زاخارووا: روابط روسیه و آمریکا به بن بست خورده است

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد که روابط مسکو و واشنگتن به «بن بست» خورده است.

زاخارووا روز پنجشنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «روسیه ۱ » با اشاره به فراخواندن سفیر روسیه در واشنگتن به مسکو پس از اظهرات توهین آمیز «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در مورد «ولادیمیر پوتین» همتای روس وی گفت: به یاد نمی‌آورم که در تاریخ معاصر روسیه، این کشور سفیر خود را از واشنگتن فرا خوانده باشد. 

وی با اشاره به وقوع رویدادهای ناگوار در روابط روسیه و آمریکا در عصر معاصر (سه دهه پس از فروپاشی شوروی) افزود که این موارد مربوط به تنش‌ها در دستور کار بین‌المللی بود. 

زاخارووا اضافه کرد: مواردی بین روسیه و آمریکا که مربوط به روابط دوجانبه باشد و در واقع با بن بست در روابط دوجانبه مرتبط باشد که واشنگتن آن را بوجود آورده است، به یاد نمی‌آورم.

جامعه اطلاعاتی آمریکا سه شنبه گذشته گزارش محرمانه‌ای را درباره دخالت خارجی در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا منتشر کرد و در آن نتیجه گرفت که پوتین ناظر بر تلاش‌های گسترده‌ای با هدف سیاه نمایی نامزدی بایدن بوده است.

بایدن درباره این گزارش به «جورج استفاناپولوس» خبرنگار و مجری شبکه «ای بی سی نیوز» گفت که در تماس تلفنی ژانویه(دی)  به پوتین درباره واکنش احتمالی به این موضوع هشدار داده بود.

بایدن افزود: او (پوتین) تاوان آن را پرداخت خواهد کرد. ما- من و او- مذاکراتی طولانی داشتیم. شناخت نسبتا خوبی از او دارم. به او گفتم من از شما شناخت دارم و تو هم از من شناخت داری. اگر به این نتیجه برسم که چنین اتفاقی رخ داده است، آماده باشید.

سحنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه سخنان تلویزیونی خود گفت: به نظر من باید به این واقعیت توجه کرد که طرف آمریکایی نه فقط روابط دوجانبه با روسیه را به بن بست کشاند، بلکه ایدئولوژی آنها نیز به بن بست خورده است.

زاخارووا با انتقاد از سیاست‌های آمریکا در مورد روسیه تصریح کرد که دولت واشنگتن بطور مداوم به عامل روسی اشاره می‌کند و سعی دارد مسکو و کرملین را مقصر و مسوول مسائل مختلف در آمریکا جلوه دهد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه، از آمریکا خواست تا به تنش آفرینی و رفتار توام با عصبانیت در مورد مسکو پایان دهد. 

در پی اظهارات جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که ولادیمیر پوتین همتای روسی خود را به اتهام مداخله در انتخابات کشورش قاتل خواند و گفته بود، مسکو باید تاوان پس بدهد، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که سفیرش را از واشنگتن فرا خوانده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.