استان‌ها و شهرستان‌های در وضعیت قرمز و نارنجی

طبق توضیحاتی که سخنگوی وزارت بهداشت در بیست و ششم اسفند ارائه کرده، ۹ شهرستان قرمز، ۳۱ شهرستان نارنجی، ۲۹۵ شهرستان زرد و ۱۱۳ شهرستان آبی هستند شهرهای با وضعیت قرمز عبارتند از آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر، کارون در استان خوزستان و شهر گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در کشور، گفت: با فوت ۹۷ نفر از هموطنان مبتلا به بیماری کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶۱ هزار و ۴۲۷ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز سه شنبه افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۶ اسفند ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیص هشت هزار و ۳۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۸۸۹ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۶۳ هزار و ۳۱۳ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۵۰۶ هزار و  ۳۶۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه هزار و ۸۴۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۱ میلیون و ۸۴۶ هزار و ۵۲۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: ۹ شهرستان قرمز، ۳۱ شهرستان نارنجی، ۲۹۵ شهرستان زرد و ۱۱۳ شهرستان آبی هستند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر، کارون در استان خوزستان و شهر گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد در وضعیت قرمز کرونایی هستند.

همچنین شهرهای خاتم در استان یزد، نهاوند در استان همدان، بندر خمیر در استان هرمزگان، خمین در استان مرکزی، درود و پلدختر در استان لرستان، دیوان دره در استان کردستان، زرین دشت و ارسنجان در استان فارس، مسجد سلیمان، شادگان، دشت آزادگان، خرمشهر، بهبهان، باوی، باغملک، ایذه، اندیمشک، امیدیه، در استان خوزستان، سامان در استان چهار محال و بختیاری، گناوه و کنگان و دیلم در استان بوشهر، دهلران در استان ایلام، گلپایگان در استان اصفهان، نقده و ماکو ، چایپاره و ارومیه در استان آذربایجان غربی، عجب شیر و سراب در استان آذربایجان شرقی در وضعیت نارنجی کرونایی هستند.

وزارت بهداشت، اعلام کرد: تجمع در اماکن سرپوشیده به خصوص رستوران هتل‌ها، تالارهای پذیرایی، مراسم عروسی و عزاداری، تراکم در بازارچه‌های نوروزی، وسایل نقیله عمومی بین شهری خصوصا اتوبوس و قطار می‌تواند عامل جدی انتقال بیماری باشد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، خروج خودروهای بومی از شهرستانهای نارنجی و قرمز و ورود خودروهای غیر بومی به شهرستانهای نارنجی و قرمز ممنوع است.

همچنین در وضعیت زرد فقط سطح شغلی گروه چهار تعطیل است. در وضعیت نارنجی سطح شغلی ۳ و ۴ تعطیل است و در وضعتی قرمز همه مشاغل به جز موارد ضروری سطح یک تعطیل است.

شهروندان می توانند برای اطلاع از وضعیت لحظه ای رنگ بندی شهرها به اپلیکیشن ماسک یا به آدرس https://app.mask.ir/map مراجعه کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت پیش از این با هشدار نسبت به گسترش ویروس جهش یافته در برخی استانها گفته است: ویروس جهش یافته کرونا قدرت سرایت بیشتری دارد، ضمن اینکه بیش از ویروس ووهان کودکان و جوانترها را مبتلا می کند. بنابراین افزایش ابتلا به کرونا در گروه های با سن پایین تر لزوم همزیستی هوشمندانه با این ویروس را نشان می دهد زیرا ابتلای بیشتر افراد جوانتر خطر ابتلای سالمندان به این بیماری را نیز بیشتر می کند. امیداریم همه مردم با رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از سفرهای غیر ضروری و تجمعات نزدیک به هم مانع ایجاد خیز چهارم این بیماری در کشور باشند.

به گفته، لاری، میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور به پایین ترین میزان خود در چهارماه گذشته رسیده است. کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی، همزمان با افزایش ویروس جهش یافته در کشور و نیز  گذر از ایام پایانی سال و اقدام به سفر، مهمانی ها و دورهمی ها در نوروز همگی زنگ خطر جدی برای ایجاد خیز چهارم بیماری است. امیدواریم همه مردم با پرهیز از هر گونه سهل انگاری به گونه ای رفتار کنند که شاهد تجربه ایامی آرام و کم خطر در روزهای آغازین سال جدید باشیم.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته است: در هفته گذشته رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافت و این نگران کننده است، اگر ترددها افزایش یافته و کرونا چرخش پیدا کند، دستاوردهایی که به واسطه رعایت شیوه‌نامه‌ها و اجرای طرح شهید سلیمانی به دست آمد، از بین می‌رود.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون بیش از ۱۲۰ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. 

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

۹۶ مورد جدید ابتلا به کرونا در استان مرکزی شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۹۶ مورد جدید ابتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی در استان مرکزی شناسایی شد.

دکتر محمد جمالیان روز سه‌شنبه افزود: ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان سه نفر دیگر را در این استان گرفت.

وی بیان کرد: با ثبت این تعداد فوتی در ۲۴ ساعت اخیر، شمار جانباختگان کرونا در استان مرکزی از زمان شیوع تاکنون به یک‌هزار و ۴۹۲ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: بدین ترتیب تعداد موارد مبتلا به کرونا از زمان شیوع این ویروس تا کنون به ۳۸ هزار و ۲۲۳ نفر رسیده است.

جمالیان افزود: از تعداد ۹۶ مورد جدید در استان ۱۲ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند که تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می کنند.

وی اظهار داشت: ۸۵ مورد از بیماران جدید شناسایی شده نیز به صورت سرپایی تحت درمان هستند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده‌اند.

شیوع ویروس کرونا از اسفندماه پارسال آغاز شد و استان مرکزی پس از قم در زمره نخستین استان‌هایی بود که موارد ابتلا در آن مشاهده شد.

ورود مسافر و برپایی چادر در بوستان‌های قم ممنوع است

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: در ایام نوروز و نیمه شعبان سفر به شهر قم ممنوع نبوده ولی ورود مسافر به بوستان‌ها در بحث نصب چادر و کمپ ممنوع است.

به گزارش روز سه شنبه شهرداری قم، پیام جوادیان در جلسه ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر شهرداری قم افزود: در سال‌های گذشته باوجود مدارس، هتل‌ها و مهمان‌پذیرها در اوایل فروردین و ساعات آغاز سال مشکلات بسیاری داشته و امسال باوجود تعطیلی مدارس و بوستان‌ها چالش بزرگی در پیش داریم.

وی با بیان اینکه در سکونتگاه‌های شهری به دلیل شرایط بهداشتی و رعایت نکات بهداشتی به‌هیچ‌وجه امکان اسکان در پارک‌ها و بوستان‌ها وجود ندارد، ابراز کرد: در بوستان اجازه برپایی چادر نیز داده نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه هرگونه تجمع و استقرار چادرها در بوستان‌ها ممنوع است، تصریح کرد: در بوستان‌ها و پارک‌ها فقط برای استفاده‌های شهروندان تا محدودیت‌های شبانه امکان استفاده وجود دارد.

با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان قم از ۱۵ دی از وضعیت قرمز به نارنجی، در ۶ دی‌ از نارنجی به زرد و در ۲۰ دی‌ماه از زرد به «آبی» تغییر کرده بود که ۲۵ اسفندماه بار دیگر به زرد تغییر رنگ داد.»

دو بیمار کرونایی درقم فوت کردند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و پنجم اسفند ماه ۹۹، دو بیمار کرونا مثبت دراین استان جان خود را از دست دادند.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت از مبتلایان به کووید۱۹ در قم، افزود: دراین مدت ۳۰بیمار با علائم ابتلا به کرونا درمراکز درمانی قم پذیرش که ۲۰ نفر بستری شدند.

وی اظهار داشت: همچنین دراین مدت ۱۷ بیمار کرونایی نیز پس از بهبودی از بیمارستانهای قم مرخص شدند.

وی گفت: در حال حاضر ۱۳۴ بیمار کرونا مثبت در مراکز درمانی قم بستری هستند که حال ۱۲ نفر آنان وخیم است.

کرمانشاه یک روز دیگر بدون فوتی کرونا را سپری کرد

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اعلام اینکه در شبانه‌روز گذشته موردی از فوتی ناشی از کرونا در استان نداشتیم، گفت: تعداد جانباختگان همان هزار و ۴۹۴ نفر روز گذشته است.

«مهدی محمدی» روز سه‌شنبه افزود: در شبانه‌روز گذشته ۵۱ بیمار جدید با علایم کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری و ۵۱ نفر هم پس از بهبودی ترخیص شدند.  

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: در شبانه روز گذشته ۱۶ مورد بیمار مثبت بستری و ۷۸ بیمار مثبت سرپایی در سطح استان شناسایی شدند.

وی اظهار داشت: هم اکنون ۱۴۳ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان کرمانشاه بستری هستند.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های استان را هم اعلام کرد و گفت: براین اساس هشت شهرستان زرد و ۶ شهرستان دیگر در وضعیت آبی قرار دارند.

محمدی افزود: شهرستان‌های زرد شامل کرمانشاه، پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، اسلام آبادغرب، سرپل ذهاب و صحنه است.

وی اضافه کرد: شهرستان‌های آبی نیز شامل ثلاث باباجانی، دالاهو، قصرشیرین، گیلانغرب، جوانرود و روانسر است.

براساس اعلام ستاد کرونا در وضعیت زرد یا خطر متوسط فقط سطح شغلی چهار تعطیل خواهد بود.

در وضعیت نارنجی یا پرخطر هم سطح شغلی سه و چهار تعطیل است و در وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر نیز همه مشاغل به جز موارد ضروری سطح یک تعطیل خواهد بود.

همچنین خروج خودروهای بومی از شهرستان‌های نارنجی و قرمز و ورود خودروهای غیربومی به شهرستان‌های نارنجی و قرمز ممنوع خواهد بود.

شمار مبتلایان کرونا در لرستان به ۷۰ هزار و ۵۲۱ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: شمار مبتلایان کرونا در این استان به ۷۰ هزار و ۵۲۱ نفر رسیده است.

مریم کوشکی روز سه‌شنبه بیان کرد: در مجموع ۲۴۱ هزار و ۱۷۹ نمونه تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه‌های استان ارسال‌ شده که از این تعداد پاسخ‌ ۱۶۹ هزار و ۱۶۶ مورد منفی بوده است.

وی گفت: تاکنون یک هزار و ۳۶۱ نفر در لرستان به علت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست‌ داده‌اند و در حال حاضر ۱۹۵ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

مسوول ستاد مبارزه با بیماری کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی لرستان همچنین بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دوری از تجمع، کاهش ترددهای غیرضروری و تهویه مناسب هوای منزل و محل کار تاکید کرد.

کوشکی ادامه داد: افزایش موارد ابتلا و بستری در استان، تغییر رنگ شهرستانهای رومشکان و چگنی از آبی به زرد و پلدختر و دورود از زرد به نارنجی زنگ خطر جدی خیز چهارم کرونا را در استان به صدا در آورده است.

وی  افزود: شهروندان ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در صورت داشتن هرگونه علائم سرماخوردگی جهت انجام آزمایش کرونا به مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته مراجعه کنند.

آمار مبتلایان کرونای انگلیسی در استان اردبیل به هفت نفر رسید

آمار مبتلایان کرونای انگلیسی در استان اردبیل با مثبت شدن آزمایش یک فرد مشکوک دیگر به هفت نفر افزایش یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اردبیل روز سه‌شنبه گفت: بر اساس آخرین نتایج مشخص شده توسط آزمایشگاه تشخیص کرونا، تست کرونای انگلیسی یک جوان ۲۸ ساله در اردبیل مثبت شده که هم‌اکنون در بیمارستان امام خمینی ‌(ره) بستری است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده افزود: این جوان اردبیلی به صورت هوایی از عراق وارد کشور شده و به نظر می‌رسد که محل ابتلای او نیز عراق بوده است.

وی با اشاره به بستری شدن ۶ نفر از بیماران مبتلا به کرونای انگلیسی در شهر اردبیل و یک نفر در شهرستان خلخال، بیان کرد: تعدادی از اطرافیان این بیماران نیز رهگیری شده و آزمایش ابتلا به کرونا بر روی آنها انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از همه اهالی استان خواست تا در صورت داشتن مسافری از استان خوزستان یا استان‌های درگیر با کرونای انگلیسی و کشور عراق، موضوع را به سامانه تلفنی ۴۰۳۰ یا شماره تلفن مرکز مدیریت بیماری‌های شهرستان‌ها اطلاع داده و یا به نزدیک‌ترین پایگاه، مرکز یا خانه بهداشت محل سکونت خود مراجعه کنند.

وی همچنین از شهروندان خواست تا غربالگری، معاینه و تست افراد مشکوک به کرونا و به خصوص کرونای انگلیسی را جدی بگیرند.

دکتر حبیب‌زاده اضافه کرد: در صورت مشاهده و تایید موارد ابتلای افراد به کرونای انگلیسی، باید خود فرد به سرعت درمان یا ایزوله شده و اطرافیان او نیز تحت کنترل قرار گیرد تا مانع انتقال ویروس در خانواده، اطرافیان و جامعه شود.

تدابیر سخت‌گیرانه مقابله با کرونا در استان اردبیل از سوی مردم و متولیان بهداشت و درمان از چهار روز پیش و همزمان با تایید شناسایی موارد ابتلا به سویه جدید کرونا موسوم به کرونای انگلیسی افزایش یافته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.