رئیس جمهور سابق فرانسه به دادگاه احضار شد

محکومیت دو هفته گذشته نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری محافظه کار پیشین فرانسه به زندان، به اتهام فساد و اعمال نفوذ غیرقانونی، رخداد مهم و بی سابقه ای در دوره پس از جنگ دوم جهانی در این کشور به شمار می رود، اما پایان پرونده های قضایی و محاکمه او نخواهد بود.

روزنامه فرانسوی لوپوئن نوشت: محاکمه نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری اسبق فرانسه در پرونده موسوم به «بیگمالیون» به اتهام تأمین مالی غیرقانونی کارزار انتخاباتی خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ فرانسه از امروز (چهارشنبه) در دادگاه کیفری پاریس آغاز می شود.

سارکوزی ۶۶ ساله که در دوره ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ رئیس جمهوری بود،  دو هفته گذشته به عنوان اولین رئیس جمهور پس از جمهوری پنجم فرانسه، به اتهام فساد مالی (پرداخت رشوه به قاضی دادگاه) و اعمال نفوذ برای رسیدن به اهداف خود، به سه سال حبس محکوم شده که یک سال آن قطعی و ۲ سال دیگر تعلیقی است.

لوپوئن افزود: به دلیل ابتلای وکیل ژرم لاوریو، نایب رئیس کارزار انتخاباتی سارکوزی به کووید-۱۹، ممکن است جلسه دادرسی امروز (چهارشنبه) متوقف شده و به ماه مه (اردیبهشت/ خرداد) موکول شود.

این روزنامه فرانسوی تصریح کرد: سارکوزی در صورت اثبات جرم هزینه بیش از حد تبلیغات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ فرانسه در پرونده موسوم به «بیگمالیون»، با یک سال حبس و جریمه ۳۷۵۰ یورویی روبرو است.

حزب محافظه کار سارکوزی متهم شده که با وجود محدودیت های شدید برای هزینه های انتخاباتی در فرانسه، با یک شرکت روابط عمومی و تبلیغاتی برای پنهان کردن هزینه واقعی ستاد انتخابات ریاست جمهوری اش همکاری می کرده است. دادستان ها می گویند که این شرکت، صورت حساب هزینه های تبلیغاتی را به جای ستاد انتخاباتی برای حزب او می فرستاده تا محدودیت های قانونی را دور بزند. این نقشه به ساکوزی و حزبش امکان داد حدود ۴۳ میلیون یورو (۵۰ میلیون دلار) برای کارزار انتخاباتی هزینه کند که تقریبا ۲ برابر حداکثر هزینه مجاز برای این منظور است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.