تاکید لاوروف بر استفاده آمریکا از داعش جهت جلوگیری از ثبات در سوریه

وزیر امور خارجه روسیه گفت: مسکو شواهدی در دست دارد که نشان می دهد آمریکا از داعش برای جلوگیری از عملیاتی که منجر به ثبات و آرامش در سوریه با مشارکت کامل دولت فعلی این کشور می‌شود، استفاده می کند.

روزنامه الوطن سوریه امروز ( پنجشنبه ) نوشت که سخنان وزیر امور خارجه روسیه پس از آن بیان شد که همزمان با فاش شدن اطلاعات مربوط به انتقال نیروهای داعش از زندان الهول در شرق حسکه  به پایگاه های آمریکا در الشدادی در حومه جنوبی شهر حسکه توسط نیروهای آمریکایی ،  نشانه هایی از اینکه آمریکا  از کارت داعش برای تحقق اهداف خود در سوریه استفاده می کند، وجود دارد.

این روزنامه در ادامه در خصوص اجرای توافق با ترکیه در خصوص ادلب به نقل از « سرگئی لاوروف » وزیر امور خارجه روسیه نوشت: توافق نامه های منعقد شده با ترکیه در مورد ادلب بر اساس آنچه توافق شد، در حال اجرا است. 

وزیر امور خارجه روسیه که در جریان در نشست باشگاه سیاسی والدای که درباره مسائل خاورمیانه برگزار شد، سخن می گفت بر ضرورت حل بحران سوریه بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل تاکید کرد و گفت: ما باید فرصتی را برای سوری ها جهت رسیدن به توافق درباره تعیین سرنوشت این کشور توسط خودشان فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه نمی توان کار کمیته قانون اساسی سوریه را به انتخابات ریاست جمهوری این کشور ارتباط داد ، گفت: در حال حاضر کمیته بررسی قانون اساسی جلسات خود را ادامه می دهد.

لاوروف با اشاره به اینکه برخی از کشورها در تلاشند تا موضوع انتخابات ریاست جمهوری آینده سوریه را با تغییراتی که ممکن است در روند سیاسی اتفاق افتد، از جمله کار کمیته بررسی قانون اساسی پیوند دهند، گفت: ما تصور نمی کنیم که قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل خواستار برگزاری هرگونه انتخابات تنها پس از تصویب قانون اساسی جدید باشد، .

وی افزود: کمیته بررسی قانون اساسی سوریه همچنان نشست های خود را انجام می دهد و جلسات آن هنوز در حال برگزاری است و پس از تعیین « گیر پدرسون » به جای سلف خود ، وی در تماس های خود با ما به وضوح تاکید کرد که کمیته قانون اساسی سوریه نمی تواند برای خاتمه کار خود مهلتی تعیین کند.

لاوروف اظهار داشت: توافقی وجود دارد که دور بعدی کمیته بررسی قانون اساسی سوریه دستاورد جدیدی به همراه داشته باشد که آن را از همه دوره های گذشته متمایز می کند .

وی افزود: جلسه بعدی کمیته قانون اساسی قرار است قبل از ماه رمضان برگزار شود و ما امیدواریم که بتوان آن را به موقع برگزار کرد و انتظار می رود از نظر کیفی در نوع خود جدید باشد. 

وی خاطرنشان کرد که برای اولین بار توافق شد که در طول نشست کمیته بررسی قانون اساسی سوریه، روسای هیات های ملی به ریاست « احمد الکزبری » و هیات مخالفان به ریاست « هادی البحره » جلسه مستقیم برگزار کنند.

لاوروف اظهار داشت که مسکو از طریق تماس با « گیر پدرسون » نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه و نمایندگان دولت و مخالفان سوریه در تلاش است تا طرف ها را به سمت نزدیکی به یکدیگر سوق دهد .

وی با اشاره به اینکه پدرسون از این توافق استقبال کرده است، گفت: روسیه برای رسیدن به این هدف به پدرسون کمک می کند و امیدواریم که هدف محقق شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.