انگلیس هم چین را تحریم کرد

به گزارش تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس، دولت انگلیس روز دوشنبه هم‌گام با اتحادیه اروپا، آمریکا و کانادا، چهار مقام پکن را به اتهام نقض حقوق بشر در استان سین‌کیانگ تحریم کرد.

این تحریم‌ها شامل ممنوعیت سفر و مسدود شدن دارایی افرادی می‌شود که گفته شده موازین حقوق بشر را در این ناحیه نقض کرده‌اند.

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس ادعا کرد که شواهد موجود درباره نقض گسترده حقوق بشر در استان سین‌کیانگ قابل چشم پوشی نیست. وی افزود: ما در کنار شرکای بین‌المللی تحریم‌های هدفمندی را اعمال کردیم تا از افراد مسئول حساب بکشیم.

کشورهای غربی از جمله انگلیس، چین را به استفاده از خشونت و سختگیری علیه مسلمانان اویغور در سین کیانگ متهم می کنند اما دولت چین این اتهامات را رد کرده و می گوید تنها کسانی را مجازات می‌کند که علیه امنیت کشور اقدام کرده باشند.

کشورهای غربی همچنین دولت چین را به راه اندازی اردوگاه های کار اجباری برای مسلمانان متهم کرده اند اما چین می گوید «مراکز بازآموزی عقیدتی» بخشی از تلاش های دولت برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در سین کیانگ است و هرگونه کار اجباری در این اردوگاه ها را تکذیب می کند.

ساعاتی پیش، وزارت امور خارجه چین در اقدامی تلافی جویانه ۱۰ مقام و نهاد اروپایی از جمله سیاستمداران، دانشمندان و همچنین چهار نهاد را تحریم کرد.

این وزارت‌خانه با بیان اینکه رفتار اروپا دخالت فاحش در امور داخلی چین است، اعلام کرد که این اقدام مبتنی بر چیزی جز دروغ و اطلاعات غلط، نادیده گرفتن و تحریف واقعیت ها نیست.

وزارت خارجه چین در ادامه بیانیه افزود که پکن قاطعانه با تحریم های اتحادیه اروپا مخالفت می کند و آن را به شدت محکوم می کند.

براساس بیانیه وزارت خارجه چین، اقدامات متقابل از طرف پکن به افراد اروپایی و خانواده های آنها ضربه وارد می کند و ورود آنها به سرزمین اصلی، هنگ کنگ و ماکائو را ممنوع می کند.

گفتنی است، این برای نخستین بار بعد از سال ۱۹۸۹ میلادی است که اتحادیه اروپا برخی مقام‌های چین را به دلیل آنچه نقض حقوق بشر خوانده تحریم کرده است

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.