شهرستان های در وضعیت قرمز و نارنجی کدامند؟

بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است. همچنین ۲۴۶ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۷ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۹۰۸ هزار و ۹۷۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۱۷ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۲ هزار و ۸۷۶ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز جمعه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۶۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۳۳۰ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب،  مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۹۰۸ هزار و ۹۷۴ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۶۲ هزار و ۸۷۶ نفر رسید.

لاری با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۶۳۳ هزار و  ۹۴۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند، گفت: چهار هزار و ۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت یادآورشد: تاکنون ۱۲ میلیون و ۹۶۳ هزار و ۷۷۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۴۶ شهرستان قرمز و ۱۱۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از»  و «به»  شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.

لاری ادامه داد: همچنین ۲۴۶ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۷ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

اسامی استان ها و شهرستان های در وضعیت قرمز و نارنجی / جمعه 13 فروردین 1400

 

افزایش نگران کننده بیماران مبتلا به کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از روزهای نخستین شیوع بیماری کووید۱۹ در کشور، مقامات بهداشتی و درمانی بارها و بارها بر تأثیر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نقش سفرها بر گسترش شیوع بیماری تأکید داشته‌اند.

وی ادامه داد: متأسفانه با افزایش تردد در جاده‌های کشور در ایام نوروز و کاهش چشمگیر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، روند ابتلای به بیماری در تمامی استان‌های کشور به جز خوزستان صعودی شده و ما شاهد افزایش تعداد شهرستان‌های قرمز به ۴۶ و شهرستان‌های نارنجی به ۱۱۹ شهرستان هستیم.

لاری افزود: همچنین ۲۴۶ شهرستان در وضعیت زرد هستند و تنها ۳۷ شهرستان در وضعیت آبی باقی مانده‌اند.

وی اظهار کرد: تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در کشور به شکل نگران کننده‌ای رو به افزایش است و مطمئنا طی روزهای آتی باید شاهد بالاتر رفتن آمار  فوت شدگان بیماری هم باشیم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: فراموش نکنیم که شکست این بیماری جز با همکاری مردم و عمل به توصیه‌های بهداشتی میسر نخواهد شد.

سیزدهم فروردین‌ماه و مهمترین خبرهای کرونایی استانها

عدم حضور در دورهمی ها و در خانه ماندن از راههای عمده پیشگیری و کنترل ویروس کرونا و قطع زنجیره ابتلا به بیماری کووید-۱۹ است و مسوولان بهداشت و درمان همواره بر آن تاکید کرده اند، موضوعی که در ایام عید از سوی برخی ها نادیده گرفته شد و زنگ خطر موج چهارم کرونا را صدا درآورده است.

میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام عید به ۵۶ درصد رسید و با این شرایط شهرهای قرمز از  ۹ شهر در ۲۵ اسفند به ۴۶ شهر و شهرهای نارنجی نیز به  ۱۱۹ شهرستان افزایش یافت.

در حال حاضر همچنین ۲۴۶ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۷ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران شکل گیری موج چهارم کرونا در کل کشور را محتمل دانست و گفت: سفرهای نوروزی و ترددهای بین شهری به ایجاد این موج، کمک می کند.

علیرضا زالی توضیح داد: تبعات سفرهای نوروزی در هفته های آینده مشخص خواهد شد و اکنون زود است تا تحلیل قطعی در مورد آثار این سفرها ارائه کنیم.

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به شرایط کرونایی حاکم بر کشور گفت :هر چه گفتیم و التماس کردیم که صبوری کنید تا ویروس سرکش انگلیسی گسترش پیدا نکند، توجه نکردند، روزهای سختی در پیش است، امیدوارم دستاوردهای افتخارآمیز گذشته به سادگی به باد نرود.

 سعید نمکی روز جمعه در اینستاگرام نوشت: گفتیم، سفر و جمعیت سیال نمی گذارد طرح شهید سلیمانی اجرا شود و بیماری نیز از نقاط گرفتار به مراکز پاک تر منتقل می شود. گفتیم، صف های طولانی تهیه ارزاق شب عید ساعت ها جمعیت سالمند تنیده در این صف ها را گرفتار می کند.

نمکی ادامه داد: گفتیم، اقتصاد گردشگری اهمیت دارد ولی سرمایه اجتماعی نظام سلامت و هزینه های شیوع مجدد بیماری و اثراتش بر اقتصاد خرد و کلان کشور نیز بی اهمیت نیست. گفتیم، اگر به حرف های کارشناسی مان گوش ندهند بهار سختی در پیش است. شاید بدین دلیل باور نکردند که اولا وزن ویروس موتاسیون یافته را در محاسبات اپیدمیولوژیک ما نمی شناختند و ثانیا سه پیک سنگین قبلی را آرام، بی صدا و مظلومانه همکارانمان مدیریت کردند و گروهی فکر کردند که فراز و فرود منحنی ها شاید به شیوه فوتوشاپ است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در تازه ترین گزارش ها و بر اساس داده‌های نرم افزار ماسک، اعلام کرد که  وضعیت مشهد و سه شهرستان دیگر استان خراسان رضوی از نظر کرونا از رنگ زرد به نارنجی تغییر یافته است.

دکتر مهدی قلیان اول افزود: هم اکنون شهرستانهای مشهد، بینالود، نیشابور و سبزوار وضعیت نارنجی دارند.

 در حال حاضر از ۳۳ شهرستان خراسان رضوی، ۱۹ شهرستان وضعیت زرد، ۱۰ شهرستان وضعیت آبی و چهار شهرستان وضعیت نارنجی دارند.

در شرایطی که رنگ بندی ها این روزها و بویژه پس از تعطیلات نوروزی بطور روز افزون در شهرهای مختلف در حال تغییر است در خوزستان گویا سریال برگزاری مراسم چندهزار نفره در وضعیت قرمز کرونایی استان تمامی ندارد و این بار کرخه میزبان یکی از این نوع مراسم بود. 

این مراسم تشییع با حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت روز پنجشنبه در یکی از روستاهای شهرستان تازه تاسیس کرخه برگزار شد. 

اگرچه تعداد زیادی از شرکت کنندگان ماسک  زده بودند ولی فاصله اجتماعی رعایت نشد و بنا به گفته کارشناسان تجمع های این چنینی ریسک ابتلا به کرونا آن هم از نوع انگلیسی را بالا می‌برد. 

ماموران انتظامی و بهداشت نیز در محل حضور داشتند و تذکرات لازم را دادند ولی اقدامی برای لغو مراسم از سوی متولیان صورت نگرفت و میهمانان پذیرایی هم شدند.

دکتر فرهاد ابول نژادیان رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این باره در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: امروز تصاویر مراسمی با حضور چند هزار نفر در شهرستان کرخه را دیدم و تاسف خوردم که چگونه تلاش و زحمات همکاران ما در نظام سلامت و سایر نهادها برای مهار موج کرونا در حال هدررفتن است.

وی افزود: هزاران نفر بدون رعایت هیچ پروتکلی دور هم جمع شده اند و در روزهای آینده به طور قطع شمار زیادی از آنها و حتی افرادی که در تجمع نبوده اند به علت سرایت ویروس به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

ابول نژادیان بیان کرد: همکاران ما در حوزه بهداشت و درمان خوزستان بیش از ۲ ماه در حال مقاومت در برابر کرونای جهش یافته هستند و خسته و فرسوده شده اند اما با این تجمع‌ها زحماتشان تلف می‌شود. 

وی ادامه داد: انتظار داریم دستگاه های مسوول و فرمانداری ها نظارت بیشتری بر چنین مراسمی داشته باشند تا جان های بیشتری گرفته نشود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اعلام افزایش ۵۰ درصدی بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی استان اعلام کرد که با افزایش تعداد مبتلایان، وضعیت شیوع این ویروس در گرگان و بندرگز نارنجی شد.

عبدالرضا فاضل گفت که در حال حاضر ۲۶۶ نفر در مراکز درمانی گلستان بستری هستند که این رقم در آخرین روز سال قبل ۱۸۰ نفر بود.

به گفته وی باکاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی در تعطیلات نوروز و افزایش آمار مبتلایان، تاکنون وضعیت شیوع کرونا در گرگان و بندرگز نارنجی شد که احتمال دارد با ادامه روند صعودی، بر تعداد این شهرها افزوده شود.

وی ادامه داد: از مجموع بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی گلستان حال ۱۹ نفر وخیم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان بدون بیان آمار گفت : همچنین تعداد بیماران سرپایی با تست مثبت کرونا هم در این استان رو به افزایش است.

به گفته فاضل به جز گرگان و بندرگز که در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند، مراوه تپه و گمیشان در وضعیت آبی و بقیه شهرهای استان در وضعیت زرد شیوع این ویروس قرار دارند.

در همین حال رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود  با بیان اینکه دورهمی ها مهمترین عامل خطر ابتلا به ویروس کرونا است، گفت: طی چند روز گذشته شاهد افزایش نسبی بیماران کووید۱۹ و روند صعودی آمار مبتلایان هستیم.

 رضا چمن از روند صعودی ابتلا به این ویروس در شهرستان های شاهرود و میامی خبر داد و اظهار داشت: طی ۴۸ ساعت گذشته تعداد ۹۸ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود شناسایی شد.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز گفت: با روند سیر صعودی شمار مبتلایان به کرونای انگلیسی در سیستان و بلوچستان به ۱۰۶ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهار داشت: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در استان سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۰۶ مورد مثبت کرونای انگلیسی در استان شناسایی شده و  در روزهای اخیر بیش از  ۷۰ درصد موارد جدید از این نوع است. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته با شناسایی ۵۴ مورد جدید تعداد کل موارد مثبت کرونا به ۲۸ هزار و ۱۷۶ نفر رسید.

خبرهای دریافتی از قم نشان می دهد در خیز چهارم کرونا در کشور، استان قم نیز از جمله مناطقی است که در وضعیت نارنجی قرار گرفته است.

 قم هم اکنون یکی از ۱۱۹ شهرستان در کشور است که وضعیت کرونا در آن به رنگ نارنجی درآمده است. 

تعداد مبتلایان در قم و سایر استان‌های کشور به جز استان خوزستان با سرعت رو به افزایش است.

قم از روز بیست و پنجم اسفندماه سال گذشته از منطقه آبی وارد زرد کرونایی شده ‌و مسوولان ذیربط در خصوص احتمال وخیم‌تر شدن وضعیت در صورت انجام سفر و دورهمی و دید و بازدیدهای عید از سوی شهروندان و همچنین عدم رعایت پروتکل های بهداشتی هشدار داده بودند.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز  با اشاره به اعلام وضعیت نارنجی برای شیراز و پنج شهرستان دیگر استان فارس گفت: در حال حاضر هیچ شهری در استان فارس وضعیت عادی ندارد .

 دکتر مهرزاد لطفی  با اعلام این تغییر وضعیت شهرها در استان فارس افزود: هم اکنون سه شهرستان داراب، زرین دشت و ارسنجان در وضعیت قرمز، شهرهای شیراز، مرودشت، سپیدان، کازرون، ممسنی و جهرم در وضعیت نارنجی و دیگر شهرها نیز در وضعیت زرد هستند.

او با اعلام هشدار نسبت به وضعیت کنونی و بالا رفتن آمار ابتلا و موارد بستری در بیمارستان های استان گفت: هم اکنون بیش از ۸۰۰ بیمار مثبت قطعی و مشکوک دارای علایم کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۳۵ بیمار نیز با وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

لطفی از افزایش ۵۰ درصدی پذیرش بیماران در بیمارستان های مرجع کووید ۱۹ طی روزهای اخیر خبر داد و اظهار کرد: موج چهارم بیماری نیز مانند موج های پیشین است؛ با این تفاوت که اکنون با گونه های جدید بیماری، مانند گونه انگلیسی نیز مواجهیم.

رییس گروه موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری گفت: موزه ها و مراکز تاریخی و فرهنگی استان به دلیل تغییر وضعیت شهرستان‌ها از نظر شیوع کرونا تا اطلاع بعدی تعطیل شد.

عباس یزدانی افزود: موزه‌ها و مجموعه‌های تاریخی فرهنگی زیر مجموعه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نوروز امسال با ضوابط اجرایی متفاوتی برای دیدار علاقه‌مندان فعال شدند که با توجه به اعلام وضعیت نارنجی در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، فارسان، کیار و سامان و اعمال محدودیت‌های جدید، این فعالیت‌ها تا اطلاع بعدی و صدور مجوزهای لازم از سوی ستاد استانی مبارزه با کرونا متوقف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای نوروز امسال تا پایان روز یازدهم فروردین، ۹۷۷ نفر از موزه‌ها و مرکز تاریخی و فرهنگی استان بازدید کردند،  تصریح کرد: در این مدت برای جلوگیری از ازدحام و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، هر یک از موزه‌ها بر اساس ظرفیت تعیین‌شده، بازدیدکنندگان را پذیرش کردند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه پس از تزریق واکسن کرونا به کادر بهداشت و درمان، سالمندان مراکز نگهداری، پاکبانان و بیماران خاص می‌توانند برای واکسینه شدن به بیمارستان‌های مشخص شده مراجعه کنند،گفت: طی ۱۰ روز گذشته یکهزار و ۵۰۰ بیمار خاص آذربایجان‌شرقی، ضد کرونا واکسینه شدند.

محمدحسین صومی  اظهار کرد: بیماران خاص در این استان برای دریافت واکسن کرونا با همراه داشتن کارت بیماری و شناسایی از ساعت ۹ تا ۱۷ به بیمارستان‌های تعیین شده مراجعه کنند.

وی با اشاره به استقبال کم بیماران خاص از دریافت واکسن کرونا، اظهار کرد: بیماران مبتلا به ام اس بالای ۱۸سال باید به بیمارستان الزهرا (س) تبریز مراجعه کنند اما از چهار هزار و ۵۰۰ بیمار «ام اس» شناسایی شده در آذربایجان‌شرقی، تاکنون تنها ۶۰۰ نفر مراجعه کرده‌اند. 

وی با اشاره به اینکه با بیماران تماس نیز گرفته شده است، اضافه کرد: بیماران پیوند کبد، کلیه، قلب و ریه برای دریافت واکسن به بیمارستان امام رضا (ع) تبریز مراجعه کنند.

فارس به روزهای پرخطر کرونا نزدیک می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز هشدار داد خطر تشدید وخامت وضعیت کرونایی فارس در روزهای آینده وجود دارد و این استان به مرز وضعیت پرخطر رسیده است.

مهرزاد لطفی، جمعه با بیان اینکه در ادامه تکمیل ظرفیت دو بیمارستان شهید دکتر فقیهی و حضرت علی اصغر(ع)، بیمارستان شهید دکتر چمران شیراز به پذیرش بیماران کووید ۱۹ اختصاص یافت و هم اکنون وضعیت این بیمارستان نیز در آستانه تکمیل قرار دارد، افزود: به تمام بیمارستان های قطب استان، بیمارستان های خیریه و خصوصی نیز برای پاسخگویی به حجم بالای مراجعات، آماده باش داده شده است.

وی ادامه داد:همچنین بیمارستان پشتیبان در ورزشگاه شهید آیت الله دستغیب شیراز نیز در حال آماده سازی برای آغاز به کار دوباره است.

لطفی اظهار کرد: در طی روزهای اخیر، موارد بستری به گونه کم سابقه ای در استان بالا رفته که در صورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی از سوی مردم، در آینده ای نزدیک با مشکلات جدی مواجه می شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مراجعه نزدیک به دو هزار نفری به مراکز ۱۶ ساعته منتخب تشخیص و درمان سرپایی کرونا طی روزهای اخیر را نیز از دیگر نشانه های خطر ویروس کرونا در استان اعلام کرد و گفت: این سطح از مراجعه، نشان دهنده گستردگی فراوان چرخش ویروس کرونا در جامعه است که تهدیدی جدی برای یکایک ما محسوب می شود.

 لطفی اضافه کرد: متاسفانه شواهد موجود در جامعه نشان دهنده عادی شدن بیماری برای برخی افراد است و این در حالی است که هم اکنون به دلیل ورود گونه های جهش یافته جدید با خطر سرایت بالا و شدت ابتلای بیشتر، خطر این بیماری تشدید شده و لزوم رعایت بهداشت، بیش از پیش افزایش یافته است.

وی نتیجه منفی اینگونه سهل انگاری ها را به خطر افتادن سلامت عمومی، به ویژه برای گروه های پرخطر دانست و ادامه داد: در حال حاضر هیچکدام از شهرهای استان وضعیت عادی ندارند و رنگ بندی شهرها نیز از وضعیت زرد به نارنجی و از وضعیت نارنجی به قرمز به صورت روزانه در حال تغییر است که باید جدی گرفته شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در طی قریب به یک سال گذشته، تیم های مدافع سلامت به صورت شبانه روزی تا پای جان برای سلامت جامعه تلاش کرده اند؛ نسبت به برخی بی توجهی های عمومی که موجب بی ثمر شدن این تلاش ها و از سویی دیگر به خطر افتادن سلامت افراد می شود، ابراز تاسف کرد.

دکتر لطفی همچنین از افرادی که در طول این ایام با بی توجهی به پروتکل های بهداشتی به سفر رفته اند خواست تا پس از بازگشت، در حد امکان ارتباط خود را با دیگران محدود کنند تا مانع از انتقال احتمالی ویروس به اطرافیان و خانواده شوند.

درخواست این مقام مسوول از عموم مردم استان در روز پایانی تعطیلات، جدی گرفتن بیش از پیش پروتکل های بهداشتی، پرهیز از خروج غیرضروری از منزل، استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی از دیگران، پرهیز از سفر و دورهمی های خانوادگی بود تا بتوان پیامدهای منفی موج چهارم بیماری را نیز در حد امکان کاهش داد.

فرماندار هرسین: تعداد مبتلایان کرونا در حال گسترش است

فرماندار هرسین گفت: شیب ملایم و وضعیت پایدار نتیجه زحمات شبانه روزی ستاد مدیریت کرونا و کادر درمان شهرستان بود ولی متاسفانه با رفتار اشتباه عده ای (ایجاد تجمعات) شعله‌های همه‌گیری و تعداد مبتلایان کرونا در حال گسترش است.

 عبادالله کنجوریان روز جمعه افزود: اینجانب لازم می‌دانم به منظور آگاهی بخشی هرچه بیشتر همشهریان، وضعیت شهرستان را از لحاظ شیوع کرونا بصورت مداوم اطلاع رسانی نمایم و حال در روز طبیعت لازم است ضمن تکرار مجدد هشدارها خطرات ناشی از دورهمی ها در روز طبیعت را یادآور شوم.

وی اظهار داشت: از ابتدای شیوع کرونا تا امروز هزار و ۴۷۱ نفر از همشهریان ما به این بیماری مبتلا شده اند و تعدادی نیز دارفانی را وداع گفته و در دل خاک آرمیده اند.

کنجوریان اضافه کرد: طبق بررسی های بعمل آمده و اعلام مکرر ستاد ملی مدیریت کرونا، حضور در تجمعات، رعایت نکردن فاصله فیزیکی و استفاده نکردن از ماسک زنجیره انتقال و گستردگی سرایت کرونا را افزایش می‌دهد.

فرماندار هرسین گفت: عادی انگاری ها یا همان توجه نکردن به پروتکل ها توسط عده ای از مردم سلامت بقیه همشهریان را تحت تاثیر قرار داده و شرایط لازم به منظور سرایت و ابتلا به این ویروس را فراهم می کند.

وی تاکید کرد: حضور در تجمعات انبوه همچنین رواج دورهمی ها باعث غفلت مردم از کرونا شده است و مردم باید بدانند رفتارهای اشتباه در برابر این بیماری فقط ابتلا نیست بلکه باید نگران مرگ و میرها و سایر پیامدهای بسیار تلخ این بیماری باشند.

کنجوریان عنوان کرد: مبتلایان بدون علامت و یا افرادی که در دوره پنهان بیماری هستند قابلیت مبتلا کردن دیگران را حتی در شکل های شدیدتر و مرگبار این بیماری را دارند و مطمئن باشید حضور آنان در تجمعات دور از تصور نیست و چون دورهمی ها بیشترین کانون‌های پرخطر شیوع کرونا محسوب می‌شود این افراد ناخواسته ناقلان کرونا محسوب می‌شوند.

شهرستان هرسین با بیش از ۸۰ هزار جمعیت در ۴۴ کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده است.

۱۸۰ بیمار در زمینه کرونا در قم بستری هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، درباره آخرین وضعیت مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در استان قم گفت: در حال حاضر ۱۸۰ بیمار در زمینه کرونا در این استان بستری و ۲۹ تَن از آن‌ها بدحال هستند.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۳ فروردین‌ماه جاری، ۸۳ تَن با علایم کرونا در این استان پذیرش سرپایی شدند.

وی تعداد بستری‌های جدید در این زمینه را ۳۶ تن اعلام و خاطرنشان کرد: در این بازه زمانی نیز، ۳۴ تن بیمار ترخیص شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، همچنین از مرگ یک تن از شهروندان قمی بر اثر بیماری کووید-۱۹ در این مدت زمانی خبر داد.

کرونا در کرمانشاه ۲ قربانی دیگر گرفت

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: با فوت ۲ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته در شهرستان‌های سرپل‌ذهاب و کرمانشاه براثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹، تعداد جانباختگان استان به یک هزار و ۵۱۸ نفر رسید.

«مهدی محمدی» روز جمعه افزود: ۱۵ بیمار بستری و ۱۷۴ نفر سرپایی مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز گذشته ۹۸ نفر کاهش داشته است.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون ۲۶۴ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که این تعداد نسبت به روز گذشته پنج نفر کاهش یافته است.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ۷۵ مورد بیمار با علایم کووید ۱۹ بستری و ۷۵ نفر هم پس از بهبودی از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

شهرستان پاوه هم نارنجی شد

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه گفت: با نارنجی شدن شهرستان پاوه تعداد شهرهای نارنجی استان از لحاظ شیوع کرونا به هفت شهرستان افزایش یافت.

محمدی افزود: هم اکنون شهرستان های گیلانغرب، کرمانشاه، سرپل ذهاب، سنقر و کلیایی، کنگاور و پاوه در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی با بیان اینکه شهرستان اسلام آبادغرب هم همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد، گفت: هرسین، صحنه، ثلاث باباجانی، دالاهو، قصرشیرین، جوانرود و روانسر هم زرد هستند.

با توجه به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، ورود پلاک های غیربومی و خروج پلاک های بومی از شهرهای گروه قرمز و نارنجی ممنوع است.

در شهرهای گروه قرمز،  نارنجی،  زرد و آبی محدودیت تردد شبانه خودروها از ساعت ۲۱ تا چهار صبح ادامه دارد.

محدودیت‌های جدید کرونایی

ستاد کرونای استان کرمانشاه نیز در اطلاعیه ای اعلام کرد: با توجه به وضعیت استان، تمام بوستان ها، مراکز تفریحی و تفرجگاه‌های استان در روز طبیعت یا سیزده بدر تعطیل است.

تعطیلی استخرها و باشگاه‌های ورزشی و بازارچه جوانرود تا روز شنبه ۱۴ فروردین از دیگر تصممیات ستاد کرونای استان کرمانشاه است.

براساس اعلام ستاد ملی کرونا، در وضعیت نارنجی یا پرخطر هم سطح شغلی سه و چهار تعطیل است و در وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر نیز همه مشاغل به جز موارد ضروری سطح یک تعطیل خواهد بود. در وضعیت زرد یا خطر متوسط فقط سطح شغلی چهار تعطیل خواهد بود.

جولان کرونا در ساوه و زرندیه؛ ۱۲۳ نفر در شبانه روز اخیر مبتلا شدند

زور کرونا در ساوه و زرندیه هر روز بیشتر می شود به طوری که بر اساس اعلام سخنگوی دانشکده علوم پزشکی در شبانه روز اخیر ۱۲۳ نفر به کرونا مبتلا شدند در حالیکه روز گذشته شمار مبتلایان ۸۶ نفر بود.

دکتر «محمود کریمی» روز جمعه سیزدهم فروردین در این رابطه اظهار داشت: ابتلای ۸۵ نفر با انجام آزمایش پی سی آر و ۳۸ نفر نیز با تست سریع محرز شد.

وی افزود:از این تعداد با تشخیص مراجع درمانی ۱۷ نفر در مراکز بیماستانی بستری شدند.

 به گفته سخنگوی دانشکده علوم پزشکی هم اکنون ۶۱ فرد مبتلا به کرونا در مراکز درمانی ساوه و زرندیه بستری هستند.

وی افزود: به طور کلی از ابتدای شیوع ویروس کرونا از اوایل اسفند پارسال تاکنون  ۱۴ هزار و ۴۱۹ نفر در شهرستان های ساوه و زرندیه به کرونا مبتلا شدند.

دکتر کریمی شمار کل جانباختگان کرونا در مدت یاد شده را نیز ۳۳۸ نفر عنوان کرد.

شهرستان های ساوه و زرندیه با افزایش شمار مبتلایاندر روزهای اخیر از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا در فهرست مناطق نارنجی قرار گرفتند.

کمیته واکنش سریع کرونا در قم تشکیل جلسه داد

همزمان با سیزدهم فروردین‌ماه و ورود قم به شرایط ویژه کرونایی، جلسه کمیته واکنش سریع کرونا دانشگاه علوم پزشکی قم، به ریاست محمدرضا قدیر رییس این دانشگاه برگزار شد.

در این جلسه علی ابرازه ناظر کشوری طرح شهید سلیمانی، سیامک محبی معاون بهداشتی، محمود پرهام معاون درمان دانشگاه و روسای بیمارستان ها حضور داشتند.

با توجه به افزایش روند مراجعه و بستری بیماران کرونایی و تبدیل شدن قم به منطقه‌ای با رنگ نارنجی از امروز جمعه، این جلسه برگزار و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

قم از روز ۲۵ اسفندماه سال گذشته از منطقه آبی وارد زرد کرونایی شد ‌و مسئولان ذی‌ربط درباره احتمال وخیم‌تر شدن وضعیت در صورت انجام سفر و دورهمی و دیدوبازدیدهای عید از سوی شهروندان و همچنین رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های های بهداشتی هشدار داده بودند. 

امروز (۱۳ فروردین) در خیز چهارم کرونا در کشور، استان قم نیز از جمله مناطقی است که در وضعیت نارنجی قرار گرفت.

تبریز نارنجی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: در آذربایجان شرقی، شهرستان های تبریز، هشترود، میانه و شبستر در وضعیت نارنجی و شهرستان های جلفا و سراب در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

محمدحسین صومی روز جمعه اظهار کرد: افزایش مسافرت‌ها و دید و بازدیدهای نوروزی از علل افزایش روند ابتلا به کرونا در استان می باشد.

وی ادامه داد: بیش از ۶۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند؛ این تعداد قبل از تعطیلات نوروزی ۴۰۰ نفر بود. 

براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در مناطق نارنجی یک سوم کارمندان مشاغل ضروری باید به صورت دور کاری کارهای محوله را انجام دهند و سایر ادارات هم باید نیمی از کارمندان خود به صورت دورکاری فعالیت کنند.

در شهرهای قرمز، حضور کارمندان ادارات ارائه‌دهنده خدمات مهم به نصف کاهش پیدا می‌کند و یک دوم کارمندان باید به صورت دورکاری کارهای مربوطه را انجام دهند.

۲۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان همدان شناسایی شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با شناسایی ۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۸۵۵ رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز جمعه اظهار داشت: همچنین با فوت ۲ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته مجموع متوفیان قطعی ابتلا به کرونا در این استان از ابتدای اپیدمی این ویروس تاکنون به یک هزار و ۵۷۰ نفر رسید.

وی بیان کرد: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۶۴۱ مورد بوده است که ۷۵  نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: در عین حال هم اینک ۱۳  بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بخش آی. سی. یو مراکز درمانی این استان بستری هستند و وضعیت جسمی ۳۱ بیمار وخیم گزارش شده است.

وی درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان همدان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۸۸، بهار ۶۳۵، تویسرکان ۶۹۰، رزن ۴۷۶، درگزین ۲۰۳، فامنین ۱۹۷ و کبودراهنگ ۶۹۴ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون یک هزار و ۹۶۲ نفر در ملایر، یک هزار و ۲۳۶ نفر در نهاوند و چهارهزار و ۹۰ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده، ۹ شهرستان استان همدان در وضعیت زرد و شهرستان نهاوند در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

شمار جانباختگان کووید-۱۹ اصفهان در یک روز ۲ رقمی شد

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شمار فوت بیماران کووید-۱۹ در شبانه روز گذشته شهرستان‌های این استان به غیر از کاشان و آران و بیدگل ۲ رقمی شد و از بین ۱۹ مرگ قطعی و مشکوک به ۱۰ مورد قطعی رسید.

آرش نجیمی روز جمعه اظهارداشت: پیش‌تر و در روزهای گذشته شمار جانباختگان این بیماری در استان یک رقمی بود که  با افزایش شمار مبتلایان میزان فوتی‌ها هم بیشتر شده است.

وی ادامه داد:  در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۴۱۸ نفر دیگر در ۲۲ شهرستان استان به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: در شبانه روز گذشته سه هزار و ۶۳۳ نمونه‌گیری از افراد مشکوک مبتلا به این بیماری ویروسی در استان انجام گرفت.

نجیمی با بیان اینکه در یک روز اخیر ۱۶۵ بیمار در بیمارستان‌ها بستری شدند تصریح کرد: تعداد کلی بیماران بستری شده در مراکز درمانی استان ۹۰۹ نفر است.

وی با اشاره به اینکه در روز گذشته تاکنون ۱۳۰ نفر از مراکز درمانی استان مرخص شدند گفت: موارد بستری در بخش ICU (مراقبت‌های ویژه) ۱۳۴ نفر است.

وضعیت کرونایی دلفان قرمز شد

براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، در رنگ‌بندی جدید شهرستان‌ها که از ۱۳ فروردین اعمال می‌شود، وضعیت کرونایی شهرستان دلفان هم قرمز شد.

بر اساس اعلام رنگ‌بندی جدید شهرستان‌ها، اکنون شهرستان‌های خرم‌آباد، الیگودرز، بروجرد، دلفان و ازنا در شرایط قرمز کرونایی قرار دارد.

طبق اعلام ستاد استانی مقابله با کرونا، شهرستان‌های دورود، سلسله، پل‌دختر، کوهدشت، رومشگان و چگنی نیز در وضعیت نارنجی هستند.

براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، اکنون بروز خیز چهارم کرونا در سراسر کشور قطعی است. هم‌اکنون روند بستری مبتلایان در همه استان‌ها جز خوزستان صعودی و با سرعت زیادی در حال افزایش است.

اکنون شهرستان‌های قرمز به ۴۶ و نارنجی به ۱۱۹ افزایش یافت و ۲۴۶ شهرستان در وضعیت زرد هستند و تنها ۳۷ شهرستان در وضعیت آبی باقی مانده‌اند.

تا روز ۱۳ فروردین ماه و براساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶۶۵ مبتلای جدید به کرونا در استان شناسایی شده است و متاسفانه در این مدت سه نفر از مبتلایان به کرونا در استان جان باختند.

اکنون آمار مبتلایان قطعی به کرونا در لرستان ۷۷ هزار و ۸۵ نفر است که متاسفانه از ابتدای شیوع کرونا در استان تاکنون، آمار جانباختگان نیز به یک هزار و ۳۹۱  نفر رسیده است.

۱۶۵ مبتلا جدید به کرونا در استان سمنان شناسایی شد

۱۶۵ مبتلای جدید به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در استان سمنان شناسایی شد تا جمع مبتلایان از ابتدای شیوع ویروس تاکنون به عدد ۲۷ هزار و ۴۱۸ نفر برسد.

کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان روز جمعه با ارائه آخرین آمار شیوع این ویروس در استان اعلام کرد: ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان ۲ نفر دیگر را در استان سمنان گرفت و بر این اساس از ابتدای شیوع این ویروس تا ظهر امروز تعداد جانباختگان این بیماری در استان به ۹۴۳ نفر رسید.

بنابر این گزارش، ۱۳۶ نفر به خاطر ابتلای قطعی به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان سمنان بستری هستند و  از ابتدای شیوع ویروس تاکنون ۱۹ هزار و ۹۵۹ نفر تاکنون به صورت سرپایی درمان شدند.

طبق اعلام این کمیته، با ترخیص ۱۳ بیمار دیگر، موارد بهبودی و ترخیص بیماران کووید ۱۹ در این استان به هشت هزار و ۳۷ نفر رسید.

طبق آخرین گزارش ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان، شهرستان‌های میامی، آرادان، مهدیشهر، گرمسار و سرخه در وضعیت زرد، و سه شهرستان سمنان، شاهرود و دامغان در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند.

وضعیت کرونایی آشتیان و زرندیه در استان مرکزی نارنجی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: وضعیت کرونایی ۲ شهرستان آشتیان و زرندیه با توجه به سطح بندی و شرایط کنونی نارنجی شد.

دکتر محمد جمالیان روز جمعه افزود: اکنون بر اساس آخرین سطح بندی کرونایی شمار شهرستان‌های نارنجی استان مرکزی به پنج شهرستان رسید.

وی ادامه داد: پیش از این سه شهرستان اراک، ساوه و خمین در وضعیت نارنجی قرار داشتند.

رئیس دانشگاه علوم پرشکی اراک بیان کرد: شهرستان‌های کمیجان، خنداب، تفرش، شازند، محلات، دلیجان و فراهان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

به گفته جمالیان، سفرهای نوروزی، کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دورهمی‌های نوروز به افزایش شمار مبتلایان انجامیده است.

نخستین مورد مثبت ویروس کرونا در اراک، اول اسفندماه سال ۹۸، پس از قم به ثبت رسیده است.

بنا بر اعلام فرماندار اراک، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان در روزهایاخیر نسبت به روزهای پایانی سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته که این موضوع نگران کننده است.

۲۴۶ شهرستان در وضعیت زرد هستند و تنها ۳۷ شهرستان در وضعیت آبی باقی مانده‌اند.

۵۰ نفر ظرف ۴۸ساعت در لارستان فارس به کرونای انگلیسی مبتلا شدند

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: ۵۰  مورد ابتلای جدید مردم به کرونای جهش یافته انگلیسی ظرف ۴۸ ساعت و در روزهای یازدهم و دوازدهم فروردین ۱۴۰۰ گزارش شده است.

وحید یگانه جمعه ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ با بیان اینکه این روند پرشتاب و وضعیت بغرنج همچنان در بسیاری از مناطق و روستاهای لارستان حاکم است، افزود: شمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در شهرستان های لارستان، خنج و اوز نیز روز گذشته ۱۱۶ نفر گزارش شد که بیش از ۳۰ نفر از مبتلایان در بیمارستان های مرجع کرونایی بستری هستند.

وی بیان کرد: چهارم فروردین ۱۴۰۰ شمار مبتلایان به کرونای انگلیسی سه مورد بود که ظرف کمتر از ۹روز با جهشی خیره کننده تعداد افراد مبتلا به این ویروس جهش یافته به بالای ۵۰ نفر افزایش یافته است.

یگانه گفت: دورهمی ها و تجمعات گروهی به ویژه برگزاری آیین های عروسی دلیل اصلی در افزایش خیرکننده و خیزش موج چهارم کرونایی در مناطق جنوب فارس به ویژه شهرستان لارستان است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان بیان کرد: با توجه به تایید موارد قطعی کرونای جهش یافته در افراد بومی منطقه ، اثبات انتقال محلی ، سرعت پیشرفت و درگیری در جمعیت های مورد تماس و مشابه بودن علایم در مناطق مختلف شهرستان به شکل بالینی متفاوت، می توان با قاطعیت اعلام کرد که موج چهارم کرونا به طور جدی و با غالب بودن ویروس جهش یافته انگلیسی در سطح منطقه در حال خیزش و جولان دادن است.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: بر اساس بررسی ها و نتایج قطعی آزمایش ها هم اینک تعداد مبتلایان به کرونابه ویژه از نوع جهش یافته انگلیسی در بخشی هایی از شهرستان لارستان با افزایش ۱۰۰ درصدی مواجه و موارد بستری نیز رشد چشمگیر و نگران کننده ای یافته است.

 وی بیان کرد: بیماری کووید ۱۹ در شهرهای جویم ، بنارویه و بلغان لارستان به سرعت در حال انتشار است و شرایط در جویم و بلغان فوق قرمز و بسیار شکننده گزارش شده است.

یگانه افزود: همچنین وضعیت شهر بیرم لارستان نیز طبق پیش بینی به رنگ قرمز تغییر وضعیت داده و شرایط در این منطقه رو به وخیم تر شدن پیش می رود.

وی با اشاره به آغاز فصل گرما و وجود کولرهای گازی و اسپلیت در منازل، افزود: با توجه به تجربه تابستان گذشته و وضعیت کنونی گسترش بیماری، در صورت عدم تهویه مناسب ، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، با وضعیتی وخیم تر و بحرانی تر از موج های قبلی در منطقه مواجه می شویم.

یگانه با بیان اینکه شتاب و وضعیت بحران کرونایی از روستاها و بخش های تابعه شهرستان لارستان هم اینک به متن و خود شهر لار تعمیم یافته و در حال گسترش روزافزون است، گفت: ازدحام و شلوغی جمعیت این روزها در شهر و بازار در شهرهای قدیم و جدید لار به شدت افزایش یافته است.

این مسئول اضافه کرد: میزان استفاده از ماسک از سوی شهروندان و حتی خود بازاریان و کسبه نیز تا حد قابل ملاحظه ای کاهش محسوس داشته و همین امر بر موج نگرانی ها و وخیم شدن اوضاع در روزها و هفته های آینده افزوده است.

وی گفت:  با توجه به هماهنگی که دانشکده علوم پزشکی لارستان با ستاد مدیریت کرونا و فرمانداری انجام داده و اگر چه قائل به برخوردهای تحکمی یا اعمال محدودیت‌ها و تحمیل فشار بر مردم نیستیم و این حربه آخر برای مقابله است اما به دلیل مسئولیتی که در قبال سلامتی مردم داریم ناچار هستیم در صورت عدم همراهی مردم، اصناف و بازاریان از هفته جاری شدیدترین محدودیت ها را در این زمینه اعمال کنیم.

یگانه گفت: با بررسی های انجام شده و دلایل اصلی در افزایش میزان مبتلایان همواره رابطه معناداری بین تغییر رفتار مردم با این موضوع وجود داشته و هر گاه شرایط برای عادی انگاری ها و جدی نگرفتن خطر این ویروس فراهم شده اوج گیری آن و شمار مبتلایان نیز به همان میزان افزایش یافته است.

لارستان به مرکزیت لار در جنوب استان فارس و فاصله مرکز این شهرستان با شیراز حدود ۳۸۰ کیلومتر است.

افزایش ۵۰ درصدی بیماران کرونایی گلستان؛ وضعیت گرگان و بندرگز نارنجی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اعلام افزایش ۵۰ درصدی بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی استان اعلام کرد که با افزایش تعداد مبتلایان، وضعیت شیوع این ویروس در گرگان و بندرگز نارنجی شد.

عبدالرضا فاضل روز جمعه اعلام کرد که: در حال حاضر ۲۶۶ نفر در مراکز درمانی گلستان بستری هستند که این رقم در آخرین روز سال قبل ۱۸۰ نفر بود.

به گفته وی باکاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی در تعطیلات نوروز و افزایش آمار مبتلایان، تاکنون وضعیت شیوع کرونا در گرگان و بندرگز نارنجی شد که احتمال دارد با ادامه روند صعودی، بر تعداد این شهرها افزوده شود.

وی ادامه داد: از مجموع بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی گلستان حال ۱۹ نفر وخیم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان بدون بیان آمار گفت : همچنین تعداد بیماران سرپایی با تست مثبت کرونا هم در این استان رو به افزایش است.

به گفته فاضل به جز گرگان و بندرگز که در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند، مراوه تپه و گمیشان در وضعیت آبی و بقیه شهرهای استان در وضعیت زرد شیوع این ویروس قرار دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.