ابراز تاسف اردوغان از رزمایش هوایی عربستان با یونان

رئیس جمهور ترکیه از برگزاری رزمایش هوایی بین عربستان و یونان ابراز تاسف کرد و گفت نباید چنین اتفاقی می‌افتاد.

رئیس جمهور ترکیه شنبه شب به وقت تهران ابراز تاسف خود را از  برگزاری رزمایش مشترک ارتش یونان و عربستان اعلام کرد.

به نوشته وبگاه «گریک سیتی تایمز» «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در این باره گفت: «متاسفم که عربستان سعودی در حال انجام تمرین نظامی مشترک با یونان است.»

وی ادامه داد: «من این موضوع را با مقام‌های سعودی در میان خواهم گذاشت. ما فکر می‌کنیم این اتفاق نباید می افتاد.»

چند فروند هواپیماهای ترابری سعودی و ۶ فروند جنگنده «اف- ۱۵» سعودی در تمرین مشترک با نیروی هوایی یونان وارد این کشور شده‌اند. منابع خبری شنبه شب به وقت تهران تصاویری از رزمایش جنگنده‌های یونان با عربستان منتشر کردند.

چندی قبل رسانه‌ها گزارش دادند که یونان قصد دارد در توافقی با عربستان، سامانه‌های دفاع موشکی «پاتریوت» خود را در این کشور مستقر کند. به گزارش منابع خبری، این توافقنامه طی دیداری در آتن بین «نیکوس دندیاس» وزیر خارجه یونان  و «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان  در ژانویه سال گذشته منعقد شد، اما با همه گیری کرونا به تاخیر افتاد.

 شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نیز گزارش داد که «نیکوس دندیاس» وزیر خارجه یونان توافقی را  با عربستان برای استقرار سامانه موشکی پاتریوت در این کشور منعقد خواهد کرد.  وزیر خارجه یونان  در پارلمان یونان به تازگی گفته که پاتریوت یک جنگ افزار تدافعی است که ما به عربستان خواهیم داد. وی در توجیه این اقدام گفت که یونان هرگز در سیاست تهاجمی نداشته  و آن را پیگیری نخواهد کرد.

این در حالی است که نشریه یونانی «ایکاثیمرینی» در این زمینه نوشته است که  گرایش یونان به سمت همکاری نظامی با عربستان به دلیل فشارهای آمریکا برای تحت فشار قرار دادن آتن برای حضور نظامی در منطقه خلیج فارس است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.