حاشیه‌ های جنجالی سفر پاپ به عراق

تلاش برای القای وجود شکاف در دو کانون اصلی شیعه

 به دنبال سفر پاپ به عراق، تلاش زیادی از سوی رسانه های ضد مقاومت صورت گرفت تا این سفر را دلیلی بر شکاف میان حوزه های نجف و قم القا کنند، از همین رو انتظار داشتند که رسانه های ایرانی و یا شخصیت های ایرانی در قبال این سفر رویکرد منفی نشان دهند یا حداقل سکوت کنند، اما استقبال رسانه های ایرانی و رویکرد مثبت این رسانه ها نسبت به سفر پاپ و پوشش برنامه ای آن، تلاش های صورت گرفته را خنثی کرد، بطوری که از نیمه های راه، آتش توپخانه رسانه ای این جریان ها تقریبا آرام شد.

تلاش برای سیاسی جلوه دادن سفر پاپ

 تلاش رسانه ای برای سیاسی کردن سفر پاپ به عراق، از مدت ها قبل از انجام آن به شکل زیر پوستی در عرصه رسانه ای عراق جریان داشت، اما در روزی که سفر پاپ به این کشور شروع شد، اظهارات سخنگوی وزارت خارجه عراق در رد چنین ادعاهایی، نشان داد که در پشت پرده خبرهایی بوده است، اگرچه جزییات آن چندان به خارج درز نکرد.

«احمد الصحاف» تاکید کرد که این دیداری سیاسی نبوده است. شبکه العربی قطر در مصاحبه ای با سخنگوی وزارت خارجه عراق اصرار زیادی داشت که از او تاییدیه سیاسی بودن این سفر را دریافت کند.

در این خصوص رسانه های متمایل یا وابسته به بعثی ها و حتی سعودی ها مانند شبکه های الرشید، دجله و الشرقیه با میدان داری العربیه و الشرق الاوسط بیشترین تلاش را بعمل آوردند. دفاتر این شبکه ها در عراق، در طول جنگ داخلی بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ و نیز اوایل یورش داعش در ۲۰۱۴ بارها توسط دولت عراق تعطیل شدند.

تلاش برای فرقه ای نشان دادن سفر

در جریان دیدار پاپ از عراق که با یک برنامه ریزی چندماهه طراحی شده بود، بخش اصلی سفر به ملاقات وی با آیت الله سیستانی اختصاص یافت. اگرچه سنگینی وزن آیت الله هر برنامه دیگری به غیر از برنامه اجرا شده در این سفر را زیر سایه اش قرار می داد.

پاپ پس از دیدار با نخست وزیر و رئیس جمهوری عراق و نیز رئیس پارلمان این کشور به ملاقات آیت الله سیستانی شتافت و در ادامه در مراسمی در اور شهر باستانی عراق در استان ذیقار به مرکزیت ناصریه شرکت کرد که در آن نمایندگان همه ادیان شرکت داشتند.

با اینحال یک موج خبری در پایان سفر پاپ به عراق شکل گرفت و آن "عدم ملاقات با رهبران اهل سنت عراق" بود. در این خط خبری شیعیان متهم شدند به اینکه سفر پاپ به عراق را به انحصار خود در آورده اند.

اگرچه برخی از علمای مطرح از جمله شیخ عامر البیاتی سخنگوی رسمی مجمع دارالافتاء اهل سنت عراق و خالد الملا رئیس هیات علمای اهل سنت تلاش کردند تا از همه گیری این جریان سازی فرقه ای جلوگیری کنند، اما موج رسانه ای دستکم در یک روز فضای عراق را از خود متاثر کرد، تاجایی که "مصطفی البیاتی" سخنگوی مجمع فقهی اهل سنت عراق و از ترکمن های این کشور گنجانده نشدن بازدید از مقر مجمع فقهی اهل سنت را در برنامه پاپ بصورت تلویحی مورد انتقاد قرار داد و اینگونه مطرح کرد که "احتمالا ممکن است یک اشتباه سهوی بوده باشد"، اما با اینحال این جمله راهم با عتاب گفت که "نباید این اشتباهات تکرار شود."

یادآوری هایی به پاپ

در طول سفر پاپ به عراق ابتکارهای تبلیغاتی جالبی هم طراحی شد که برخی جریان های عراقی در شبکه ها منتشر کردند، از جمله در یکی از این طرح های گرافیکی، پوستری بود که در آن نقشی از دست سردار شهید قاسم سلیمانی ذیل نمایی از کلیسا تصویر شده بود و  پای آن نوشته شده بود: "دستی که زنگ های کلیسا را  برگرداند، این دست است".

همچنین پوسترهای دیگر با این مضمون که "عرب مهمانش را گرامی می‌دارد، نه مانند آمریکایی خیانتکار که میهمان عراق و سرباز اسلام، حاج قاسم سلیمانی و همراهانش را ترور می‌کند" در سطح گسترده در خیابان های پایتخت عراق نصب شده بود.

از دیگر موارد ملایم تر بنرهایی که در استقبال از پاپ در خیابان ها و میادین عراق نصب شده بود، جمله‌ای از امام اول شیعیان حضرت علی علیه السلام، خطاب به مالک اشتر، استاندارش بود.

شعارهایی که در مدت اقامت پاپ در عراق خیلی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی وابسته به جریان مقاومت دیده شد، شعار "أخبروا البابا نحن الشیعه من دافعنا علی الکنائس والمسیحیین" به این معنا که به پاپ بگویید که شیعه کسی است که از کلیساها و مسیحیان دفاع کرد.

یا شعارهای دیگری مانند "أخبروا هذا الرجل الوقور اننا أمامنا علی ابن ابی طالب علمنا الناس صنفان اخ لک فی الدین او نظیر لک فی الخلق" و "أخبروا البابا ان الحشد الشعبی کان یقاتل بالنیابة عن العالم ضد الوحوش ودعاة التطرف".

پاپ و میزبانش

در مقابل بخش هایی از دولت عراق هم اقدام هایی کردند که تعجب و ناخشنودی جریان های شیعی مقاومت را بر انگیخت، از جمله حذف دیوارنگارهای ابومهدی در مسیر فرودگاه بود که در شبکه های اجتماعی بسیار سر وصدا کرد؛ دیوارنگاره ای که مضمون آن این بود که امثال ابومهدی ها و سلیمانی ها بودند که عراق را از شر داعش حفظ کردند و نگذاشتند به مسیحیان آسیبی برسد.

جریان مقاومت انتظار داشت در فرصت طلایی پیش آمده، پیام مظلومیت شیعیان بخصوص گروه های مقاومت را که در جنگ با تروریسم هزینه های بزرگی داده اند، به ملت های غربی منتقل کنند، بویژه آنکه برخورد دولت های غربی و در راس آنها آمریکا با جریان مقاومتی که در استقرار امنیت جهانی و منطقه ای بیشترین هزینه را با اهدای هزاران شهید و هزاران جانباز پرداخته است، عاری از هرگونه انصاف بوده است.

از حاشیه های دیگر این سفر نامگذاری "پنجم مارس" به عنوان "روز ملی تسامح و همزیستی"، در عراق بود که از سوی مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور صورت گرفت.

سفر پاپ به عراق از یک منظر سفری بی سابقه بود، بطوری که استقبال از میهمان از پای پلکان هواپیمایش توسط الکاظمی نخست وزیر شروع شد و بدرقه اش تا پای همان پلکان از سوی برهم صالح رئیس جمهوری عراق صورت گرفت و تلویزیون دولتی عراق (العراقیه) و اکثر شبکه های تلویزیونی این کشور هم سنگ تمام گذاشتند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.