اظهارات مهم مقام آمریکایی درباره تحریم های ایران

راب(رابرت) مالی نماینده وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران در نخستین گفت وگو از هنگام انتصاب به این سمت با پایگاه خبری اکسیوس، افزود: ایالات متحده آشکارا به ایران گفته که آماده مشارکت در روند جدی دیپلماتیک برای دستیابی به هدف بازگشت دوجانبه به پایبندی به توافق هسته ای (برجام) است.

مالی افزود: از دید ما(واشنگتن) مذاکرات مستقیم موثرتر است و کمتر در معرض آسیب سوءتفاهم قرار دارد، هر چند از نظر ما اصل این موضوع از اهمیت بیشتری نسبت به شکل و روش اجرای آن برخوردار است.

مالی در ادامه گفت: انتخابات ریاست جمهوری ژوئن(خرداد ماه) ایران، بر تصمیم های دولت بایدن در مورد پیشرفت مذاکرات هسته ای، تاثیر گذار نخواهد بود.

این مقام وزارت امورخارجه آمریکا مدعی شد: ما قصد نداریم مذاکراتمان را به انتخابات ایران، وابسته کنیم، بلکه این روند به مقدار هماهنگی مان با دفاع از منافع و امنیت ملی ایالات متحده بستگی خواهد داشت. به دیگر بیان ما قصد شتاب دادن یا کند کردن امور را با توجه به انتخابات (آتی ریاست جمهوری) ایران نداریم.

اکسیوس همچنین به نقل از مقام های بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا افزود: دولت بایدن تنها در پی ازسرگیری مذاکرات میان طرف ها و فقط به عنوان بخشی از روند دوجانبه، آمادگی بررسی لغو برخی تحریم های ایران را خواهد داشت.

اکسیوس نوشت:  یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه ایالات متحده که نامش برده نشده، گفت: با وجود امکان طرح گام های احتمالی آمریکا در باره تحریم های( ایران) در مذاکرات، این امر مستلزم آغاز مذاکرات مستقیم یا غیرمستقیم با ایران است.

این مقام به اکسیوس گفت: رئیس جمهوری آمریکا (بایدن) به اقدامات یک جانبه در باره برداشتن تحریم های (ایران) دست نخواهد زد و هرگونه اقدام اساسی ایالات متحده باید بخشی از روندی باشد که هر دو طرف بتوانند در آن، اقدام هایی بکنند.

اکسیوس به نقل از همین مقام بلندپایه آمریکایی نوشت: دولت بایدن از موضع سرسخت ایران شگفت زده نشده است. ایرانیان از دست نزدن بایدن به اقدام سریع تر برای برداشتن تحریم های و بازگشت به توافق هسته ای (برجام)، شگفت زده شده اند.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه  ایران با اشاره به اینکه ایران به کشورهای غربی بی اعتماد است گفت:‌ آمریکا خودش از برجام خارج شده و خودش نیز برای بازگشت به برجام باید پیشقدم شود.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز پیش تر گفت: هنوز هیچ تغییری در مواضع و رفتار ایالات متحده صورت نگرفته و دولت بایدن نه تنها سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ را کنار نگذاشته، بلکه حتی تعهد خود به اجرای کلیات وظایفش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام ننموده است. 

وی افزود؛ اجرای تعهدات همه طرف ها در برجام موضوع مذاکره و بده بستان نیست و همه بده بستانها ۵ سال پیش انجام شده است. مسیر پیش رو بسیار روشن است: آمریکا باید به تحریم های غیرقانونی و یکجانبه خود خاتمه دهد و به تعهدات برجامی خود بازگردد. این امر نه به مذاکره احتیاج دارد نه به قطعنامه در شورای حکام! 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.