روحانی: کسی حق ندارد واقعیت های تاریخ کشور را نادیده بگیرد یا تحریف کند

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در شصتمین اجلاس مجمع سالیانه بانک مرکزی، با تقسیم شرایط کشور به دو دوره قبل و بعد از سال ۹۷، اظهار داشت:  از سال ۹۴ تا ۹۶ با اقدامات انجام شده از سوی این دولت و عبور از تحریم ها، آمار و ارقام کشور در رشد اقتصادی، نرخ تورم و اشتغال  افتخار آمیز است.

رئیس جمهور تاکید کرد: در این دوره ( ۹۴ تا ۹۶) در هر فصل بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر اشتغال خالص در کشور ایجاد شد، تورم را تک رقمی کردیم و در سال ۹۵ رشد اقتصادی ایران بالاترین رشد اقتصادی در جهان بوده است که این یک افتخار بزرگ است.

رئیس جمهور با بیان اینکه تحریم واقعیت‌های کشور و دستاوردهای درخشان دولت تا پیش از جنگ تمام عیار اقتصادی، ظلمی بزرگ است،گفت: در سال ۹۷ از سوی فردی که به هیچ پیمان و اصل و قاعده‌ای پایبند نبود، با یک جنگ اقتصادی تمام عیار مواجه شدیم و پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی این بود که بر اثر فشارهای بی‌سابقه و تحریم‌های همه جانبه تا پیش از سال ۹۷ تورم کشور ۳ رقمی خواهد شد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه اگر اقدامی برای مدیریت این شرایط نمی‌کردیم. شاهد تورم ۳ رقمی هم می‌بودیم، اظهار داشت: با تلاش‌های دولت و مسئولان اقتصادی در پایان سال ۹۷ و با ورود به سال ۹۸ توانستیم به تدریج وضعیت را کنترل کنیم به شکلی که نرخ افزایشی تورم معکوس شده و رو به کاهش گذاشت و در حالی که در طول سال ۹۸ روند نرخ تورم رو به کاهش بود متأسفانه در پایان این سال با بحران جدیدی به نام همه گیری کرونا مواجه شدیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: کسانی که تحریم‌های بی‌سابقه و جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ایران را طراحی کردند، هدف‌شان فروپاشی اقتصاد ایران بود که اگر چه فشارهایی هم به مردم تحمیل شد، اما امروز و با گذشت ۳ سال از آغاز جنگ اقتصادی، اقتصاد کشور همچنان سرپا و رو به جلو است و طرح‌های عمرانی و زیربنایی که هر پنج‌شنبه در طول سال ۹۹ افتتاح شده‌اند، پرچمی برای اعلام شکست تلاش‌های دشمنان به حساب می‌آید.

دکتر روحانی با اشاره به برخی طرح‌های افتتاح شده در پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، خاطر نشان کرد: شاید افتتاح طرح‌های عظیمی مثل احداث خطوط انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به مناطق شرقی و مرکزی کشور در شرایط عادی چندان مهم نباشد اما وقتی در شرایط تحریم همه جانبه هر هفته شاهد افتتاح یا آغاز عملیات اجرایی چنین طرح‌هایی هستیم نشان می‌دهد که اقتصاد کشور همچنان فعال و پویا به پیش می‌رود.

رئیس جمهور گفت: مدیریت در شرایط جنگی بسیار پیچیده و سخت است و بنده که سابقه مدیریت در دوران جنگ تحمیلی را دارم و در این جنگ اقتصادی نیز به فرمان مقام معظم رهبری فرمانده جنگ اقتصادی بودم، صمیمانه از زحمات همه سرداران خط مقدم این جبهه که مسئولان اقتصادی کشور هستند، تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور اضافه کرد: البته این تشکر به معنای آن نیست که عملکرد ما نقص و اشتباهی نداشته، اما در برابر کار بزرگی که انجام شده، باید انصاف و اعتدال را در روایت رخدادها و تاریخ رعایت کنیم.

دکتر روحانی با اشاره به اقدامات دولت در راستای اصلاح نظام بانکی، ساماندهی بانک‌ها و تعطیل کردن مؤسسات غیرمجاز، ادغام بانک های نظامی و راه‌اندازی سامانه‌های متعدد برخط از سوی بانک مرکزی، اظهار داشت: در کدام دوره سراغ دارید که حتی در شرایط عادی چنین اقدامات بزرگی انجام شده باشد. راه‌اندازی هر سامانه برخط اقدامی مؤثر در راستای شفاف‌سازی و مبارزه با فساد است که در این دولت با قوت و قدرت دنبال شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: در این دولت حتی در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم اقدامات بسیار ارزنده‌ای انجام دادیم، اما متأسفانه نتوانستیم در عرصه اطلاع‌رسانی درباره آنها موفق عمل کنیم که این جای تأسف دارد.

دکتر روحانی ادامه داد: دولت ۴ لایحه برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم به مجلس ارایه کرد که هم در مجلس تصویب شد و هم ایرادات شورای نگهبان به آنها رفع شد، اما متأسفانه در جای دیگری گیر افتاده‌اند و جمهوری اسلامی ایران که در منطقه سردمدار مبارزه واقعی با فساد، پولشویی و تأمین مالی تروریسم است نتوانسته در عرصه افکار عمومی این تلاش‌های خود را به خوبی اطلاع‌رسانی کند.

دکتر روحانی تصریح کرد: بانک مرکزی و دیگر بانک‌‌های ما باید با دست باز با دنیا تعامل کنند و ما حداقل اگر برای همکاری با کشورهای دوست اهمیت قایل باشیم، باید کاری کنیم که بانک‌های مرکزی و دیگر بانک‌های این کشورها بتوانند بدون نگرانی از ایجاد حاشیه و مشکل با بانک‌های ایران تعامل داشته باشند.

رئیس جمهور در ادامه با تشکر از تلاش‌های مسئولان بانک مرکزی در دوران تحریم و همه‌گیری کرونا، برای تأمین منابع مالی لازم برای خرید واکسن و همچنین ارایه تسهیلات به آسیب‌دیدگان از کرونا، خاطر نشان کرد: بانک مرکزی فشارهای ناشی از تحریم و محدودیت‌های ایجاد شده ناشی از همه‌گیری کرونا را توأمان به دوش کشید که صمیمانه از زحمات همه مسئولان آن تشکر می‌کنم.

دکتر روحانی تصریح کرد: می‌توانم این اطمینان را به مردم بدهم که سال آینده هم در زمینه رفع تحریم‌ها و هم در زمینه واکسیناسیون و مقابله با همه‌‌گیری کرونا سال موفق و بهتری پیش رو داریم.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بسیار خوشحالیم که در روزهای پایانی سال مثل سال‌های گذشته مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد و گزارش خوبی داده شد. هم هیأت نظار گزارش خوبی دادند و هم تصمیماتی که لازم بود در این پایان سال اتخاذ شود، اتخاذ گردید.

شرایط کشور را باید حداقل به دو دوره تقسیم کنیم؛ آنچه قبل از سال 97 بود، یک شرایط نسبتاً عادی توأم با فشار بود. اما در عین حال دورانی بود که تا حدی توانسته بودیم از تحریم عبور کنیم و شرایط کشور، یک شرایط مناسبی بود. از سال 94 تا پایان سال 96، این 3 سال را که محاسبه کنیم، چه در رشد اقتصادی و چه در تورم و چه در اشتغال واقعاً آمار و ارقام افتخارآمیز است. یعنی در این 3 سال محاسبه کنیم، تورم حدود 10.2 دهم درصد بوده و بعضی از سال‌ها تورم تک رقمی بوده است. یعنی در سال 95 و 96 تورم تک رقمی بود. حتی در سال 97، ماه‌های اولیه هنوز تورم تک رقمی بود.

کشور به خوبی اداره شده است. خواهش می‌کنم روایت واقعیت‌های کشور را هیچ کس در تاریخ کشورمان، تحریف نکند. مِمَّنِ افْترَی عَلی اللَّهِ کَذِباً، تاریخ کشور که واقعیت یک ملت است، آن هم شبیه این آیه است که ظلم بزرگ کرده است اگر کسی واقعیت‌ها را تبیین نکند.

در آن چند سال، شرایط مناسبی داشتیم. هر فصل نرخ اشتغال نسبت به فصل سال قبل افزایش داشت. حدود 700 الی 750 هزار و در یک فصل 790 هزار اشتغال خالص داشتیم که در طول سال‌های طولانی در گذشته بی‌سابقه بود. حتی اینکه در هر فصلی بتوانیم بیش از 700 هزار اشتغال خالص داشته باشیم، آمار بسیار خوبی بود.

تورم بسیار بالا را به تورم تک رقمی رساندیم و همچنین در مسأله رشد اقتصادی در سال 95 بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم که این در تاریخ ما بی‌نظیر یا کم‌نظیر است. اما در این اثنا با یک جنگ مواجه شدیم. این یک واقعیت است که هر کس این را نگوید، منکر یک واقعیت شده و کذب و دروغ بزرگ را در تاریخ گفته است.

وارد یک جنگ اقتصادی شدیم. یک آدمی که به هیچ چیز معتقد نبود، نه به پیمان، نه به قانون، نه به عهد و اصول انسانی، این آقا آمد در کاخ سفید آمریکا و برخلاف همه اصول و قوانین و مقررات و تعهدات بین‌المللی ناگهان از یک توافق 7 جانبه خارج شد و یک تحریم شدیدی علیه ایران وضع کرد و ایران را در یک نوعی حصر قرار داد. این شرایط یک شرایط خاص بود.

اینجا چون اقتصاددان‌ها زیاد هستند، نمی‌توانیم از اقتصاد‌دان‌ها زیاد بگوییم. پیش‌بینی بسیاری از صاحب‌نظران از جمله اقتصاددان‌ها در سال 97 این بود که تا پایان سال 97 تورم ما 3 رقمی خواهد شد. نوشتند، مصاحبه کردند و در روزنامه‌ها گفتند. گفتند یک سال دیگر تورم 3 رقمی می‌شود، به قول آنها ونزوئلایی می‌شود. به صراحت این را گفتند. بعضی از اقتصاددان‌های صاحب‌نظر گفتند.

بله اگر کار و تلاشی نمی‌شد، ممکن بود با یک همچون شرایطی مواجه شویم، اما دولت در سال 97 کاری انجام داد که وقتی وارد سال 98 شدیم، تقریباً از اواخر بهار تورم را کنترل کردیم و روند تورم کاهشی شد. تا اواخر سال 98 قدم به قدم، در دوازده ‌ماه‌اش تورم نقطه‌ به نقطه شروع به کاهش کرد و یک آرامشی بوجود آمد.

منتها اواخر سال 98 با یک موضوع دیگری مواجه شدیم. با موضوع کرونا، موضوعی که همه دنیا با آن مواجه شدند و ما هم با آن مواجه شدیم. اگر کرونا نبود این روند باز هم ادامه پیدا می‌کرد و شرایط بهتری داشتیم.

همین امروز یک آماری در گزارش بانک مرکزی بود، خیلی گزارش مهمی بود که به طور متوسط در سال‌های قبل چقدر درآمد نفتی داشتیم. 45 الی 46 میلیارد دلار متوسط درآمد کشور بوده است. سال‌هایی بوده که 119 میلیارد دلار درآمد داشتیم. در سال 90 چنین درآمدی داشتیم. شما ببینید یک مرتبه چه جوری درآمد نفتی ما در سال 98 کاهش پیدا می‌کند و دو مرتبه در سال 99 بیشتر کاهش پیدا می‌کند و این خیلی مسأله مهمی است که حد متوسط درآمد نفتی یک پنجم بشود. اینها تأثیر می‌گذارد. اینها در واردات و قیمت ارز تأثیر می‌گذارد. بانک مرکزی دست‌اش خالی است که بیاید در سامانه نیما ارز عرضه کند و یک مقدار قیمت را تعدیل کند. این شرایط، شرایط بسیار عجیب و غریبی بوده است. آنهایی که این جنگ را به ما تحمیل کردند، هدفشان فروپاشی اقتصاد ایران بود و الحمدالله موفق نشدند.

اقتصاد ایران به روند خودش ادامه داد. البته سرعتش یک مقدار کاهشی شد. بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها کاهشی شد، رنج و مشکلات مردم هم بیشتر شد. مردم در فشار قرار گرفتند. وقتی می‌گوییم در سال‌های قبل به طور متوسط بین 43 تا 45 میلیارد دلار واردات مواد اولیه و کالاهای ضروری داریم و یک دفعه این 45، تبدیل به 35 الی 36 می‌شود، معلوم است فشار می‌آید، معلوم است وقتی مواد اولیه کم می‌شود، کالاهای ضروری کم می‌شود. یک دفعه واردات 2500 قلم کالا را ممنوع کردیم. اینها اثر می‌گذارد و آن کالا ممکن است تا حدی مورد نیاز هم باشد، اما به خاطر شرایط تحریم این کار را کردیم و الا در شرایط عادی این کار را هیچ‌وقت نمی‌کردیم.

اما با این وجود شما می‌بینید اقتصاد سرپاست و حرکت خود را انجام می‌دهد. به نظر من افتتاح پنج‌شنبه‌های ما یک پرچمی بود که برافراشته شد، یک رایتی بود که به اهتزاز در آمد و آن رایت به دنیا اعلام می‌کرد که آمریکا شکست خورده و طرح آمریکا غلط و نادرست بوده است.

این همه افتتاح‌ها، یک افتتاح در روز یکشنبه همین هفته انجام دادیم و مجموعه این افتتاح و طرح‌هایی که انجام خواهد گرفت 128 هزار میلیارد تومان است. شوخی نیست یک طرح عظیم که باعث تحول نصف کشور می‌شود. این آبی که در خلیج فارس شیرین‌سازی می‌شود، می‌آید در استان هرمزگان و کرمان و یزد استفاده می‌شود و در آینده ان‌شاء الله اصفهان و خراسان جنوبی و رضوی و سیستان و بلوچستان از آن استفاده می‌کنند. بخش اعظمی در شرق کشور شما می‌بینید کاملاً متحول می‌شود و این تحول عظیم و بزرگ در این شرایط تحریم و فشار انجام می‌شود.

سیستان و بلوچستانی که محروم بود، شما ببینید لوله گاز هم وارد این استان شد. زاهدان و زابل و ایرانشهر گاز نداشتند، در این دولت گاز وارد این استان شد. در این دولت بود که بنادر ما در چابهار چند برابر ظرفیت قبلی قدرت پیدا کرد. در این دولت بود که احداث راه‌آهن چابهار به زاهدان شروع شد و بخش‌هایی از آن در اوایل سال آینده افتتاح و نهایی می‌شود و پروژه انتقال آب نیز در بخش‌های مختلف ادامه پیدا می‌‌کند. همچنین احیای 46 هزار هکتار زمین در سیستان یک تحول عظیم و بزرگ است. البته مسایل دیگر هم هست که نشان می‌دهد این دولت موفق بوده است. اگر در شرایط عادی این کارها را می‌کردیم خیلی جای تعریف و تمجید نبود، اما در شرایط تحریم این کار را کردیم.

یعنی به دشمن نگفتیم تو راه غلط را انتخاب کردی و اشتباه کردی. البته به مردم فشار وارد شد و این جای انکار نیست. مردم ما در مشقت و فشار قرار گرفتند.

البته مدیریت در دوران جنگ بسیار پیچیده و سخت است و با مدیریت شرایط عادی متفاوت است. مدیریت ممکن است ایراد هم پیدا کند. ما در 8 سال جنگ تحمیلی بودیم می‌دانیم چه جوری است. خودم مسئول ستاد پشتیبانی، پدافند هوایی و ستاد جنگ در دوران جنگ تحمیلی بودم. پس می‌دانم مدیریت در دوران جنگ چه جوری است. الان هم در این 3 سال به دستور رهبری معظم انقلاب من فرمانده جنگ اقتصادی بودم. می‌دانم، هم اینجا بودم و هم آنجا بودم. اینها را به خوبی می‌توانم مقایسه کنم.

دوران بسیار سختی برای ملت ایران پیش آمد، اما در عین حال این ملت سرو قامت ایستاد و مقابله کرد و سر فرود نیاورد. برای این کار عظیم و بزرگی که انجام شد، مسئولین اقتصادی کشور بار سنگینی بر دوش‌شان کشیدند، چون این جنگ، جنگ تحمیلی اقتصادی بود.

معلوم است سرداران مقدم این جبهه مسئولین اقتصادی هستند. فشار اول دشمن در این تحریم اقتصادی بر نفت و بانک بود. این را همه می‌دانند. تحریم اصلی روی نفت و بانک بود و به همین دلیل وزیر نفت و رئیس بانک مرکزی در خط مقدم هستند. اینها در خط مقدم بودند که چگونه ایستادگی کنند. از تمام مسئولین اقتصادی تشکر می‌کنم. این تشکر معنی‌اش این نیست که دولت ما نقص، عیب و مشکل نداشته است، مشکل هم داشتیم، ممکن است نقص و قصوری هم داشتیم، اما در عین حال کار عظیم و بزرگی شده است. مثل یک تیم فوتبالی است که در میدان مسابقه با یک تیم قدرتمند و معروف در میدان مبارزه می‌کند، 3 گل زده و یک گل هم خورده است. مداوم بگوییم یک گل خورده، یادتان نرود یک گل خورده است. مرد حساب بگو 3 گل هم زده و بعد یک گل را هم بگو.

باید متعادل و منصفانه حرف بزنیم و واقعیت را بگوییم. اقتصاددان‌های کشور، بزرگان اقتصاد، مسئولین بانک‌ها را مورد خطاب قرار می‌دهم. آیا آنچه در این دولت برای تحول مثبت در بانک‌ها انجام گرفت در سال‌های قبل سابقه داشته؟ مؤسسات اعتباری غیرمجاز را کدام دولت در این کشور جمع کرد؟ در چه دوره‌ای جمع شد؟ با چه سختی و مشکلات و هزینه‌ای جمع شد؟ ناچار شدیم مقدار زیادی پول پرداخت کنیم. 30 هزار میلیارد تومان پول پرداخت کردن می‌دانید یعنی چه؟ این پرداخت از پایه پولی است از جایی نیست که! می‌دانیم این کار یعنی چه؟ چه کار عظیم و بزرگی است؟ اینکه جلوی بانک‌های متخلف را بگیریم و سرپرست برای آن بانک‌ها بگذاریم، این کار عظیم و بزرگی است. یعنی بانک مرکزی نظارت‌اش را می‌کند. بانک مرکزی ننشسته نگاه کند.

اینکه بانک‌های نیروهای مسلح را ادغام کردیم، کار عظیم و بزرگی بود. همه بانک‌‌ها آمد در بانک سپه ادغام شد که این قدم بسیار بزرگی بود.

از سوی دیگر این همه سامانه‌ای که در بانک مرکزی درست شده است. این سامانه‌ها یعنی مبارزه با فساد، شما هر سامانه دقیقی درست کنید و شفاف‌سازی کنید که همه بتوانند نگاه کنند، در یک پنجره واحد وارد بشوند و ببینند چه خبر است، این یعنی مبارزه با فساد، مبارزه با فساد اولین راهش شفاف‌سازی است.

اولین راهش اطلاع‌رسانی است و اولین راهش این است که همه مردم مطلع باشند که ما چه کار می‌کنیم. در این شفاف‌سازی کار بزرگی شده است. متأسفانه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در این سال‌ها مبارزه کردیم، اما بلد نبودیم این را تابلو کنیم؛ واقعاً چیز عجیبی است.

در کشوری که همسایه‌هایمان را می‌بینیم و می‌دانیم چه خبر است، بهترین مبارزه را با فساد می‌کنیم، بیشترین مبارزه را با پولشویی و تأمین مالی تروریسم انجام می‌دهیم و وقتی به تابلو می‌رسد که می‌خواهیم به دنیا اعلام کنیم، می‌گوییم نه اینجا یک خرده خجالت می‌کشیم، این تابلو را پایین بیاوریم تا کسی نفهمد. ما کار خوب را برای خدا می‌کنیم.

واقعاً آدم دلش می‌سوزد. 4 لایحه‌ای که دولت آورد به مجلس داد، مجلس تصویب کرد، حتی ایرادات آن در شورای نگهبان هم حل شد. بعد در یک جای دیگر گیر افتاد. واقعاً چیز عجیبی است. یک عده‌ای افتخار می‌کنند که امسال آن را تصویب نکردیم و سال بعد تصویب می‌کنیم و در سال جدید افتخار می‌کنند و می‌‌گویند در این دولت تصویب نکردیم. چرا نکردیم؟ ما که از همه در مبارزه با تروریسم مقدم‌تر هستیم. ما با تروریسم در منطقه مبارزه می‌کنیم، در بخش مالی‌اش هم باید مبارزه کنیم، معلوم است.

با فساد مبارزه می‌کنیم، یک حکومت اسلامی در اینجا داریم، چرا اینها را نمی‌آوریم؟ چرا بیان نمی‌کنیم و توضیح نمی‌دهیم؟ به نظر من کار عظیم و بزرگی در این زمینه‌ها انجام شده است و باید تلاش کنیم. ان‌شاءالله دوستان دیگر را هم با یک زبانی قانع کنیم و با هم منسجم شویم و این مسأله را نهایی کنیم و انجام دهیم.

چرا تأکید می‌کنم؟ بانک مرکزی -البته بانک‌های دیگر هم همین مشکلات را دارند- می‌خواهد با دنیا کار کند، نمی‌خواهد که در داخل کار کند. بانک مرکزی می‌خواهد با منابع مختلف داد و ستد کند، اوراق بخرد و اوراق بدهد. سرمایه‌گذاری کند و سرمایه‌گذاری را بپذیرد. بانک مرکزی می‌خواهد با دنیا کار کند. شما وقتی می‌خواهید با دنیا کار کنید، کشورهای غیر دوست را نمی‌گویم، کشورهای دوست را می‌گویم، کشورهای دوست وقتی با بانک مرکزی می‌خواهند کار کنند، باید دلشان قرص باشد. باید راحت و مطمئن باشند که مشکلی برایشان پیش نمی‌آید. فردا یک نهاد بین‌المللی یقه‌شان را نمی‌گیرد. افتخار کنند که با بانک مرکزی ایران کار می‌کنند که یک بانک شفاف است.

حالا یک کاری کنیم که دوستان ما هم بترسد که اگر من با شما کار کنم، فردا گرفتار می‌شوم. در گروه ویژه راجع به من چه می‌گویند؟ چرا این کار را بکنیم؟

به نظر من،‌ تشکر واقعی ما از بانک مرکزی مرکزی این است که دست بانک مرکزی را برای تعامل با دنیا باز بگذاریم تا اینها بیایند حرکت کنند. این به نفع کشور و بانک‌ها و بانک مرکزی است.

بانک مرکزی پشتوانه و ناظر بانک‌هاست. بانک‌های دیگر ما هم آن وقت حرکت می‌کنند. بانک‌های ما هم می‌خواهند با دنیا کار کنند. آنها که نمی‌خواهند فقط با داخل کار کنند.

نکته دیگری که می‌خواهم اینجا بگویم -امروز یک افتتاح بزرگ داریم و آخرین افتتاح امسال است. پنجاه و هشتمین افتتاح ما است که باید به آن افتتاح برسیم- کمکی بود که بانک مرکزی و بانک‌ها در سیستم بانکی در بحث کرونا، انجام دادند. ما در کرونا دچار یک مشکل بزرگ شدیم. همه دنیا دچار مشکل شدند. اینکه یک کشور برای کرونا، یک تریلیون، 2 تریلیون دلار، 2 هزار میلیارد دلار، 1.9 دهم هزار میلیارد دلار برای مسأله کرونا می‌گذارد، معلوم است این کرونا به زندگی مردم فشار می‌آورد و مشکلات درست می‌کند.

خارجی‌ها که ضد ما هستند در تبلیغات‌شان خوب بلد هستند، تا یک کار درست می‌شود، شروع می‌کنند شلوغ کردن، چون می‌دانند که یا باید سلامت مردم را یک جوری در تردید قرار دهند یا زندگی مردم را، یکی از این دو را هدف قرار می‌دهند.

یک کار درستی در این کشور انجام گرفت. الحمدالله یک ستاد خوب برای کرونا درست شد. ستاد ملی مقابله با کرونا در این مدت یک سال و چند هفته 61 جلسه برگزار کرده و 843 مصوبه داشتیم و تقریباً تمام مصوبات همه اجرا شده و این یکی از ستادها و کارهای موفق در کشور بوده که به موقع عمل کرده و به موقع رصد کرده است. البته دیگران هم آمدند و کمک کردند. قرارگاه آمده کمک کرده، ستادهای دیگر آمدند کمک کردند، کمیته‌های مختلف بودند که کمک کردند. همه در این جهت کمک کردند، منتها کار عظیم و بزرگ انجام گرفت و در این کار اگر بانک مرکزی نبود و بانک‌ها نبودند، دچار مشکل می‌شدیم.

اولا در این ایام برای خرید واکسن نیاز به دلار و پول ارز داشتیم و بانک مرکزی انصافاً آمد با همه سختی‌هایی که داشت این پول را به فوریت و با تقدم ویژه تأمین کرد. کواکس را رفتیم و خریداری کردیم. بیش از 16 میلیون واکسن از این طریق به دست ما می‌رسد که به تدریج در اوایل سال آینده شروع می‌شود و می‌‌آید. به اضافه واکسن‌هایی که از کشورهای مختلف خریداری کردیم و آوردیم و الان واکسیناسیون انجام می‌گیرد و تزریقات انجام می‌گیرد و هر روز هم یک بخش بزرگی می‌آید. کار عظیم و بزرگی در بخش سلامت شد و اینجا جا دارد از همه کادر درمان و سلامت تشکر و سپاسگزاری کنم.

اما اگر بانک نبود، نمی‌شد. بانک آمد، رقمی را گذاشت. بیش از 120 هزار میلیارد تومان پول به میدان آورد. 75 هزار میلیارد تسهیلات به میدان آورد و توانستیم یک مقداری حمایت کنیم. اولاً سازمان برنامه و بودجه برای افرادی که در فشار بودند، برنامه‌ریزی خوبی کرد. البته در 3 ماهه بعد جور دیگری پرداخت کردیم. در یک 3 ماه در اوایل و 4 ماه در اواخر، در این 7 ماه برای هر نفر از اقشاری که قشر کم‌درآمد محسوب می‌شوند، نفری 100 هزار تومان ماهانه دادیم. نمی‌خواهم بگویم 100 هزار تومان زیاد است، به یک خانواده 4 نفره 400 هزار تومان دادیم. نمی‌خواهم بگویم همه مشکلات حل می‌شود ولی کمکی بود که مردم فشار از دوش‌شان برداشته شود.

امهال‌هایی که کردیم؛ پول آب، برق، بانک همه اینها را امهال کردیم. امهال‌هایی که انجام دادیم تنفسی شد. پولی را که مردم امروز می‌خواستند، پرداخت کنند، 2 تا 3 ماه دیگر پرداخت کردند. آنهایی که می‌خواستند اجاره مسکن بدهند و دچار مشکل بودند، به آنها کمک شد. در حمل و نقل کمک شد و به همه کسب و کارهایی که در فشار شدید قرار گرفتند، آنهایی که در بخش گردشگری بودند، هتل‌داری بودند، به آنها کمک شد. وام داده شد و در مجموع بانک کار بزرگی انجام داد. بانک مرکزی قدم بزرگی برداشت.

اولین پیشنهاد را هم در اولین جلسات در آغاز همین امسال، آقای دکتر همتی ارائه کرد. واقعا از بانک مرکزی تشکر می‌کنم. کار عظیم و بزرگی در این مدت انجام گرفت و الحمدالله توانستیم هم بار تحریم و هم مشکل کرونا را مدیریت کنیم. یعنی بانک مرکزی روی یک دوش‌اش بار تحریم بود و روی دوش دیگر بار کرونا بود و هر دو بار را تحمل کرد و جلو برد و همه بخش‌های اقتصادی ما تلاش کردند.

الحمدالله امروز می‌توانیم به مردم بگوییم سال آینده، سال بهتری خواهد بود. یعنی این را با قوت و قدرت می‌توانیم بگوییم که سال آینده شرایط واکسیناسیون بهتر می‌شود. بنابراین مهار کرونا ان‌شاء الله به حول و قوه الهی در سال 1400 با سال 1399 متفاوت خواهد بود.

از ماه‌های اولیه که عبور کنیم، شرایط ما شرایط نسبتاً مناسبی می‌شود و شروع به مهار می‌کنیم. در تحریم هم دولت همه توانش را بکار می‌گیرد. یک لحظه را از دست نمی‌دهیم. البته حرکت کردن سخت است و در این راه مشکلاتی وجود دارد.

زمینش صاف و هموار نیست، چاله زیاد دارد، اما به هر حال کارمان را شروع کردیم و انجام می‌دهیم. خدا یاری و کمک می‌کند.

می‌توانم به مردم قول بدهم شرایط کشور از لحاظ جنگ اقتصادی، سال آینده با سال 99 متفاوت و بهتر خواهد بود. هم کرونا و هم تحریم، در هر دو شرایط بهتری خواهیم داشت. ان‌شاء الله همدیگر را کمک و یاری می‌کنیم.

کمک‌های خیر و مؤمنانه، هدایت‌هایی که مقام معظم رهبری در بحث کرونا کردند، هدایت‌هایی که در بحث تحریم می‌کنند، ارشادهایی که می‌کنند، با همه اینها، دست به دست هم می‌دهیم و از این مشکل عبور خواهیم کرد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.