گلایه جهانگیری از برخی سیاه‌نمایی‌ها در کشور

معاون اول رئیس جمهوری گفت: باید کاری کنیم که مردم زلزله زده شهر سی سخت هر روز بیشتر از پیش احساس آرامش کنند اگرچه عده ای در کشور عادت کرده اند که همه چیز را تیره و تار نشان دهند.

اسحاق جهانگیری عصر امروز، دوشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویر احمد با محوریت اقدامات انجام شده پس از زمین لرزه سی سخت گفت: در سفر اخیر به استان گلستان شاهد شادابی و نشاط میان مردمی بودم که زندگی آنها یک سال پیش به خاطر سیل تخریب شده بود اما گاهی از بیرون طوری قضاوت و مطرح می شود که آنها به  دولت و نظام علاقه ای ندارند .

وی تاکید کرد: باید به میان مردم کرمانشاه و سی سخت رفت و دید که چه نظری نسبت به اقدامات انجام شده دارند ؛ این از برکات نظام است نباید نظام را کوچک بگیریم.

جهانگیری با اشاره به آثار مخرب سیل ۹۸ و تخریب بیش از صد هزار واحد مسکونی و هزاران هکتار زمین کشاورزی و واحد صنعتی، زلزله کرمانشاه ،شیوع بیماری کرونا به عنوان پدیده ناشناخته و تحریم های ظالمانه و فشار اقتصادی آمریکا علیه ملت بزرگ ایران تأکید کرد: تمامی این اتفاقات باعث شد تا معیشت مردم در سال ۹۹ سخت شود و معاندان نظام جمهوری اسلامی در تبلیغات مسموم خود کوشیدند تا آینده ایران را تیره نشان دهند اما مردم ایران از همه این آزمایش های بزرگ تاریخی سربلند بیرون آمدند.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به حس نوعدوستی مردم ایران افزود: در زلزله کرمانشاه مهمترین دغدغه این بود که مردم به سمت پل ذهاب نیایند چرا که به دلیل ترافیک زیاد مسیرها بسته شده بود و کار امدادرسانی به مردم سخت شده بود.

هنر دولت ، مدیریت بحران است

جهانگیری با اشاره به زلزله کرمانشاه و همچنین سیل سال ۹۸ و درگیری ۲۵ استان کشور در حادثه سیل ادامه داد: همبستگی اجتماعی ملت ایران یکی از شاخص های این حوادث بود.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه اثر مادی این کمک های مردمی و همچنین نهادهای رسمی حکومتی در مقابل اعتبارات دولتی آنچنان به چشم نمی آید، تصریح کرد: پشتوانه جمهوری اسلامی ایران این است که برای عبور از بحران ها مردمی دارد که درجه دلسوزی و نوع دوستی بالایی دارند و بلافاصله پس از حادثه ای در محل حاضر می شوند تا مشکلات یکدیگر را حل کنند و این سرمایه ای ارزشمند برای ملت ایران است.

جهانگیری با بیان اینکه بحران های طبیعی تبدیل به واقعیتی جدی برای مردم ایران شده است، ادامه داد: هنر ما به عنوان دولت این است که بحران ها را مدیریت کنیم و عوارض این بحران ها را به حداقل برسانیم تا با سربلندی از این حوادث طبیعی بیرون بیاییم.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به زلزله سی سخت و مقایسه آن با حوادث زلزله کرمانشاه و سیل فروردین سال ۹۸ گفت: حجم تخریب ها در این زلزله قابل مقایسه با بحران های قبل نبوده است و ما می توانیم در زمانی کوتاه تر ساخت و بازسازی پنج هزار واحد مسکونی را انجام دهیم این در حالی است که برخی از کشورهای بزرگ صنعتی هنوز درگیر بحران های طبیعی هستند که چند سال قبل برای آنها رخ داده است .

هنوز رسانه های آمریکا پیگیر مسایل طوفانی هستند که چند سال پیش موجب تخریب هایی در این کشور شد و آثار آن هنوز برطرف نشده است.

دولت تجارب ارزشمندی در مواجهه با بحران دارد

جهانگیری با اشاره به اینکه خوشبختانه مدیریت کشور در مواجهه با بحران ها به تجارب ارزشمندی به لحاظ سازمان دهی و تقسیم کار در بخش های مختلف دست پیدا کرده است گفت: ما در لحظه نخست حادثه زلزله سی سخت موفق عمل کردیم و بر اساس گزارش های وزیر راه و شهرسازی در نخستین جلسه پس از وقوع زلزله مصوبه لازم را تصویب و آن را ابلاغ کردیم.

در مرحله اسکان موقت نیز به سرعت کارهایی انجام شد البته مردم در این مقطع با توجه به شرایط آب و هوایی مطالباتی داشتند که باید تلاش کنیم با اتخاذ سیاست های روشن و اشتراک نظر بین دستگاه ها به این مطالبات نظیر تحویل کانکس و یا اعطای اعتبار بلاعوض برای اجاره سرپناه به یک برنامه مشخص برسیم.

در دوره ساخت نیز تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است که هر خانه شهری ۱۸۵میلیون تومان تسهیلات و کمک بلاعوض و هر خانه روستایی ۱۶۵ میلیون تومان دریافت خواهد کرد.

معاون اول رییس جمهوری افزود: اگر استاندار و رییس بنیاد مسکن در حین انجام کار به این جمع بندی برسند که میزان این تسهیلات کم است دولت در این زمینه اقدام لازم را انجام خواهد داد تا مردم دغدغه ای نداشته باشند.

توانمندی نیروهای مدیریتی و مشارکت مردم بازسازی را سرعت می‌بخشد

جهانگیری با اشاره به درخواست مردم و نماینده معزز ولی فقیه در استان برای تکمیل خانه ها تا پیش از فصل سرما گفت: معتقدم توانمندی نیروهای مدیریتی و مشارکت مردم ما را قادر می سازد که تا قبل از پاییز و زمستان این نگرانی را مرتفع کنیم.

معاون اول رییس جمهوری به همه وزارتخانه ها و دستگاه ها برای تکمیل واحدهای آسیب دیده مرتبط به خود دستور داد تا در سریع ترین زمان بازسازی این واحدها انجام شود.

وی ادامه داد: شهرهایی نظیر سی سخت در دنیا کانون جذب گردشگر داخلی و خارجی هستند و باید با کمک همه دستگاه ها و همت مردم تلاش کنیم تا سی سخت پس از بازسازی بسیار زیباتر و پیشرفته تر از سی سخت قبل از زلزله باشد.

جهانگیری افزود: به عنوان دولت و مجموعه نظام و در راستای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مصمم هستیم تا کار بازسازی سریعتر انجام شده و دغدغه مردم برطرف شود. در این خصوص باید از سادات بزرگوار استان که سرمایه ای گرانقدر برای انسجام میان مسئولان و برون رفت از مشکلات هستند قدردانی کنم.

معاون اول رییس جمهوری با تشکر از اقدامات و کمک های نیروهای مسلح به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: این نیروها همواره در مدیریت بحران ها در کنار دولت بودند و دولت از توانمندی آنها برای حل مشکلات استفاده کرده است در این خصوص آنها علاوه بر اینکه به دستور فرمانده کل قوا مشارکت جدی داشته اند بلکه با عشق و علاقه ای که به مردم دارند در صحنه حضور یافتند.

معاون اول رییس جمهوری در پایان گفت: کهگیلویه و بویر احمد باید به همت مدیران و مشارکت مردمش واژه محرومیت را از خود بزداید. استانی که ۲۰ درصد منابع نفت و گاز ، ۱۰ درصد روان آب ها و بیشترین گونه های گیاهی را در خود دارد نباید از محرومیت رنج بکشد.

در دومین روز سال ۱۴۰۰ معاون اول رئیس جمهور با همراهی وزیر آموزش و پرورش، وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، رئیس بنیاد مسکن کشور و برخی از مسئولان بلند پایه کشور در استان  حضور یافت  و پس از حضور در جمع مردم سی سخت و شنیدن مطالبات و صحبتهای مردم این شهر ، نشست جمع بندی و مدیریت بحران این سفر در یاسوج برگزار شد.

دولت تاکنون ۴۳۰ میلیارد تومان  اعتبار بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت برای بازسازی شهر سی سخت مصوب و ابلاغ کرده و  رئیس جمهوری وعده داده است تا مرداد ماه امسال بازسازی این شهر به اتمام خواهد رسید.

بدنبال زلزله سی سخت ؛۶ هزار و ۵۰۰ واحد درخواست ارزیابی داشتند ؛ بیش از ۴ هزار واحد خسارت دیده و یک هزار و ۲۰۰ واحد باید تخریب کامل شود.

آواربرداری ۳۰۰ واحد مسکونی در سی سخت پایان یافته و پروانه ساختمانی ۲۰۰ واحد برای اغاز نوسازی صادر شده است .

پی کنی ۱۰۰ واحد و فونداسیون ۵۰ واحد مسکونی نیز انجام شده است که تلاش مجموعه دولت و تمامی نهادها بر این است که در موعد مقرر منازل تحویل مردم شود.

زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر ساعت ۲۲ و پنج دقیقه و ۳۴ ثانیه شب ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ شهر سی ‌سخت مرکز شهرستان دنا را لرزاند.

زلزله در فاصله ۱۰ کیلومتری سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد ، ۱۹کیلومتری کمه در استان اصفهان و ۲۴ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داد.

این زلزله تلفات جانی نداشت اما خسارت زیادی به خانه ها و زیرساخت های شهر سی سخت وارد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.