سیگنال خطرناک بایدن به ایران و برجام

دیپلماسی بازگشته است! این جمله‌ای بود که جو بایدن هفته گذشته در طی کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد. اما ظاهراً بمباران کردن سوریه نیز بازگشته است. بایدن تنها یک ماه است که رئیس‌جمهور شده، اما او پیشاپیش سفارش اولین کارزار بمباران خود را داده بود (چهار ماه طول کشید تا ترامپ چنین کاری را انجام دهد). هدف، تأسیساتی در شرق سوریه متعلق به شبه نظامیان مورد حمایت ایران بود که در تلافی حملات موشکی علیه نیروهای آمریکایی در عراق در اوایل ماه جاری، مورد اصابت بمب‌های آمریکایی قرار گرفتند.

سیگنال پرمخاطره

ظاهرا بایدن با این کار  قصد داشت سیگنالی برای ایران بفرستد که در صورت دستور حمله به سربازان آمریکایی برای فشار به واشینگتن برای بازگشت به توافق هسته‌ای، هزینه سنگینی را باید بپردازد. اما بایدن با بمباران سوریه ثابت کرد چگونه با عدم بازگشت مجدد به توافق هسته‌ای، امنیت ملی آمریکا را به خطر می‌اندازد: برنامه هسته‌ای ایران هم‌چنان به پیش می‌رود و آمریکا و ایران به یک رویارویی نظامی نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوند. بایدن این استدلال ها را از بر است. همین چند ماه پیش خود او همین استدلال‌ها را علیه دونالد ترامپ به کار برد. مقامات ارشد دولت او طی سال‌های اخیر استراتژی فشار حداکثری ترامپ را بارها به شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند.

متن کامل این گزارش را با تیتر «آیا بایدن در مسیر نابودی مهم‌ترین میراث سیاست خارجی اوباما قرار دارد؟» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.