آمریکا در عراق رنگ عوض کرد

سومین دور از گفتگوهای راهبردی میان امریکا و عراق روز چهار شنبه با محور مسائل امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برگزار شد. مصطفی الکاظمی روز پنج شنبه با انتشار پستی در شبکه اجتماعی توئیتر، درباره این گفتگوها نوشت: «نتایج سومین دور از گفت‌وگوی راهبردی، دروازه‌ای است برای بازگرداندن روال طبیعی به عراق و آنچه عراق شایسته آن است و این دستاورد خوبی است که باید به ملت صلح دوست خود برای آن تبریک بگوییم.»‌یحیی رسول، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح نیز در پیامی توئیتری نوشت که نخست وزیر، دستور تشکیل کمیته‌ای فنی به ریاست رئیس سناد ارتش عراق برای تعیین سازوکار و جدول زمانی مربوط به نتایج بخش امنیتی و نظامی این گفتگوها را صادر کرده است.

تبدیل نقش نظامی به مستشاری

در بیانیه وزارت امور خارجه عراق درباره نتایج این گفتگوها آمده که دو کشور توافق کردند، نقش نیروهای امریکایی و ائتلاف به مأموریت آموزشی و مستشاری تبدیل شود که امکان انتقال باقی‌مانده نیروهای نظامی به خارج عراق را ممکن می‌کند و طرفین زمان‌بندی خروج این نیروها را پس از مذاکرات هیئت‌های فنی تعیین می‌کنند. دو کشور همچنین تأکید کردند که پایگاه‌هایی که نیروهای ائتلاف در آن حضور دارند پایگاه عراقی است و این نیروها صرفاً برای کمک به نیروهای عراقی در جنگ با داعش در این پایگاه‌ها هستند. قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق نیز به کاهش نیروهای امریکایی در عراق اشاره کرد و گفت: «سومین دور از مذاکرات موفق بود. طرف امریکایی متعهد شد که شماری مهم و قابل توجه از نیروهایش را از عراق خارج کند و دولت عراق در مقابل، از تعهد خود برای محافظت از کادرها و هیئت‌های دیپلماتیک سخن گفت.»

جلسه الکاظمی با تشکل‌های شیعی

یک مقام بلندپایه عراقی در بغداد از جلسه نخست‌وزیر عراق با سران و نمایندگان پنج تشکل سیاسی شیعه متشکل از ائتلاف‌های سائرون (صدر)، فتح (هادی العامری)، دولت قانون (نوری المالکی)، جریان حکمت ملی (سیدعمار الحکیم) و حزب الفضیله خبر داد. الکاظمی در این جلسه تأکید کرده که پس از نظر تیم کارشناس امنیتی و نظامی برای تعیین جدول زمانی خروج نیروهای امریکایی و ائتلاف از عراق تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.

تأکید بر بازپس‌گیری پایگاه‌های نظامی

ائتلاف فتح (شاخه سیاسی حشدالشعبی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که این گفتگوها باعث تبدیل نقش نیروهای ائتلاف از مأموریت نظامی به مأموریت آموزشی و مستشاری شده که گامی سازنده در مسیر تحقق حاکمیت ارضی کامل و بازگشت ثبات در همه نقاط میهن است. تسریع در تشکیل کمیته فنی و تعیین جدول زمانی مشخص و کوتاه‌مدت برای خروج همه نیروهای خارجی از عراق در کوتاه‌ترین زمان ممکن، لازمه عملی شدن این طرح است. ائتلاف فتح همچنین بر ضرورت بازپس‌گیری کامل پایگاه‌های نظامی از جمله عین‌الاسد و سلطه کامل بر آسمان عراق به منظور بازگشت ثبات و آغاز بازسازی و شکوفایی عراق تأکید کرده است.

قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق نیز گفت: «نیروهای امریکایی که در عراق به آنان نیازی نیست، باید در یک جدول زمانی معقول، از عراق خارج شوند.» این مسئول عراقی ضمن انتقاد از اینکه پایگاه «عین‌الاسد» عراق به یک پایگاه نظامی امریکا تبدیل شده است، تأکید کرد، بازگرداندن عین‌الاسد به عراق تحت عناوین مختلف، بدون اینکه در وضعیت آن تغییری ایجاد شود، نوعی فریب است. مقتدی صدر، رئیس جریان صدر نیز در توئیتر شروط هشت‌گانه‌ای را برای باقی ماندن نیروهای خارجی در عراق مطرح کرد که عدم مداخله در امور داخلی عراق، ادامه حضور تا زمانی محدود، ممنوعیت استفاده از اراضی عراق برای هدف قرار دادن هیچ کشوری به ویژه کشورهای همسایه، عدم حضور نظامی، آزاد بودن آسمان عراق، تعداد نمایندگان و دیپلمات‌های آن کشور نباید از عرف بیشتر باشد، پایان حضور نیروهای خارجی در پایگاه‌های نظامی و سپردن آن‌ها به نیروهای امنیتی عراقی و توقف عملیات گروه‌های مقاومت علیه نیروهای خارجی در صورت رعایت شدن موارد فوق، کلیات شروط مقتدی صدر است.

امریکا فعلاً در عراق می‌ماند

با وجود موضع‌گیری‌های طرف‌های عراقی درباره حضور امریکایی‌ها در خاک کشورشان، متیو تولر، سفیر امریکا در بغداد با اعلام اینکه کشورش قصدی برای بستن سفارت امریکا در بغداد ندارد، گفت دولت فعلی امریکا روی همکاری دیپلماتیک برای دستیابی به نتایج خوب متمرکز است. محمد الفهد، خبرنگار المیادین در بغداد در ارزیابی توافقات حاصل شده در سومین دور مذاکرات راهبردی بغداد-واشنگتن گفت: «به نظر من امریکا از زمان تسلط داعش بر بخش‌هایی از عراق، با این همه هزینه، ارسال این همه جنگنده و هواپیما و اعزام این تعداد نیروی نظامی، به عراق آمد تا در این کشور بماند، حضور اینگونه امریکا در عراق در خود اهدافی را جای داد و بعید است این کشور به این آسانی خاک عراق را ترک کند.»

آمریکا در عراق رنگ عوض کرد/ تبدیل حضور عملیاتی به حضور مستشاری

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.