توافق جدید عربستان و اتحادیه اروپا بر سر چیست؟

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، عربستان و اتحادیه اروپا توافق کردند، برای نزدیک‌سازی رویکردها میان طرف‌های درگیر در اقلیم تیگرای در اتیوپی که گزارش‌های داخلی و بین‌المللی متعددی از استمرار موارد نقض حقوق بشر در این منطقه ارائه می‌شوند، تمام تلاش خود را انجام دهند.

 فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان میزبان پکا هاویستو، فرستاده نماینده  ارشد اتحادیه اروپا در امور سیاسی و امنیتی منطقه شاخ آفریقا و وزیر خارجه فنلاند بود.

خبرگزاری واس اعلام کرد: در این دیدار دو طرف توافق کردند تلاش‌هایی جهت نزدیک‌سازی رویکردها میان طرف‌های درگیر در اقلیم تیگرای و حمایت از تمامی اقدامات منطقه‌ای و بین‌المللی در این خصوص انجام دهند.

طبق گزارش واس، هاویستو که سفر منطقه‌ای خود را با عربستان آغاز کرده، در این سفر به دنبال بررسی مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای از جمله شرایط انسانی در تیگرای و پیامدهای آن بر منطقه و جهان است.

درگیری‌های اقلیم تیگرای میان ارتش فدرال و شبه‌نظامیان جبهه مردمی آزادسازی تیگرای از چهارم نوامبر گذشته آغاز شدند و آدیس آبابا در تاریخ ۲۸ همان ماه کنترل کامل نیروهایش بر این منطقه را اعلام کرد.

آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی ۲۳ مارس گذشته برای اولین بار وقوع فجایعی علیه غیرنظامیان در درگیری‌های اقلیم تیگرای را تایید کرد.

سازمان ملل در بیانیه‌ای مطبوعاتی هشدار داد، وضعیت انسانی در تیگرای بی‌نهایت خطرناک و رو به وخامت است.

دفتر کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل و نیز دفتر کمیته حقوق بشر اتیوپی ۲۵ مارس گذشته از آغاز تحقیقی مشترک درباره نقض‌های صورت گرفته در تیگرای خبر دادند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.