اظهارات جیمز جفری درباره جنجال وعده سیاسی آمریکا به یگان‌های مدافع خلق کرد

فرستاده سابق آمریکا به سوریه در مصاحبه‌ای گفت، روابط دو جانبه میان ترکیه و کشورش بعد از بروز برخی اختلافات عمده شاهد یک دوره آرامش نسبی بوده است و در عین حال تاکید کرد که واشنگتن هیچ‌گونه وعده سیاسی به شاخه پ.ک.ک در سوریه یعنی یگان‌های مدافع خلق نداده است.

جیمز جفری، سفیر سابق آمریکا در سوریه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آناتولی ضمن ارزیابی روابط بین این دو کشور هم‌پیمان در ائتلاف ناتو تصریح کرد، فکر نمی‌کند که این روابط دو جانبه امروز بسیار نزدیک باشد.

با این حال او متذکر شد که این روابط بعد از یک دوره پرتلاطم اکنون شاهد آرامش است. او اضافه کرد،‌ مسیر آینده این روابط دوجانبه در شش ماه آینده احتمالا در جهت رسیدن به وضعیتی بهتر روشن خواهد شد.

جفری با تاکید بر ائتلاف مهم بین آنکارا و واشنگتن در داخل ناتو برای بیش از ۷۰ سال اظهار کرد،‌ هر چند که روابطی جامع وجود دارد اما همچنین مسائلی هستند که تاثیری منفی بر روابط دارند.

مساله حمایت آمریکا از یگان‌های مدافع خلق کرد در شمال سوریه طی جنگ داخلی این کشور یکی از جنجالی‌ترین موضوعاتی بوده که آسیبی به شراکت بین دو کشور وارد ساخته است.

جفری در خصوص این حمایت گفت، آمریکا منافع خودش را در سوریه در بافت مبارزه با گروه تروریستی داعش دارد و برای آمریکا ممکن نبود که این مبارزه را بدون شریکی برخوردار از قدرت میدانی انجام دهد.

او خاطر نشان کرد: دلیل اینکه ما به آنجا رفتیم داعش بود که نه فقط سوریه،‌ ترکیه و عراق بلکه داعش همچنین کل منطقه و حتی اروپا را تهدید می‌کند. تنها شریک ما برای جنگیدن با داعش در عرصه میدانی یگان‌های مدافع خلق کرد (ی.پ.گ) بودند.

جفری همچنین با تاکید بر اینکه آنها همواره طی این فرآیند، مجرای ارتباط با ترکیه را باز نگه داشته‌اند، گفت، راه حلی حمایت شده از سوی آنکارا قابل حصول نبوده است.

جفری تاکید کرد، آمریکا هیچ وعده سیاسی به یگان‌های مدافع خلق کرد نداده است.

او بیان کرد: ما این مساله را دفعات زیادی به آنها گفتیم. ما حتی به هنگام ارتباط برقرار کردن با سیستم‌های خودمختار آنها بسیار محتاط بودیم. اگر شما سوری باشید یک فرآیند سیاسی تحت نظارت آمریکا به همراه برخی شرایط از جمله قانون اساسی جدید وجود خواهد داشت. شما هر کاری انجام می‌دهید باید آن را نزد مخالفان سوری و حکومت بشار اسد انجام دهید. این کار شماست نه ما. ما به وضوح آن را به همه گفتیم.

فرستاده ویژه سابق آمریکا برای سوریه در اظهار نظر درباره همکاری آنکارا-واشنگتن در سوریه گفت، دو کشور شرکایی نزدیک هستند و می‌توانند در سوریه با یکدیگر همکاری کنند. او در عین حال هشدار داد که مطرح کردن یک راه حل کامل برای این کشور جنگ‌زده بسیار دشوار است و همه بازیگران باید واقعیت‌های جدید را تفسیر کرده و  مطابق با آن موضعشان را اتخاذ کنند.

جفری همچنین در اظهار نظر درباره اختلاف واشنگتن و آنکارا بر سر برنامه ترکیه برای خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰  گفت، برای آنکارا و واشنگتن سازش کردن بر سر این بسیار سخت به نظر می‌رسد.

وی افزود: از نقطه نظر ترکیه مساله یک مساله حاکمیتی است. چرا یک کشور مستقل نمی‌تواند از یک کشور دیگر سلاح بخرد؟ با این حال این بر طبق قانون آمریکا،‌ یک قانون شکنی است نقض قانون ۲۰۱۷ کاتسا (قانون مقابله با رقبای آمریکا از طریق تحریم‌ها) است. همزمان این تهدیدی علیه یکی از مهمترین برنامه‌های نظامی و دیپلماتیک ما است. بنا بر این من فکر می‌کنم اکنون بهترین کار برای انجام دادن، محدود کردن آسیب است.

در سال ۲۰۱۹ روابط بین ترکیه و آمریکا به عنوان دو کشور هم‌پیمان از  بابت تصمیم آنکارا برای خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه تیره شد و این وضعیت سبب شد که واشنگتن ترکیه را از برنامه مربوط به جنگنده‌های اف-۳۵ شرکت لاکهید مارتین حذف کند.

آنکارا مکررا تاکید کرده که خودداری آمریکا از فروختن سیستم‌های موشکی پاتریوت به ترکیه منجر شده به این‌که این کشور به سراغ فروشندگان دیگر برود و روسیه به ارائه یک معامله بهتر شامل انتقال تکنولوژی پرداخته است. ترکیه حتی پیشنهاد تشکیل یک کمیسیون با آمریکا به منطور شفاف ساختن هر گونه مساله فنی پرداخته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.