عطریانفر: حضور نظامیان در انتخابات یک طرح انحرافی است

بخش هایی از اظهارات محمد عطریانفر، را بخوانید؛

*معتقدم که احتمالا میزان مشارکت و حجم حضور مردم برای انتخابات خردادماه امسال بالای ۶۰ درصد خواهد بود؛ نظر من مبنی بر مشارکت مردم کمی با دیدگاه سایر اصلاح طلبان متفاوت است؛ زیرا آن‌ها معتقدند که آمار مشارکت پایین‌تر خواهد بود.

*اگر ما بتوانیم دوگانگی سیاسی رقیب را در کشور با دو نماد معرفی کننده دو تفکر سیاسی در عرصه انتخابات؛ رو در روی هم  مشاهده کرده و احساس‌مان این باشد که دو نظریه سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا تمام قد در حال رقابت با هم هستند و طرفداران هر کدام از این دو نظریه که حجم بزرگی از جامعه متوسط شهری را به خود اختصاص می‌دهند یک رقابت واقعی دارند، حضور مردم بسیار شور انگیز خواهد بود.

*توصیه به نهادهای ناظر و مشخصا شورای نگهبان این است که این نکته کلیدی مد نظر رهبری مبنی بر اینکه مردم حضور حداکثری داشته باشند را گوش داده و به لوازم آن هم تمکین کنند.

عطریانفر: چطور می‌توان به یک رئیس جمهور نظامی دل بست؟ /شورای نگهبان به نظرات رهبری تمکین کند

*امروز دو جبهه سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب هنوز به یک جمع بندی قطعی برای معرفی نامزدهای مورد اجماع خود نرسیده‌اند؛ از همین رو نمی‌توان بر روی شخصیت‌هایی که رقابت کنندگان نهایی این میدان سیاسی و انتخاباتی هستند نام برده و نامشان را مطرح کنیم. باید اجازه داد و دید که هر یک از جریانات سیاسی چگونه می‌توانند بر روی یک چهره یا چهره‌ها به توافق برسند.

* مفهوم رئیس جمهور نظامی در دنیا با آنچه از زبان شخصیت‌های سیاسی ما خارج می‌شود تفاوت اساسی دارد؛ وقتی ما از رئیس جمهور نظامی صحبت می‌کنیم، یعنی نظام سیاسی ایران با قاعده یک نظام پادگانی اداره شود و چهره‌های خشن نظامی مسئولیت را برعهده بگیرند. این نوع مشارکت مربوط به جوامعی است که در یک بی ثباتی به سر می‌برند و برای امنیت خود نگرانی‌های بسیاری دارند  و ما این مسیر را طی کرده‌ایم. ما در بحرانی ترین شرایط که در حال جنگ با رژیم بعث بوده‌ایم هیچ گاه رئیس جمهور نظامی نداشتیم که این دلالت بر توسعه و ثبات سیاسی ایران دارد.

*سوال این است حال که بیش از چهل سال از استقرار نظام گذشته چطور می‌توان به یک فرد نظامی دل بست؟ بنابراین معتقدم که طرح حضور نظامیان در انتخابات یک طرح انحرافی است و جامعه ما خیلی با رئیس جمهور نظامی توافق ذهنی، عملی و اخلاقی ندارد.

*سیاست جو بایدن با سیاست دونالد ترامپ قطعا متفاوت هستند؛ زیرا دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در سیاست‌های برون مرزی با هم تفاوت دارند.  پیش بینی من این است که احتمالا خواهیم توانست در این فرصت پیش رو دغدغه‌هایمان با آمریکا را حل کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.