واکنش غرضی به کاندیداتوری سردار سعید محمد

سید محمد غرضی درخصوص استعفای سردار سعید محمد از فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیاء به منظور حضور در انتخابات، گفت: از مشروطه به بعد چندین بار نظامیان در کشور به قدرت رسیدند، نخست در ۱۲۹۹ بود که رضاخان کودتا کرد و مشروطه را به سمتی که خواست برد و حتی بعد خودش شاه شد. بعد از آن در ۱۳۲۷ رزم‌آرا توسط شاه دوم پهلوی به عنوان نخست‌وزیر معرفی شد که در ادامه مسائلی ایجاد شد و بعد هم در سال ۱۳۲۹ کشته شد. نوبت سوم قدرت گرفتن آقای زاهدی در سال ۱۳۳۲ بود که سرنوشت آن مشخص است. در سال ۵۶ باز هم شاه یک نظامی را معرفی کرد. در مجموع وقتی این ادوار قدرت گرفتن نظامیان نگاه می‌کنیم هیچ موفقیتی در نگهداری قدرت یا جلب رضایت مردم نداشتند، لذا من امیدوارم که در این زمینه نظامیان جدید با نظامیان قدیم تفاوت داشته باشند.

وی افزود: اما اینکه این ۴۰ سال چه اتفاقاتی رخ داده، به نظر من همه کسانی که قدرت را به دست آوردند نوعی نظامی‌گری را همراه خودشان داشتند. البته باید توجه داشته باشیم که نظامی در نگاه مردم ایران خیلی محترم است چراکه جان خود را فدای کشور می کند و این قداست دارد؛ اما نظامی‌گری یعنی استفاده از قدرت برای اداره حکومت، اگرچه احزاب و گروه‌ها هم همین کار را کردند.

غرضی ادامه داد: یعنی چپ و راست در گذشته و بعد هم اصلاح‌طلب و اصولگرا همه نوعی دستوری با مردم عمل کردند که بهترین مثال می‌تواند این باشد که نوعی نظامی‌گری ترویج شده است. که البته نتیجه آن هم این است که تمامی مدیران و مسئولان چه از چپ و چه از راست نتوانستند رضایت مردم را جلب کنند. بلکه آرا مردم و میزان مشارکت در انتخابات سال ۹۸ را به سطحی رساندند که اکنون کشور نگران میزان مشارکت مردم در انتخابات است.

وزیر دولت سال‌های دفاع مقدس در ادامه اظهار داشت: با توجه به اینکه هر بار قدرت از جناحی به جناح دیگر منتقل شد چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا، از مدیران همان طیف و جناح استفاده شده است؛ این نگرانی به وجود می‌آید که اگر یک عزیز نظامی برگزیده شود از همان طیف نظامیان مدیران خود را انتخاب می‌کند و این شرایط برای مردم جز گرانی و گرفتاری در پی نخواهد داشت.

وی افزود: حال این که یک جوانی بیاید و بتواند با این ۱۰۰ سال کارنامه نظامیان مقابله کند و کارنامه نظامیان را تغییر دهد باید حتما وابستگی‌های دنیایی‌اش به حداقل رسیده باشد و مردم او را قبول کنند نه اینکه توسط واسطه‌هایی مانند جریانات و احزاب به مردم معرفی شود. اما در مجموع هر فردی که مسئولیت را برعهده بگیرد اگر بخواهد نگرانی آقا که اخیرا هم اظهار نارضایتی کردند از اینکه بخشی از جامعه دچار فقر شده‌اند را برطرف کند، باید حتما حقوق عامه بر حقوق خاصه ترجیح داده شود اگر حقوق خاصه ترجیح داده شود با تغییر اشخاص هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ در رابطه با ناشناخته بودن سردار محمد برای مردم، ابراز داشت: مردم آقایان موسوی، خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی را هم در زمان کاندیداتوری چندان نمی‌شناختند اما بعد که بر کرسی اجرایی تکیه زدند، در میان جامعه شناخته شدند. عرض من این است که وقتی در خبرگان قانون اساسی در مورد رجال سیاسی بحث شد من در جلسه حضور داشتم، قرار شد رجال سیاسی به این صورت تعریف شود که خود رجل سیاسی عقبه اجتماعی روشن داشته باشد نه اینکه کسانی در این کار بیایند و بگویند که فلانی خوب است یا توانمند است.

وی در پایان گفت: در مجلس خبرگان قانون اساسی این بحث به مدت یک هفته تمام ادامه پیدا کرد و بررسی شد که چگونه این فرد اعتبار پیدا کند و اکنون در مذاکرات خبرگان این مباحث موجود است. آنچه که مطرح شد این بود که فرد باید خودش عقبه سیاسی داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.