جزئیات بازداشت ۳۲ نفر در ترکیه

نیروهای امنیتی ترکیه امروز سی‌ودو نفر را به اتهامات مختلف از جمله همکاری با گروهک تروریستی پ.ک.ک یا انتقاد از دولت بازداشت کردند.

علی‌رغم شیوع گسترده همه‌گیری ویروس «کووید۱۹» در ترکیه و هشدارها درباره جهش‌های جدیدتر در این کشور، اما فضای امنیتی و بگیر و ببندها در ترکیه هنوز ادامه دارد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، در جریان عملیات‌های امروز (دوشنبه) در استان دیاربکر واقع در جنوب شرقی ترکیه، ۲۲ مظنون به عضویت و همکاری با سازمان «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) بازداشت شدند.

منابع امنیتی به این خبرگزاری گفتند که بازداشت این بیست‌ودو نفر در پی صدور احکام بازداشت توسط دادستانی دیاربکر برای ۳۳ نفر انجام گرفته و عملیات برای دستگیری مابقی مظنون‌ها نیز ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، علاوه بر  اسناد سازمانی و دستگاه‌های دیجیتال که از محل اختفای این افراد کشف و توقیف شده، گفته می‌شود آنها جلسات و نشست‌های غیرقانونی سازمانی برای جذب زنان جهت عضویت در گروهک پ.ک.ک برگزار می‌کردند.

گروهک شبه‌نظامی پ.ک.ک که از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا گروه تروریستی شناخته می‌شود، بعد از شکستن توافق آتش‌بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی را از سرگرفت. این گروه از سال ۱۹۸۴ مبارزه مسلحانه‌ای را با دولت ترکیه آغاز کرده است. بر اساس آمارهای رسمی ترکیه، بیش از چهل هزار نفر، که بیشتر آنها غیرنظامی هستند، در این درگیری‌های ۴۰ ساله کشته شدند.

از سوی دیگر، نیروهای امنیتی ترکیه امروز ۱۰ دریادار بازنشسته را به دلیل نوشتن نامه‌ای انتقادی علیه دولت «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور، بازداشت کردند.

به نوشته آناتولی،  این ده نفر جزو گروه ۱۰۳ نفره نظامیان ارشد ترکیه‌ای بودند که روز گذشته در بیانیه‌ای از  تصمیم اردوغان برای خروج از پیمان «مونترو» در خصوص تاسیس کانال آبی جدید در استانبول به شدت انتقاد کردند. (جزئیات بیشتر)

پیمان مونترو در سال ۱۹۳۶ میان ترکیه و قدرت‌های جهانی امضاء شد و این امکان را به ترکیه داد که بر ترانزیت کالا در تنگه‌های «بسفر» و «داردانل» کنترل داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.