این استان کشور وارد پیک چهارم کرونا شد

 محمد رضا صائینی با اشاره به وضعیت کنونی کرونایی استان افزود: طی یک هفته گذشته، با آغاز تعطیلات نوروزی و افزایش ترددها، ابتلا به این بیماری افزایش یافته و بروز پیک بعدی ویروس در استان فوق العاده غافلگیر کننده و خطرناک است.

وی با بیان اینکه شهرستان زنجان پیش از این شرایط کرونایی خوبی داشت، اما در زمان حاضر این وضعیت بسیار نگران کننده است، اضافه کرد: در جلسات ستاد کرونا این مهم مطرح شد که ویروس انگلیسی هم به این استان وارد شده بطوریکه میزان گردش آن در شهرستان ماهنشان و طارم بین ۵۰ تا ۷۰ درصد، شهرهای ابهر و خرمدره و سلطانیه ۵۰ درصد پیش بینی شده بود.

این مسوول با اشاره به اینکه وضعیت این  بیماری در روستاهای استان نیز بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: بحث پایداری و  شرایط سخت کنترل  بیماری وجود دارد و این در حالی است که قبل از عید نوروز وضعیت کرونایی شهرستان ها بهتر و در این میان شهرستان زنجان بسیار خوب بود که یک باره  شرایط دیگری رقم خورده است.

صائینی با بیان اینکه در چند روز گذشته نمونه های موارد دریافتی مثبت ویروس، از افزایش شمار بستری ها و سرپایی در شهر زنجان حکایت دارد، افزود:  آمار کلی بستری های استان نیز نشان می دهد اغلب مبتلایان استان به شهر زنجان اختصاص دارد و این در حالی است پیش از عید شمار بستری ها کاهش یافته بود.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان  ادامه داد: هم اکنون میزان رسوب بستری استان از ۱۳۲ نفر به ۲۱۹ نفر رسیده که با سرعت بسیار فزآینده این روند در حال افزایش بود، بطوری که طی هشت روز گذشته نمود بیشتری یافته است.

وی اظهار داشت: سال گذشته مردم در پویش های مختلف مربوط به این بیماری شرکت می کردند و ترددها به ویژه بین شهری ها بسیار محدود شده بود و در واقع برای مقابله با این ویروس خطرناک مشارکت فعالانه ای داشتند؛ حتی کمترین حوادث جاده ای نیز در همین سال به ثبت رسید.

این مسوول ادامه داد: متاسفانه با آغاز تعطیلات نوروزی ترافیک جاده ای در استان با رشد فزآینده ای همراه شده بطوری که در یک روز فقط ۲۵۰ مورد ترافیکی و تصادفات در ۲ بیمارستان شهر زنجان مورد ویزیت، بستری و تحت درمان قرار گرفتند.

وی یادآوری کرد:، به عبارتی دیگر باید گفت در مدت مشابه پارسال ظرفیت بیشتری برای خدمات رسانی به کرونایی ها وجود داشت اما با این وضعیت مسائل دیگری تصادفات را تحت تاثیر قرار داده و شمار مراجعه کنندگان افزایش یافته است.

صائینی افزود: پارسال در همین مدت کنونی، حداکثر شمار روزانه بستری شدگان کرونایی در بیمارستان های استان حداکثر ۴۰ نفر بود اما این میزان در زمان حاضر روند افزایشی یافته و از طرفی گردش ویروس در شهر زنجان ۲۰ درصد برآورد شده بود  که اکنون بیش از ۷۰ درصد است.

وی خاطر نشان کرد: وضعیت کنونی کرونایی استان زنجان نگران کننده است که با همکاری بین بخشی کارهای خوبی شده بطوری که بعد از پیک سوم بیشترین ایستایی بیماری یعنی کمترین  مورد بستری از موج اول بیماری تا کنون در پیک سوم به ثبت رسید.

به گفته این مسوول میزان رسوب بیماری کرونا در استان  بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ بود که یکدفعه این رقم به ۲۱۹ مورد در مدت یک هفته رسیده که در صورت ادامه این روند میزان بستری از ۱۳۰ بستری پیک سوم نیز افزایش می یابد که در صورت بروز این امر، دانشگاه علوم پزشکی تحمل ظرفیت آن را نخواهد داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.