احمدی‌نژاد شورای نگهبان را دور می زند؟/ نامزدهای مدنظر احمدی نژاد در انتخابات 1400

با این حال اما برخی معتقد بودند که این عدم احراز صلاحیت چیزی از اراده احمدی نژاد برای حضورش در انتخابات کم نکرده و او هنوز هم رویای رسیدن به پاستور را در سر می‌پرواند. برای مثال مدت‌ها قبل محمد حسن قدیری ابیانه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود که «سفرهای مکرر احمدی نژاد و شعارهایی که به راه می‌اندازد نظیر اینکه احمدی نژاد برگرد، زمینه سازی طرفدارانش و اظهارات مشاور رسانه‌ای او یعنی علی‌اکبر جوانفکر مبنی بر اینکه احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شرکت خواهد کرد، همه نشان از تصمیم قاطع او برای حضور دارد.» علاوه بر این عباس امیری‌فر از چهره‌های بسیار نزدیک به احمدی‌نژاد هم درباره حضور او گفته بود که «شک ندارم او برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ می‌آید.»

نامزد در سایه احمدی نژاد در ۱۴۰۰ چه کسی است؟

و رویایی که شاید هرگز تعبیر نشود 

با این حال اما عباس امیری‌فر رئیس شورای فرهنگی و امام جماعت مسجد نهاد ریاست جمهوری در دولت نهم افزود: «احمدی‌نژاد دوره قبل رد صلاحیت شد و این دوره هم قطعا ردصلاحیت خواهد شد. آن‌طور که من با روحیات تک تک اعضای شورای نگهبان آشنایی دارم، او قطعا رد صلاحیت خواهد شد. خودش هم می‌داند، اما شرکت می‌کند و اشکالی هم ندارد.» صادق زیبا کلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم معتقد است که «شورای نگهبان احمدی‌نژاد را رد صلاحیت می کند، ضمن اینکه  شرایط اجتماعی در آینده نیز به نفع احمدی نژاد نیست. 

علاوه بر این چندی پیش هم غلامعلی حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب با  اشاره به برخی اخبار در مورد گزینه‌های مورد حمایت احمدی نژاد اظهار کرد: «آمدن احمدی نژاد را اصلا به عنوان شوک انتخابات در نظر نگیرید؛ یعنی تکلیف روشن است.  زیاد تحت تاثیر موضع‌گیری و فضای مجازی و حرف‌زدن‌ها نباشید. چنین اتفاقی نخواهد افتاد، دفعه قبل هم نیفتاد، حالا که ۴ سال هم گذشته و بدتر هم شده است. این دفعه دلایلش بیشتر است؛ بنابراین به این فکر نکنید.»

آیا احمدی‌نژاد شخصا وارد ریاست‌جمهوری می‌شود یا راه دیگری را در پیش می‌گیرد؟

اما خب این تمام ماجرا نیست؛ چرا که همیشه یک مسیرمیان‌بر هم وجود دارد.

آیا احمدی‌نژاد شورای نگهبان را دور خواهد زد؟

چندی پیش بود که روزنامه اعتماد نوشت «چنانچه احمدی‌نژاد مجوز حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را دریافت نکند، این احتمال وجود دارد که با حمایت از یک نامزد اجاره‌ای، شورای نگهبان را دور بزند و در تشکیل دولت آینده سهیم شود.»

همزمان با گفتن این صحبت‌ها نام چند نفر هم به عنوان نامزد احتمالی انتخابات آینده اعلام شد؛ افرادی نظیر رستم قاسمی، غلامحسین الهام و عزت‌الله ضرغامی. موضوعی که حسین کنعانی مقدم فعال اصولگرا هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان آن را تایید کرده و در این باره گفته است: «احتمالا احمدی نژاد در انتخابات تایید صلاحیت نشده و آرای خود را به سبد یکی از نامزدهای مدنظرش منتقل خواهد کرد.»

او همچنین با اشاره به نام‌هایی همچون رستم قاسمی، ضرغامی و الهام  گفت: «اینها همواره گعده های خود را با احمدی نژاد دارند و هنوز موضع‌گیریِ خاصی هم درباه احمدی نژاد نداشته اند و خیلی محتمل  است که به نیابت از او وارد شوند.»

آیا احمدی‌نژاد شخصا وارد ریاست‌جمهوری می‌شود یا راه دیگری را در پیش می‌گیرد؟

حال اما شاید بد نباشد که به سوابق هر یک از این اسامی مطرح شده نگاهی بیاندازیم.

رستم قاسمی نهمین وزیر نفت جمهوری اسلامی است که سال‌های ۹۰ تا ۹۲ با دولت دوم محمود احمدی‌نژاد همکاری کرد. او در مصاحبه‌ای در پاسخ به این پرسش که با توجه طرح نام‌تان به عنوان یکی از نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آیا به شرکت درانتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ فکر می‌کنید یا خیر؟ گفت: «هر کسی ممکن است به خیلی چیز‌ها فکر کند، فکر کردن که مشکلی ندارد.»

پیش از این نیز خبر‌های غیررسمی حاکی از آن بود که فعالیت انتخاباتی‌اش را آغاز کرده و گفته می‌شود که اتاق فکر انتخاباتی او با همراهی جمعی از اعضای هیات دولت محمود احمدی‌نژاد در حال پیشبرد اهداف خود است.

آیا احمدی‌نژاد شخصا وارد ریاست‌جمهوری می‌شود یا راه دیگری را در پیش می‌گیرد؟

عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق صداوسیما هم قبلا در گفت‌وگویی از دیدار اخیرش با محمود احمدی‌نژاد خبرداد و گفت: «سه هفته قبل منزل احمدی‌نژاد بودم؛ به ما شام هم داد که این دیدار در حدود چهار ساعت به طول انجامید. دو نفر دیگر هم بودند که از ذکر نام آنها معذورم. بحث‌های ما در فضای سیاسی کشور بود. دغدغه‌هایی که ما در این دیدار مطرح کردیم بیشتر دلسوزی‌هایی بود که نسبت به یکدیگر داشتیم. نکته دیگر اینکه من دوست داشتم دیدگاه‌های احمدی‌نژاد را پس از دستگیری مشایی و بقایی بشنوم و به همین دلیل نیز در این زمینه صحبت کردیم.»

آیا احمدی‌نژاد شخصا وارد ریاست‌جمهوری می‌شود یا راه دیگری را در پیش می‌گیرد؟

غلامحسین الهام هم سخنگوی دولت محمود احمدی نژاد، وزیر دادگستری و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود. الهام دارای مدرک کارشناسی حقوق قضائی از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد و دکترای حقوق جزا و جرم‌شناسی از دانشگاه تربیت مدرس است. الهام در مرداد ۱۳۸۹ توسط محمود احمدی نژاد به عنوان مشاور حقوقی رئیس جمهور منصوب شد. وی در ۱۰ آبان‌ماه سال ۹۱ مجدداً به عنوان سخنگوی دولت معرفی و در ۲۱ آذر منصوب گردید و ظاهرا احمدی‌نژاد علاقه زیادی به او دارد.

آیا احمدی‌نژاد شخصا وارد ریاست‌جمهوری می‌شود یا راه دیگری را در پیش می‌گیرد؟

حال اما باید دید که احمدی نژاد در نهایت پشت لوای کدام یک از این نام‌ها وارد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد. آیا احمدی‌نژاد مستقیم وارد انتخابات می‌شود یا با گزینه اجاره‌ای شورای نگهبان را دور می زند؟

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.