سردار افشار: جریان نفوذ در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی اثر گذار هستند

برنامه «گفت‌وگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو در خصوص بررسی رابطه نفوذ جریانی و ناکارآمدی اجرایی در کشور با سردار علیرضا افشار، رئیس گروه پژوهش بسیج دانشگاه عالی دفاع ملی به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

سردار علیرضا افشار با بیان اینکه وقتی از نفوذ صحبت می‌کنیم درواقع بیش از مفهوم جاسوسی را باید در نظر بگیریم، گفت: نفوذ فضا و شرایطی را ایجاد می‌کند که احساس نمی‌شود افراد نفوذ کننده جاسوس هستند. نخستین افرادی که می‌توان از آن‌ها به عنوان نفوی یاد کرد کسانی هستند که هم سو با دشمن فکر می‌کنند، زیرا دارای نگاه لیبرالی و غربی و متفاوت با رویکرد انقلاب اسلامی هستند. این افراد به گونه تصمیم می‌گیرند که به سمت منافع دشمنان حرکت کنند.

وی به نوع دیگر نفوذ اشاره و بیان کرد: این دسته از افراد نگاه لیبرالی ندارند و غیر انقلابی محسوب نمی‌شوند، اما دچار اشتباه محاسباتی می‌شوند. درواقع به گونه‌ای به این افراد اطلاع رسانی می‌شود، که تصمیماتی اتخاذ می‌کنند که به نفع دشمن است.

رئیس گروه پژوهش بسیج دانشگاه عالی دفاع ملی با تصریح بر اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب شاهد نفوذ جریانی بوده ایم، اظهار کرد: دولت موقت به صورت کامل مواضع و دیدگاه‌های غربی می‌گرفت و مخالف جریان‌های انقلابی بودند.

وی از گسترش جریان نفوذ پس از جنگ تحمیلی گفت و عنوان کرد: وقتی دشمن از تحمیل یک جنگ و شکست ایران نا امید شد، به سمت توسعه جنگ نرم حرکت کرد و در این راستا سرمایه گذاری‌های جدی کرده‌اند. دشمن در این راستا تلاش دارد روی اذهان مردم از طریق رسانه‌ها اثر بگذارد. ممکن است در رأس برخی جریان‌های نفوذ یک جاسوس دشمن نیز وجود داشته باشد و به عنوان نمونه یک جاسوس انگلیسی چند سال پیش بازداشت شد که چندین خبرنگار و هنرمند تحت نفوذ او بودند.

سردار افشار با اذعان به اینکه در هیئت حاکمه نیز افراد و جریان‌های نفوذی وجود دارند، گفت: این افراد با تصمیمات خطرناکی که در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصادی اتخاذ می‌کنند، باعث ضربه زدن به کشور به نفع غرب می‌شوند.

وی با اشاره به تلاش جریان نفوذ برای اثرگذاری در همه بخش‌های کشور، اظهار کرد: جریان نفوذ در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی اثر گذار هستند. این جریان تلاش می‌کند با فشار به افکار عمومی به آن‌ها این فکر را تزریق کند که حل مشکلات کشور در قبال معامله با غرب است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.