه مربوط به مساله سلامت می‌شود باید رعایت اخلاق بشود و سودجویی‌هایی که به سلامت مردم آسیب می‌زند در این موضوع توسط صادرکنندگان، واردکنندگان، فروشندگان و تامین‌کنندگان انجام نشود. اما به هر حال درباره هزینه‌های تمام شده دولت باید بداند وقتی قرار باشد از طریق واسطه‌ها واکسن تهیه شود هم نظارت بر سلامت این واکسن‌ها و هم مسئله قیمت بسیار مهم خواهد بود.

چوبینه اعلام آمادگی برای خرید واکسن را نشانه تغییر موقعیت شرکت شهر سالم ندانست و گفت: اعضای شورای شهر چندین بار مصاحبه‌هایی داشتند و در جاهای مختلف گفت‌وگوهایی درباره شرکت ما صورت گرفته بود. ما گفتیم در صورت تکلیف شورای شهر و شهرداری تهران برای کمک به حال مردم و سلامت همکاران و بازنشتگانمان در شهرداری تهران ما برای ورود به این عرصه آمادگی لازم را داریم.

به گزارش شهرداری تهران، وی در پایان گفت: یک کار خوب شهرداری تهران که همیشه در آن پیشرو بوده، دورکاری است. معاونت محترم منابع انسانی و برنامه‌ریزی در حال حاضر کارکنانش را به نصف تقلیل داده است. اگر سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، ادارات، کارخانه‌ها و جاهایی که نیاز به باز بودنشان به صورت اورژانسی برای این شرایط خاص نیست اگر تعطیل شوند و کارهای روزمره در حد معمول و مورد نیاز انجام شود شاید بار این پیک ابتلا کمتر شود. چون اگر مثلا یک فرصت دو هفته‌ای فراهم شود ان‌شاالله پیک فروکش کند و شاهد ابتلای کمتر مردم به این بیماری باشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.