حاشیه‌های 50 سفر بین المللی پاپ+عکس‌ها

«پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌ های جهان در اولین سفر خارجی بعد از شیوع کرونا در جهان، به عراق سفر کرده است. او پیش از این سفر به ۴۹ کشور را در کارنامه اش دارد، ولی رسانه ها بر روی این سفر تمرکز ویژه ای دارند.

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک ‌های جهان در سفری تاریخی و چهار روزه به عراق رفته است تا این سفر فتح بابی در راستای نزدیکی ادیان و مذاهب به یکدیگر باشد.

پاپ پیش از سفر به عراق در یک کلیپ درباره سفر خود به عراق گفته بود: من به‌ عنوان یک «زائر صلح» به عراق می ‌آیم و به دنبال اخوت و آشتی هستم.

40080102-9329075-image-a-139_1614945473496

رهبر کاتولیک ‌های جهان با گذشتن بیش از یک سال محدودیت ‌های کرونایی برای یک سفر 3 روزه جمعه در میان تدابیر شدید امنیتی و مقررات منع ورود به بغداد، وارد عراق شد. سفر پاپ به عراق همزمان شده با تدابیر منع تردد سه‌ روزه که در طول مدت اقامت پاپ در عراق برقرار است و همزمان دولت عراق تدابیر گسترده امنیتی برای این سفر تدارک دیده است.

هرچند برخی رسانه‌ ها این سفر را چهار روزه اعلام کرده ‌اند اما خبرگزاری رسمی واتیکان مدت آن را سه روز اعلام کرده است. پاپ در بدو ورود به عراق در پای پلکان هواپیما در فرودگاه بغداد مورد استقبال «مصطفی الکاظمی» نخست ‌وزیر قرار گرفت، در حالی‌ که گروهی از مقام ‌های رسمی، مذهبی و فرهنگی نیز حضور داشتند.     

40080702-9331177-Francis_is_greeted_by_Prime_Minister_Mustafa_al_Kadhimi_as_he_la-a-7_1614971750967

پاپ در کاخ ریاست جمهوری سخنرانی مبسوطی داشت. وی در ادامه با «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق دیدار کرد.

یکی از اقدامات قابل توجه پاپ واتیکان، اهدای تسبیح خود به «ریان الکلدانی» از فرماندهان مسیحی الحشد الشعبی بود که در جریان اهدای این هدیه، فرماندهان ارشد حشد شعبی از جمله «فالح الفیاض» رئیس هیأت حشد شعبی حضور داشتند.

photo_2021-03-05_21-44-25

بازدید از کلیسای «سیده النجده» از دیگر برنامه ‌های حضور پاپ در عراق بود. 

آنچه این سفر را نه تنها مورد توجه مسیحیان عراق بلکه عموم مردم قرار داده است، برنامه دیدار روز شنبه با آیت‌ا... العظمی سیستانی مرجعیت اعلای عراق بود که در روز دوم سفر پاپ صورت گرفت؛ دیداری که از ابتدای اعلام سفر پاپ در صدر توجه رسانه ‌های جهان قرار داشت.

164543393

مرجع عالی دینی عراق در شهر نجف اشرف در کمال سادگی و همانند همیشه به دور از چشم رسانه ها و هیاهوی رسانه ای، شنبه در خانه کوچک خود با پاپ دیدار و گفت وگو کرد. «حامد الخفاف» نماینده دفتر آیت الله سیستانی از پاپ در خارج از دفتر از پاپ استقبال و بعد از پایان گفت وگوهای رهبر واتیکان با مرجع دینی عراق تا نزدیکی خودرو حامل پاپ فرانسیس، رهبر واتیکان را بدرقه کرد. رسانه های جهان در انتظار محور گفت وگوهای حدود یکساعته آیت الله سیستانی و پاپ فرانسیس بودند که طبق سنت همیشگی، ملاقات کننده محور گفت وگوها و صحبت های رد و بدل شده را به خبرنگاران اطلاع می داد، اما این بار گویا محتوای گفت وگوها نیز بین خود آیت الله و پاپ مانده است و شاید رهبر کاتولیک های جهان در فرصت دیگری جزییات آن را بیان کند.

حضور پاپ در عراق با استقبال بسیاری از گروه ‌ها و مردم مواجه شده و بازتاب ‌های زیادی داشته است.   

40073916-9329075-image-a-33_1614932832524

عراقی ‌ها برای استقبال از پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک ‌های جهان تمام بغداد را آذین بسته و با بنرهای منقش به چهره پاپ و تابلوها و پلاکاردها از حضور پاپ استقبال کرده‌ اند. در بنرهای نصب‌ شده در سطح شهر عکس ‌هایی از آیت ‌الله سیستانی مرجع عالی قدر شیعیان در کنار پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک ‌های جهان دیده می ‌شود که نشان ‌دهنده صلح و دوستی میان دو دین بزرگ جهانی هستند.

40073342-9329075-An_Iraqi_security_guard_stands_in_front_of_a_huge_billboard_bear-a-13_1614957561775

دولت عراق برای نخستین ‌بار از مسیر فرودگاه بغداد تا مقر اقامت پاپ را نیروی امنیتی مستقر، و در طول مسیر حرکت کاروان پاپ، پرچم‌ های واتیکان و پلاکاردهای بزرگ به نشانه خوشامد برای او نصب کرده است.

هر چند که سفر پاپ در شبکه ‌های اجتماعی عراق هم بازتاب ‌هایی متفاوت داشت و کاربران عراقی از زوایای مختلفی به این سفر پرداخته‌ اند، از جمله به‌عنوان مثال شماری از مردم عراق دولت را که طی روزهای اخیر به پاکسازی و زیباسازی خیابان‌ های بغداد اهتمام داشته مورد انتقاد قرار دادند و خواستار چنین تلاش‌ هایی در تمام مدت سال شدند. 

سفر پاپ در مجامع فرهنگی و سیاسی عراق بازتاب‌ هایی داشته است، از شیخ «همام حمودی» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، که با انتشار پیامی سفر پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک ‌های جهان به عراق را نشانه جایگاه تمدنی و تاریخی عراق دانست و دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق را تاکیدی بر جایگاه عظیم اسلامی و نقش بزرگ عراق در نهادینه کردن ارزش‌های مبتنی بر برادری، عدالت و صلح و پیامی تاریخی توصیف کرد که براساس آن ملت‌ ها با امنیت و تسامح در کنار هم همزیستی داشته باشند و فردایی روشن را بسازند، تا «پاتریک لوئیس رافائل ساکو» رهبر کلیسای آشوری کلدانی عراق که گفته همه عراقی‌ ها مشتاق دیدار پاپ از عراق هستند و نه فقط مسیحیان!

به مناسبت سفر تاریخی پاپ فرانسیس به عراق، در این گزارش به سفرهای بین المللی پاپ طی سال های گذشته می پردازیم:

2013

برزیل (22 تا 29 ژوئیه 2013)

پاپ فرانسیس برای روز جهانی جوانان از «ریودوژانیرو» برزیل بازدید کرد. این تنها سفر خارجی برنامه ریزی شده برای وی در آن سال بود.

برزیل

فرانسیس طی مراسمی در کاخ «گوانابارا» به طور رسمی در برزیل مود استقبال قرار گرفت و با «دیلما روسف» رئیس جمهور برزیل دیدار کرد. در طول این جشن ها، فرانسیس حداکثر 3.5 میلیون زائر را برای جشن دسته جمعی در ساحل کوپاکابانا جمع کرد. در طول سخنرانی خود، فرانسیس از زائران خواست تا «مسیحیان نیمه وقت» نباشند، بلکه زندگی کامل و معناداری داشته باشند. این سفر پیش از این برای سلف وی، بندیکت شانزدهم، قبل از بازنشستگی برنامه ریزی شده بود که در نهایت توسط او انجام شد.

2014

سرزمین های اشغالی، اردن و فلسطین (24 تا 26 مه 2014)

فرانسیس در سفر سه روزه خود از 24 تا 26 مه به امان، بیت لحم و قدس سفر کرد.

بیت لح

برنامه این سفر 5 ژانویه 2014 اعلام شد. فرانسیس در 24 مه وارد اردن شد و پس از ملاقات با ملک عبدالله دوم، در ورزشگاه بین المللی امان مراسم دسته جمعی برگزار کرد. در طول سفر، پاپ فرانسیس با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد. و سفر خود را با ملاقات با پاتریارک بارتلویم اول برای ادامه گفت و گوی بین ادیان با کلیسای ارتدکس به پایان برد. 

کره جنوبی (14 تا 18 اوت 2014)

پاپ فرانسیس برای شروع سفر پنج روزه خود به کره جنوبی به مناسبت ششمین روز جوانان آسیا در 14 اوت وارد پایگاه هوایی سئول شد. به محض ورود، فرانسیس توسط «پارک گئون هی» رئیس جمهور کره جنوبی  مورد استقبال قرار گرفت.

کره جنوبی

پس از آن، فرانسیس جلسه خصوصی با خانواده های قربانیان فاجعه غرق شدن کشتی سوول که یکی از مرگبارترین سوانح کره جنوبی بود، برگزار کرد. وی بعداً به انگلیسی سخنرانی کرد، که اولین سخنرانی وی به عنوان پاپ بود. 

فرانسیس اولین مراسم عمومی سفر خود را در 15 اوت در مقابل جمعیت 50،000 نفری در استادیوم جام جهانی داژئون برگزار کرد. فرانسیس سفر پنج روزه خود را با بازدید از کلیسای جامع میونگدونگ سئول به پایان رساند. 

آلبانی (21 سپتامبر 2014)

پاپ فرانسیس در سخنرانی آنجلوس در 15 ژوئن 2014 اعلام کرد که سفری یک روزه به شهر تیرانا در آلبانی خواهد داشت. 

albania

این بازدید 11 ساعته اولین سفر اروپایی بود که توسط فرانسیس انجام شد. وی در ماه اوت گفت که آلبانی را به عنوان اولین مقصد انتخاب کرده است زیرا این کشور با ایجاد یک دولت وحدت ملی که شامل مسلمانان، ارتدکس ها و مسیحیان کاتولیک است، الگوی هماهنگی بین مذاهب مختلف را ایجاد کرده است. وی در طول اقامت خود با «بوجار نیشانی» رئیس جمهور آلبانی  ملاقات کرد، در میدان مادر ترزا در تیرانا مراسم تشییع جنازه برگزار کرد و با رهبران مذهبی، از جمله آیین های مسلمان، ارتدکس ، بکتاشی، یهود و پروتستان دیدار کرد. او همچنین از کسانی که تحت حکومت دیکتاتور سابق کمونیست تحت آزار و شکنجه قرار گرفته بودند، تجلیل کرد. 

فرانسه (25 نوامبر 2014)

پاپ فرانسیس در 25 نوامبر 2014 در سفری چهار ساعته به استراسبورگ رفت و در آنجا با سخنرانی در پارلمان اروپا و شورای اروپا مباحثی مانند برخورد شایسته با مهاجران غیرقانونی به اروپا و بهتر شرایط کارگران، کوتاه ترین دیدار یک پاپ در خارج از کشور را رقم زد.

استراسبورگ

 ترکیه (28 تا 30 نوامبر 2014)

پاپ فرانسیس دعوت نامه سفر به ترکیه را از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سپتامبر 2014 پذیرفت. 

turkey

این دعوت همچنین از طرف بارتولوم اول رهبر معنوی مسیحیان ارتدکس جهان نیز به منظور گرامیداشت روز عید مقدس اندرو صورت گرفت. فرانسیس در تاریخ 28 نوامبر وارد فرودگاه بین المللی آنکارا شد و قبل از سفر به آناتکابیر، با مقامات ترکیه ملاقات کرد و به یاد مصطفی کمال آتاتورک بنیانگذار ترکیه تاج گل گذاشت. 

فرانسیس سپس به کاخ ریاست جمهوری سفر کرد و در آنجا با اردوغان ملاقات کرد و سخنرانی کرد و خواستار گفت و گوهای بین ادیان برای مقابله با تعصب و بنیادگرایی شد و خواستار فشار برای صلح در خاورمیانه شد. 

روز بعد فرانسیس از مسجد آبی در استانبول بازدید کرد و در آنجا در کنار روحانیون ارشد اسلامی نماز خواند. فرانسیس دیدار خود را با یک مراسم مذهبی در کلیسای سنت جورج در کنار بارتولوم اول به پایان رساند.

2015

سریلانکا و فیلیپین 13 تا 15 ژانویه 2015

پاپ فرانسیس در تاریخ 13 تا 15 ژانویه از سریلانکا و در ژانویه از فیلیپین (19-15) بازدید کرد.

وی در سریلانکا به دیدار معنوی از حرم بانو مادو در مدهو و کلیسای بانو لانکا رفت. 

سریلانکا

سفر پاپ فرانسیس به فیلیپین چهارمین سفر پاپ به این کشور جزیره ای بود. 

سفر پاپ فرانسیس به فیلیپین در ژانویه 2015 به بزرگترین رویداد پاپ در تاریخ تبدیل شد، در حدود 6 تا 7 میلیون نفر در آخرین مراسم او در مانیل شرکت کردند و از بزرگترین رویداد پاپ در روز جهانی جوانان 1995 در همان مکان 20 سال قبل پیشی گرفت.

فیلیپین

بوسنی و هرزگوین (6 ژوئن 2015)

پاپ فرانسیس در تاریخ 1 فوریه 2015 اعلام کرد که قصد دارد در 6 ژوئن 2015 از «سارایوو» پایتخت بوسنی و هرزگوین دیدار کند. دیدار وی اهمیت گفت وگوی بین المللی را تعیین کرد.

سارایوو

تخمین زده می شود که 67000 نفر از این مراسم که اوج برگزاری آن در ورزشگاه کوزوو بود بازدید کردند. بیشترین بازدیدکنندگان از کرواسی و بوسنی و هرزگوین بودند، اما 1000 نفر هم از صربستان، گروه های زیادی از مجارستان، اسلوونی، مقدونیه، جوامع کروات از آلمان، اتریش،  ایالات متحده و گروه راهبه های پاناما و حتی مصر هم حضور داستند. 

بولیوی ، اکوادور و پاراگوئه (5 تا 13 ژوئیه 2015)

پیش از این دیدار «اوو مورالس» رئیس جمهور بولیوی تأیید کرده بود که پاپ فرانسیس در حاشیه بازدیدهای رسمی با سازمان های بومی دیدار خواهد کرد. برنامه منتشر شده نشان می داد که پاپ از 5 تا 8 ژوئیه در بولیوی از 8 تا 10 ژوئیه در پاراگوئه از 10 تا 12 ژوئیه 2015 در اکوادور خواهد بود. بازگشت وی به رم در 13 ژوئیه 2015 برنامه ریزی شده است. 

پاراگوئه

در جریان سفر خود به اکوادور، پاپ فرانسیس با رافائل کورئا رئیس جمهور ملاقات کرد، با کشیشان و حوزویان دیدار کرد، از یک دوست کشیش یسوعی دیدار خصوصی داشت، از خانه ای برای سالمندان در کویتو و یک زیارتگاه در شهر ال کوئینچه بازدید کرد. آخرین مراسم او در اکوادور حدود 1.5 میلیون نفر را به خود جلب کرد. پاپ فرانسیس در تاریخ 8 ژوئیه وارد بولیوی شد و توسط اوو مورالس در فرودگاه بین المللی «ال آلتو» نزدیک لاپاز استقبال شد. 

 بعداً در جریان ملاقات در کاخ دولتی، مورالس به پاپ فرانسیس بالاترین نشان دولتی بولیوی، صلیب بزرگ نشان دهنده کندور آند و با تزئینات دولتی اردوگاه های لوئیس اسپینال را اعطا کرد.

bolivia

وی همچنین صلیبی را به شکل داس و چکش به پاپ اهدا کرد که نماد حزب کمونیست است. پاپ فرانسیس همچنین از کلیسای جامع لاپاز بازدید کرد و پس از ترک لا پاز، به «سانتا کروز د لا سیرا» در قسمت شرقی بولیوی سفر کرد.

وی همچنین در اجلاس جهانی جنبش های مردمی شرکت کرد که در «سانتا کروز د لا سیرا» برگزار شد، و در آنجا سخنرانی خطاب به جوامع فقیر و بومی بولیوی را ایراد کرد. 

کوبا و آمریکا (19 تا 27 سپتامبر 2015)

در 19 سپتامبر 2015، پاپ فرانسیس از فرودگاه بین المللی رم، به فرودگاه بین المللی هاوانا رفت. 

در 21 سپتامبر، او با هواپیما از هاوانا به مقصد هولگوین عزیمت کرد تا در مراسم عشای ربانی در میدان دلاوولولین شرکت کند. 

وی پس از ورود به سانتیاگو، با اسقف های کوبا در سنت باسیل ملاقات کرد.

cuba

در 22 سپتامبر، او یک مراسم در کلیسای «ویرگن د لا کاریداد دل کبر» در سانتیاگو برگزار کرد و بعداً ملاقات با خانواده ها را در کلیسای جامع بانوی ماجرا در سانتیاگو داشت. وی با یک مراسم خداحافظی از فرودگاه سانتیاگو، به واشنگتن دی سی رفت و در آنجا عصر روز 22 سپتامبر 2015 به پایگاه هوایی اندروز رسید.

روز چهارشنبه 23 سپتامبر پاپ با باراک اوباما رئیس جمهور وقت در کاخ سفید دیدار کرد.

آمریکا

این سومین دیدار یک پاپ از کاخ سفید بود که به دنبال جلسات جیمی کارتر و پاپ ژان پل دوم در اکتبر 1979 و جورج دبلیو بوش و پاپ بندیکت شانزدهم در آوریل 2008 صورت گرفت. 

همچنین در آن روز، فرانسیس در مراسم عشای ربانی با اسقف های ایالات متحده در کلیسای سنت متیو، مقر کاردینال دونالد وورل اسقف اعظم واشنگتن شرکت کرد. بعداً در همان روز، وی مراسم مقدس را در کلیسای مقدس در نزدیکی دانشگاه کاتولیک آمریکا برگزار کرد. 

روز پنجشنبه 24 سپتامبر در جلسه مشترک کنگره ایالات متحده پاپ فرانسیس سخنرانی کرد.

کنگره

او اولین پاپی بود که این کار را انجام می داد. او با بازدید از کلیسای سنت پاتریک قدیمی ترین کلیسای مذهبی، سفرش را دنبال کرد.

وی همچنین از دفتر خیریه های کاتولیک محلی واشنگتن بازدید کرد. او سپس به شهر نیویورک پرواز کرد و پس از ورود به فرودگاه بین المللی جان اف کندی در نیویورک، با «تیموتی دولان» کاردینال نیویورک  در کلیسای جامع سنت پاتریک دیدار کرد.

روز جمعه 25 سپتامبر پاپ در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد. پس از حضور پاپ پل ششم در اکتبر 1965، پاپ ژان پل دوم در اکتبر 1979 و اکتبر 1995 و پاپ بندیکت شانزدهم در آوریل 2008 این پنجمین سخنرانی پاپ در مجمع عمومی سازمان ملل بود. پس از سخنرانی در سازمان ملل، وی در مراسمی در بنای یادبود و موزه ملی 11 سپتامبر در ساختمان سابق تجارت جهانی شرکت کرد. بعد از ظهر، او از مدرسه ای در ایست هارلم بازدید کرد.

روز شنبه 26 سپتامبر پاپ از نیویورک به فیلادلفیا سفر کرد؛ جایی که مورد استقبال رهبران شهر و ایالت و اسقف اعظم فیلادلفیا قرار گرفت. 

سفر پاپ در روز یکشنبه 27 سپتامبر به پایان رسید. 

کنیا، اوگاندا و جمهوری آفریقای مرکزی (25 تا 30 نوامبر 2015)

پاپ فرانسیس، در هواپیما وقتی از فیلیپین بازمی گشت، اظهار امیدواری کرد که در اواخر سال 2015 به آفریقا سفر کند و از جمهوری آفریقای مرکزی و اوگاندا به عنوان مکان های احتمالی نام برد.  واتیکان در ماه سپتامبر تأیید کرد که آخرین سفر فرانسیس برای سال 2015 در واقع متشکل از کنیا، اوگاندا و جمهوری آفریقای مرکزی است. این دیدار با نایروبی کنیا (25 تا 27 نوامبر) آغاز شد، سپس با بازدید از «ناموگونگو» و «کامپالا» (27 تا 29 نوامبر) به »انتبه» اوگاندا رسید و در نهایت به دیدار در «بنگوی» جمهوری آفریقای مرکزی (29 تا 30 نوامبر) پایان یافت؛ جایی که 39 ساعت تا رسیدن به رم در پرواز  بود. 

سفر پاپ فرانسیس به جمهوری آفریقای مرکزی که در یک جنگ داخلی بود، باعث شد وی اولین پاپی باشد که وارد یک منطقه جنگی فعال می شود.

central africa

روز چهارشنبه 25 نوامبر پاپ فرانسیس تقریباً در ساعت 4:32 بعد از ظهر حدود 30 دقیقه زودتر از زمان مقرر، در فرودگاه بین المللی جومو کنیاتا در نایروبی پیاده شد، که مورد استقبال اعضای سازمان دولت کنیا به رهبری رئیس جمهور «اوهورو کنیاتا» و بانوی اول و تعدادی اسقف کاتولیک به رهبری کاردینال «جان نجو» اسقف اعظم نایروبی قرار گرفت. هنگام ورود پاپ گروهی برنامه های سنتی اجرا می کردند. 

kenya

سپس پاپ فرانسیس و اطرافیانش قبل از گفت و گوهای خصوصی با رئیس جمهور و سایر مقامات دولتی، به کاخ ایالتی عزیمت کردند. پس از جلسات، رئیس جمهور کنیاتا و پاپ فرانسیس هرکدام در زمین چمن کاخ دولت سخنرانی کردند. پاپ در طی سخنرانی 11 دقیقه ای خود، به اهمیت جوانان و محیط زیست، پرداختن به فقر و نابرابری، آشتی و صلح پرداخت. 

روز بعد پاپ در یک گفت و گوی بین ادیان با رهبران محلی شرکت کرد. بعداً همان روز صبح، پاپ فرانسیس به طرف دانشگاه نایروبی حرکت کرد و در آنجا برای جمعیتی حدود 1.4 میلیون نفر مراسم برگزار کرد. 

بعد از ظهر پاپ فرانسیس با کشیشان در مدرسه سنت ماری دیدار کرد. 

پاپ پس از سخنرانی خود به دفتر سازمان ملل در نایروبی رفت و در آنجا پیش از کنفرانس تغییر آب و هوای سازمان ملل در پاریس در سال 2015 سخنرانی کرد.

روز جمعه 27 نوامبر پاپ از ساکنان محله فقیرنشین «کانگمی» بازدید کرد.

بعداً همان روز صبح، پاپ با جوانان کنیایی در مرکز ورزشی بین المللی «موی» در کسارانی ملاقات کرد.

بعد از ظهر، پاپ به فرودگاه بین المللی جومو کنیاتا عزیمت کرد تا نایروبی را به مقصد اوگاندا ترک کند.

uganda

وی ساعتی بعد وارد فرودگاه بین المللی انتبه شد؛ جایی که یک گروه نظامی با اجرای سرودهای ملی اوگاندا و با حضور رئیس جمهور «یووری موسونی»، بانوی اول و تعدادی از اسقف های کاتولیک از او استقبال کردند. وی سپس برای یک دیدار کوتاه با رئیس جمهور موسونی به کاخ دولت رفت. 

روز شنبه 28 نوامبر پاپ به ناموگونگو رفت. بعد از ظهر پاپ فرانسیس به طرف فرودگاه کامپالای برای ملاقات با حدود 150،000 نفر از جوانان اوگاندایی رفت. وی بعداً  از خانه خیریه در نالوکولونگو، خانه ای برای فقرا، بیماران و معلولان دیدن کرد. 

2016

کوبا و مکزیک (12 تا 18 فوریه 2016)

پاپ فرانسیس در 7 ژوئن 2014 دعوت نامه سفر به مکزیک را پذیرفت. در اکتبر 2015 توسط سخنگوی واتیکان تأیید شد که پاپ در اوایل سال 2016 به مکزیک سفر خواهد کرد. همچنین تأیید شد که پاپ از کلیسای مریم مقدس گوادالوپه در مکزیکو سیتی بازدید خواهد کرد. 

مکزیک

در 12 فوریه 2016 پاپ از کلیسای ارتدکس روسیه در فرودگاه بین المللی خوزه ماری در نزدیکی هاوانا دیدار کردند و یک بیانیه مشترک 30 ماده ای (بیانیه مشترک پاپ فرانسیس و پاتریارک کریل) را از جمله برای برقراری مجدد وحدت کامل امضا کردند.

یونان (16 آوریل 2016)

منابع در تاریخ 5 آوریل 2016 گزارش دادند که پاپ فرانسیس برای حمایت از هزاران پناهنده ای که در آنجا منتظر پناهندگی هستند یا از این جزیره عبور کرده اند و به اروپا و فراتر از آن رفته اند، از جزیره لسبوس یونان دیدار خواهد کرد. چندی بعد اعلام شد که پاپ در 16 آوریل 2016 به این جزیره سفر خواهد کرد. 

یونان

ارمنستان (24 تا 26 ژوئن 2016)

«سرژ سرکیسیان» رئیس جمهور ارمنستان از پاپ دعوت رسمی به عمل آورد که پاپ به آسانی آن را پذیرفت.

armenia

در سال 2015 تأیید شد که پاپ زمانی در سال 2016 به ارمنستان سفر خواهد کرد. در یک بیانیه مطبوعاتی در تاریخ 9 آوریل 2016 اعلام شد که پاپ دعوت نامه سفر به ارمنستان را از 24 تا 26 ژوئن به طور رسمی پذیرفت.

لهستان (27 تا 31 ژوئیه 2016)

پاپ فرانسیس از 27 تا 31 ژوئیه 2016 به مناسبت روز جهانی جوانان 2016 از «کراکوف» لهستان، شهری که «کارول وویتیشا» به عنوان اسقف اعظم خدمت کرده بود، بازدید کرد. وویتسا بعداً به عنوان پاپ ژان پل دوم انتخاب شد و پس از مرگ وی به عنوان قدیس مقدس شناخته شد.

او در دومین روز سفر خود به لهستان با حضور در شهر «چستوهووا» برای صدها هزار نفر مراسم دعا برگزار کرد. او در حین برگزاری مراسم برای لحظاتی تعادل خود را از دست داد و با کمک همراهانش بلند شده و ادامه مراسم را بدون مشکل برگزار کرد.

زمین خوردن پاپ لهستان

رهبر کاتولیک های جهان همچنین با حضور در زیارتگاه مقدس ترین نماد لهستان، مریم عذرای سیاه، دقایقی به خواندن دعا مشغول بود.

پاپ عصر روز پنج شنبه بار دیگر به کراکوف بازگشت، جایی که به طور رسمی سی و یکمین دوره روز جهانی جوانان (گردهمایی جهانی کاتولیک های جوان) را افتتاح کرد. 

گرجستان و جمهوری آذربایجان (30 سپتامبر تا 2 اکتبر 2016)

در اوایل سال 2016 گزارش شد که یک سفر احتمالی به گرجستان و آذربایجان می تواند در سپتامبر 2016 همراه با سفر احتمالی به ارمنستان انجام شود. بعدا گزارش شد که هنوز در مراحل اولیه برنامه ریزی است و هیچ چیز به طور مشخص تنظیم نشده است. در یک بیانیه مطبوعاتی در تاریخ 9 آوریل 2016 اعلام شد که پاپ پس از دریافت دعوت نامه های رسمی، از 30 سپتامبر تا 2 اکتبر به آن کشورها سفر می کند.

گرجستان

سفر پاپ از روز جمعه به گرجستان آغاز شد؛ جایی که وی در فرودگاه توسط «پاتریارک ایلیا دوم» رئیس کلیسای ارتدکس گرجستان مورد استقبال قرار گرفت. پاپ فرانسیس هنگام حضور در گرجستان، علی رغم برخی مقاومت ها، در یک استادیوم کاملاً خالی در تفلیس پایتخت گرجستان سخنرانی برگزار کرد.

پاپ سپس به کشور همسایه، جمهوری آذربایجان رفت و بر گفت و گو و مذاهب بین دینی متمرکز شد و از انتقادات مستقیم علیه ریاست جمهوری ممانعت کرد.

azerbaijan

سوئد (31 اکتبر تا 1 نوامبر 2016)

در ژانویه 2016، منابع گزارش دادند که فرانسیس در ماه اکتبر برای یک مراسم به مناسبت 500 سالگی اصلاحات پروتستان به سوئد سفر خواهد کرد. این سفر بعداً در 25 ژانویه 2016 رسمی شد.

sweden

sweden2

وی در سوئد با «آنته ژکلن» اسقف اعظم کلیسای سوئد ملاقات کرد و همچنین دیدار خصوصی با پادشاه سوئد داشت.

2017

 مصر (28 تا 29 آوریل 2017)

عبدالفتاح السیسی در نوامبر 2014 از پاپ دعوت کرده بود.

مصر

پاپ فرانسیس از 28 تا 29 آوریل 2017 به عنوان «پیام آور صلح» از مصر بازدید کرد. در اولین روز حضور در مصر، وی به قاهره رفت و با سیسی دیدار کرد. وی بعداً در یک کنفرانس صلح در دانشگاه الازهر قاهره شرکت کرد و با رهبران مختلف مذهبی از جمله «شیخ محمد احمد الطیب و پاپ توادروس دوم» ملاقات کرد. 

الازهر

در کلیسای جامع ارتدوکس قبطی سنت مارک، دو پاپ اعلامیه مشترکی را امضا کردند. وی همچنین در کلیسای مقدس پیتر و سنت پاول، که در 11 دسامبر سال 2016 توسط تروریست ها هدف حمله قرار گرفت، مراسم عشای ربانی برگزار کرد. روز بعد، او با تقریباً با حضور 15000 نفر در ورزشگاه دفاع هوایی قاهره مراسم سخنرانی برگزار کرد.

پرتغال (12 تا 13 مه 2017)

اسقف آنتونیو مارتو اعلام کرد که پاپ در 25 آوریل 2015 تأیید کرد که به مناسبت صدمین سالگرد ظهور بانوی ما «فاطیما» از پرتغال دیدار خواهد کرد. 

وی پس از فرود در پایگاه نیروی هوایی «مونت رئال» پرتغال در 12 مه 2017 برای یک دیدار دو روزه به پرتغال آمد و مورد استقبال رئیس جمهور پرتغال قرار گرفت. سپس پاپ قبل از برگزاری مراسم در نمازخانه پایگاه جلسه خصوصی با سوزا برگزار کرد. 

وی سپس با بالگرد به محراب فاطیما سفر کرد و در آنجا مراسم عشا را در مقابل ده ها هزار زائر اقامه کرد. 

فاطیما

روز بعد، پاپ با «آنتونیو کوستا» نخست وزیر پرتغال دیدار کرد و در مقابل مقبره های فرانسیسکو و جاکینتا مارتو دعا خواند. 

کلمبیا (6 تا 10 سپتامبر 2017)

گفته می شود که پاپ فرانسیس قصد داشته در اولین فرصت از کلمبیا دیدار کند. 

پاپ فرانسیس در تاریخ 6 سپتامبر وارد فرودگاه بین المللی بوگوتا شد و مورد استقبال «خوان مانوئل سانتوس» رئیس جمهور کلمبیا قرار گرفت. 

colombia

حاضران نیز در فرودگاه با دستمال های سفید از وی استقبال کردند تا نمادی از روحیه روند صلح باشد.

پسر «کلارا روخاس» کاندیدای سابق معاونت ریاست جمهوری، کبوتر به او داد. 

در 7 سپتامبر، فرانسیس از سفارت واتیکان و سپس از کاخ ریاست جمهوری بازدید کرد.

وی سپس به کلیسای جامع بوگوتا رسید و در آنجا با استقبال دهها هزار نفر مواجه شد. در اواخر روز، فرانسیس به سفارت واتیکان بازگشت و جلسه ای با کاردینال خورخه اوروسا اسقف اعظم کاراکاس، ونزوئلا، و دیگر اسقف های ونزوئلا نیز برگزار کرد.

پاپ همچنین جلسه ای با کاردینال ها و اسقف های برجسته از آمریکای لاتین و کارائیب داشت.

در 8 سپتامبر پاپ فرانسیس وارد «ویلاویچنسیو» شد. در میدان کاتاما ده ها هزار نفر از او استقبال کردند.

پاپ همچنین از بازماندگان بهمن در شهر موکوا واقع در نزدیکی مرز کلمبیا با اکوادور دیدار کرد و همچنین یک پانچوی راه راه آبی را که 10 نفر از ساکنان محلی به او داده بودند، هدیه گرفت. 

در 9 سپتامبر، پاپ فرانسیس وارد مدلین شد و از یتیمان، فقرا و بیماران دلجویی کرد.

در 10 سپتامبر، پاپ فرانسیس از شهر بندری کارتاگنا دیدن کرد. در آنجا پاپ درحالی که سوار بر خودرو بود، از جایش بلند شد که به ابراز احساسات شهروندان کارتاگنا پاسخ گوید، دستی تکان بدهد و لبخندی بزند که ناگهان تعادلش را از دست داد، سرش به دیواره ماشین برخورد کرد و زخمی شد.

میانمار و بنگلادش (27 نوامبر تا 2 دسامبر 2017)

در 2 اکتبر 2016 پاپ اظهار داشت که تقریباً مطمئن است که او بعداً به عنوان بخشی از یک سفر به آسیا، یک سفر به هند و بنگلادش انجام خواهد داد اما امیدها برای سفر به هند در سال 2017 کمرنگ است. کاردینال پاتریک دو روزاریو از داکا در بنگلادش اعلام کرد که تاریخ سفر پاپ به بنگلادش و میانمار از 23 نوامبر تا 8 دسامبر خواهد بود.

bangladesh

سفر وی به میانمار بین 27 تا 30 نوامبر رخ داده و پس از آن سفر به بنگلادش همسایه بین 30 نوامبر و 2 دسامبر است.  وی اولین پاپی بود که از میانمار دیدار کرد که شامل سفرهایی به پایتخت نایپیداو و یانگون و داکا پایتخت بنگلادش بود.

myanmar

او از مکان های مختلفی مانند موزه یادبود بانگاباندو و خانه محلی مادر ترزا بازدید کرد و با مقامات مختلف دولت هر دو کشور دیدار کرد.

2018

شیلی و پرو (15 تا 21 ژانویه 2018)

رئیس جمهور شیلی دعوت از پاپ را در سال 2016 اعلام کرد و در 19 ژوئن 2017، واتیکان اعلام کرد که پاپ بین 15 تا 21 ژانویه 2018، به شیلی و پرو سفر خواهد کرد.

فرانسیس از شهرهای لیما، تروخیلو و پورتو مالدونادو بازدید کرد. 

شیلی

در 15 ژانویه، فرانسیس در میان جو متشنج به دلیل آتش زدن کلیساهای مختلف به شیلی رسید، که در این میان، برخی معترضان به هزینه سرسام آور دیدار پاپ اعتراض کردند. 

پاپ فرانسیس در دومین روز سفر خود، ناهار را با نمایندگان جوامع مختلف ماپوچ به عنوان راهی برای آرام کردن خشم این گروه قومی حاشیه نشین، که خواستار تظاهرات خشن پس از ورود او بود، صرف کرد. 

یکی دیگر از چالش های بزرگی که فرانسیس در شیلی با آن روبرو شد، پایین بودن اعتبار کلیسای کاتولیک به دلیل اتهامات سوءاستفاده جنسی توسط روحانیون بود. 

در 18 ژانویه، پاپ در فضایی متفاوت وارد لیما پرو شد. پیش از ترک شیلی، پاپ با خانواده های افرادی ملاقات کرد که در طی دهه 1970 توسط پینوشه، دیکتاتور سابق شیلی اعدام شده بودند. 

peru

در «پورتو مالدونادو» پرو پاپ ناهار را با اعضای جوامع بومی صرف کرد. 

در 21 ژانویه، بیش از یک میلیون نفر به یک پایگاه هوایی پرو در خارج از لیما رفتند تا در آخرین مراسم برگزار شده توسط پاپ قبل از بازگشت به رم شرکت کنند. 

سوئیس (21 ژوئن 2018)

در 27 فوریه 2018 گزارش شد که پاپ در حال بررسی سفر به ژنو برای سخنرانی در شورای جهانی کلیساها (که کلیسای کاتولیک عضو آن نیست) برای بحث در مورد ابتکارات صلح برای سوریه است. 

وی سپس در 21 ژوئن از ژنو بازدید کرد. سفر وی، که شامل جلسه ای با رهبران شورای جهانی کلیساها و همچنین رئیس جمهور سوئیس و دیگر مقامات دولت سوئیس بود،  اولین سفر یک پاپ از سال 1982 به ژنو یا مقر شورای جهانی کلیساها بود. 

swiss

 وی دیدار خود را با حضور در جمع کاتولیک ها در مرکز همایش های «پالا اکسپو» در ژنو به پایان برد. 

ایرلند (25 تا 26 اوت 2018)

پاپ فرانسیس در 25 اوت وارد دوبلین شد و توسط اسقف اعظم، معاون رئیس دولت ایرلند، کاردینال کوین فارل، مورد استقبال قرار گرفت. 

پس از ورود، پاپ در قلعه دوبلین در مقابل جمعیت صدها سیاستمدار، کارمند دولت و دیگران سخنرانی کرد. 

او همچنین ابراز امیدواری کرد که ایرلند و ایرلند شمالی بتوانند برای غلبه بر اختلافات باقی مانده خود راه هایی پیدا کنند. 

ireland

وی همچنین سفری به کاخ ریاست جمهوری داشت تا با رئیس جمهور ایرلند دیدار کند. 

وی بعداً یک جلسه یک ساعته با بازماندگان سوء استفاده جنسی برگزار کرد. 

در 26 اوت پاپ با هواپیما وارد «مایو» شد و از زیارتگاه ناک واقع در روستای مایو در ناک دیدن کرد. 

او سپس به دوبلین برگشت تا روز یکشنبه در پارک ققنوس مراسم مقدس را برگزار کند، و سفر پاپ جان پل دوم به ایرلند در سال 1979 را تکرار کند. 

استونی، لتونی و لیتوانی (22 تا 25 سپتامبر 2018)

او برای جشن صد سالگی استقلال به هر سه کشور حوزه بالتیک سفر کرد. 

پاپ فرانسیس در 22 سپتامبر وارد فرودگاه ویلنیوس پایتخت لیتوانی شد و در آنجا توسط رئیس جمهور لیتوانی و دیگر نمایندگان سیاسی و غیرنظامی مورد استقبال قرار گرفت. وی بعداً در خارج از کاخ ریاست جمهوری صحبت کرد.

در 23 سپتامبر، او از «کانوس» دومین شهر بزرگ لیتوانی بازدید کرد. پاپ در  پارک «سانتاکوس» در این شهر سخنرانی کرد. 

lithuania

وی سپس از موزه مشاغل و مبارزات آزادی ویلنیوس بازدید کرد  موزه ای که حاوی اقلام و مقالاتی بود که جزئیات تاریخ طولانی ظلم و ستم شوروی در لیتوانی را شرح می داد.

در 24 سپتامبر، پاپ فرانسیس به لتونی سفر کرد. وی پس از ورود به فرودگاه «ریگا» پایتخت لتونی با رئیس جمهور دیدار کرد و هر دو به کاخ ریاست جمهوری رفتند.

latvia

پاپ گلهایی را در بنای یادبود استقلال لتونی قرار داد و سپس به کلیسای جامع اصلی لوترای ریگا رفت.

در 25 سپتامبر، پاپ فرانسیس سفر چهار روزه خود را به کشورهای بالتیک با سفر به استونی به پایان رساند. وی به فرودگاه «تالین» پایتخت استونی وارد شد. پاپ فرانسیس با رئیس جمهور ملاقات کرد، و این دو در باغ گل رز در منطقه تالین کادریورگ سخنرانی عمومی کردند.

estonia

 پیش از عزیمت از استونی، پاپ فرانسیس در مقابل جمعیتی بیش از 10 هزار نفر در میدان آزادی تالین سخنرانی کرد.

2019

 پاناما (23 تا 27 ژانویه 2019)

پاپ فرانسیس به مناسبت روز جهانی جوانان 2019 چند روز به پاناما سفر کرد. 

panama

در پایان سفر وی اعلام کرد روز جهانی جوانان 2022 در لیسبون، پرتغال برگزار می شود.

امارات متحده عربی (3 تا 5 فوریه 2019)

در ژوئن 2016 پاپ دعوتنامه سفر به امارات متحده عربی را دریافت کرد. در 6 دسامبر 2018 تأیید شد که پاپ برای شرکت در نشست بین ادیان بین المللی با موضوع «برادری انسان» در ابوظبی به امارات متحده عربی سفر می کند. 

Emirates

در 3 فوریه 2019 پاپ در فرودگاه ریاست جمهوری ابوظبی به زمین نشست و با استقبال ولیعهد ابوظبی و معاون عالی فرماندهی نیروهای مسلح امارات متحده عربی و امام اعظم دانشگاه الازهر مورد استقبال قرار گرفت. 

این بازدید باعث شد وی اولین پاپ باشد که از منطقه ای در شبه جزیره عرب بازدید می کند.

در 4 فوریه، پاپ در جلسه ادیان شرکت کرد، و طی آن او و الطیب «سندی درباره برادری انسان برای صلح جهانی و زندگی مشترک» را امضا کردند.

 همان روز، پاپ در یادبود بنیانگذار ابوظبی سخنرانی کرد، جلسه ای با الطیب و دیگر بزرگان مسلمان در مسجد جامع شیخ زاید برگزار کرد و جلسه ای با ولیعهد زاید در کاخ ریاست جمهوری برگزار کرد. در 5 فوریه، پاپ پس از سخنرانی برای جمعیتی حدود 180 هزار نفر، سفر خود را به پایان برد.

مراکش (30 تا 31 مارس 2019)

پاپ پس از دعوت پادشاه محمد ششم و اسقف ها، برای دو روز به مراکش سفر کرد.

در 30 مارس 2019 پاپ فرانسیس وارد فرودگاه بین المللی رباط-ساله در رباط پایتخت مراکش شد و در آنجا مورد استقبال پادشاه محمد ششم قرار گرفت. 

morocco

سپس پاپ و پادشاه مراکش قبل از رسیدن به مجموعه برج حسن، سان دیدند؛ جایی که پاپ سخنرانی کرد. پاپ همچنین از مزار تاریخی رباط محمد پنجم بازدید کرد.

پس از آن پاپ از موسسه خیریه کاتولیک کاریتاس بازدید کرد. در این بازدید، پاپ در مقابل گروهی از مهاجران صحبت کرد.

سپس پاپ و پادشاه مراکش از موسسه محمد ششم بازدید کردند که دانشجویان سراسر دنیا را به عنوان امامان ، واعظان و مربیان اسلامی تربیت می کند و حتی اجازه می دهد زنان به عنوان مبلغ آموزش ببینند. 

در 31 مارس پاپ فرانسیس از یک مرکز مراقبت اجتماعی در تمارا بازدید کرد که توسط سه راهبه عضو دختران خیریه سنت وینسنت دو پل اداره می شود.

بلغارستان و مقدونیه شمالی (5 تا 7 مه 2019)

در 5 مه 2019 پاپ فرانسیس پس از فرود در فرودگاه صوفیه وارد بلغارستان شد، و در آنجا توسط اسقف اعظم آنسلمو گویدو پکورار و نخست وزیر بلغارستان مورد استقبال قرار گرفت. 

بغارستان

وی سپس به سالن دولت در فرودگاه رفت و در آنجا جلسه ای با نخست وزیر برگزار کرد. پاپ همچنین از کلیسای جامع ارتدکس سنت الکساندر نوسکی صوفیه بازدید کرد.

بلغارستان

پاپ فرانسیس در سخنرانی در میدان شاهزاده الکساندر اول صوفیه، بلغارستان را به پذیرش بیشتر مهاجران تشویق کرد. 

در 6 مه پاپ فرانسیس وارد «راکوفسی» شد. پس از ورود وی، پاپ اولین ارتباط خود را هنگام بازدید از بلغارستان در کلیسای قلب مقدس این شهر برگزار کرد. 

وی سپس به صوفیه بازگشت تا جلسه ای را در میدان استقلال برگزار کند، که نه تنها کاتولیک ها، بلکه اعضای جوامع ارتدکس، یهودی، مسلمان، ارمنی و پروتستان نیز در آن شرکت داشتند. این رویداد، آخرین رویداد عمومی در طول سفر بلغاری وی بود.

در 7 مه پاپ فرانسیس به زادگاه سنت مادر ترزا در اسکوپی، مقدونیه شمالی سفر کرد. اندکی پس از ورود، پاپ از خانه یادبود مادر ترزا در اسکوپیه دیدن کرد. 

با وجود جامعه کاتولیک فوق العاده کوچک این کشور، حدود 15000 نفر در جماعتی شرکت کردند که پاپ فرانسیس در میدان مقدونیه برگزار کرد؛ جایی که او جوانان و کارگران کلیساهای کاتولیک را تشویق کرد که به عنوان یک مادر مقدس به سنت مادر ترزا نگاه کنند.

رومانی (31 مه تا 2 ژوئن 2019)

در ماه مه 2015، رئیس جمهور رومانی برای پاپ دعوتنامه فرستاد.

در تاریخ 31 مه 2019 پاپ پس از فرود در فرودگاه «هنری کوآندو» در بخارست وارد رومانی شد و در آنجا توسط رئیس جمهور کشور، همسرش و گروهی از معلمان مدارس کاتولیک و کودکان مدرسه مورد استقبال قرار گرفت. 

romania

وی در کاخ ریاست جمهوری، معروف به کاخ «کوتروسنی»، جلسه ای با مقامات و رهبران مذهبی این کشور برگزار کرد. 

پس از پایان جلسه، پاپ در کاخ کوتروسنی سخنرانی عمومی کرد و در آنجا هشدار داد که اگرچه از زمان سقوط کمونیسم گام های بزرگی برداشته شده است ، اما با افزایش پوپولیسم ملی گرایانه کشور همچنان با خطر مواجه است. 

وی همچنین از مقر کلیسای ارتدوکس رومانی بازدید کرد، و در آنجا دوباره با رئیس کلیسا، پاتریارک دانیل دیدار کرد. فرانسیس و دانیل سپس به کلیسای جامع جدید نجات مردم ارتدکس سفر کردند که هنوز ساخت آن به پایان نرسیده بود.

در تاریخ 1 ژوئن، پاپ در مزار ماریان در منطقه تاریخی ترانسیلوانیا در زیر باران با جمعیت تخمینی 80 تا 100 هزار نفر صحبت کرد.

پاپ مراسم کوتاهی را در کلیسای جامع بانوی ما ملکه ایاجی برگزار کرد و با جوانان و خانواده ها روبروی کاخ فرهنگ شهر دیدار کرد. 

در 2 ژوئن، پاپ فرانسیس به ترانسیلوانیا بازگشت و به «بلاج» سفر کرد. پاپ ضمن حضور در بلاج، جلسه ای نیز با اعضای جامعه رومی رومانی برگزار کرد.

موزامبیک، ماداگاسکار و موریس (4 تا 10 سپتامبر 2019)

در ژانویه 2019 تأیید شد که پاپ از سه شهر (آنتاناناریوو، تواماسینا و مورونداوا) بازدید خواهد کرد و سپتامبر به عنوان زمان احتمالی سفر پاپ در نظر گرفته شده است. 

در 4 سپتامبر 2019 پاپ وارد موزامبیک شد. وی اولین پاپی بود که از زمان جان پل دوم در سال 1988 به موزامبیک سفر می کرد. به محض ورود به فرودگاه، پاپ توسط رئیس جمهور، و دو کودک که به او گل اهدا می کرد، مورد استقبال قرار گرفت. 

mozambique

در 5 سپتامبر، پاپ فرانسیس به کاخ ریاست جمهوری سفر کرد، و در آنجا با نیوسی رئیس جمهور، و «اوسوفو موماده» رهبر مخالفان  دیدار و سخنرانی کرد و توافق نامه صلح اخیر آنها را ستایش کرد.

 وی همچنین با افراد آسیب دیده از طوفان های آیدای و کنت ابراز همبستگی کرد.

پاپ در دومین روز حضورش در موزامبیک، به کلیسای جامع سفر کرد و در آنجا با اسقف ها، کشیشان، زنان و مذهبیون، و کاتبیست ها ملاقات کرد 

پس از آن او یک اجتماع بین دینی برگزار کرد، که جمعیت زیادی از جوانان در آن شرکت کردند.

در 6 سپتامبر پاپ فرانسیس از بیمارستان «زیمپتو» بازدید کرد و خواستار کمک بیشتر در مبارزه با بحران اچ آی وی/ ایدز در موزامبیک شد. پس از آن پاپ سفر خود را به موزامبیک پس از سخنرانی در مقابل جمعیتی حدود 42 هزار نفر در ورزشگاه زیمپتو به پایان رساند. 

پاپ سپس به ماداگاسکار عزیمت کرد و در آنجا مورد استقبال رئیس جمهور ماداگاسکا، و یک هیئت رسمی اسقف قرار گرفت. دو کودک با لباس سنتی به او گل هدیه دادند و جمعیتی در حدود 300 کاتولیک وفادار نیز در مراسم استقبال در فرودگاه شرکت کردند. 

madagascar

در 7 سپتامبر، پاپ با رئیس جمهور و دیگر رهبران سیاسی در کاخ ریاست جمهوری ملاقات کرد و در آنجا سخنرانی کرد.

پس از آن پاپ نماز ظهر را در صومعه «کارمِلیت‌های پابرهنه» خواند. پاپ فرانسیس هنگام ملاقات با اسقف کاتولیک ماداگاسکار در کلیسای جامع آندوال پس از ملاقات با سه رهبر مذهبی، از مقبره رسوآماناناریو واقع در نمازخانه کلیسای جامع دیدن کرد.

او سپس در میدان «سائو ماندراکیزای» برای جمعیتی حدود یک میلیون نفر سخنرانی کرد.

در 9 سپتامبر، پاپ فرانسیس پس از فرود در فرودگاه بین المللی پورت لوئیس ماداگاسکار را ترک کرد و به موریس رفت؛ جایی که او توسط نخست وزیر، کاردینال موریس و دو کودک که به آنها گل اهدا کرد، مورد استقبال قرار گرفت. پس از مراسم استقبال، پاپ فرانسیس به بنای یادبود مریم، ملکه صلح سفر کرد و در آنجا توسط 80،000 نفر مورد استقبال قرار گرفت. 

Mauritius

پاپ بعداً به دیدار رئیس جمهور موقت، رهبران جامعه مدنی و هیئت دیپلماتیک در کاخ ریاست جمهوری رفت و در آنجا نیز سخنرانی کرد. سپس پاپ از موریس خارج شد و پس از مراسم خداحافظی به ماداگاسکار پرواز کرد و از آنجا به رم منتقل شد.

تایلند و ژاپن (20 تا 26 نوامبر 2019)

در 19 اوت 2019 اعلام شد که پاپ فرانسیس قبل از سفر به ژاپن از تایلند دیدار خواهد کرد. وی از زمان جان پل دوم در سال 1984 اولین پاپی بود که به تایلند سفر کرد.  وی از 20 تا 23 نوامبر از تایلند بازدید کرد. 

thailand

درمورد ژاپن هم تنها پاپی که قبلا به این کشور سفر کرده بود پاپ ژان پل دوم در سال 1981 بود. 

در تایلند، پاپ از بانکوک و سامپران دیدن کرد، در حالی که در ژاپن، به توکیو، ناگازاکی و هیروشیما رفت. در ژاپن، پاپ فرانسیس مخالفت خود را با سلاح هسته ای و انرژی هسته ای ابراز کرد.

وی همچنین کت ویژه ای را که تصویرش بر آن نقش بسته بود، به تن کرد.

japan

2021

عراق (5 تا 8 مارس 2021)

پاپ فرانسیس که اکنون در عراق به سر می برد، اولین پاپی است که به این کشور سفر می کند.

40090170-9329075-image-a-118_1614962209701

این سفر بازتاب های گسترده ای داشته است.

انتشار تصویری از پاپ فرانسیس هنگام بالا رفتنش از پله‌های هواپیمایی که عازم عراق بود، سوالاتی را درخصوص محتوای کیف مشکی که در دست داشت، ایجاد کرد.

161501241251778200

رسانه ‌های خبری اعلام کردند که پاپ فرانسیس راز محتویات کیف مشکی ‌اش را در ژوئیه 2013 طی کنفرانسی خبری در هواپیما زمانی‌که عازم فیلیپین بود، فاش کرد و گفت: «(حاوی) دکمه بمب اتمی نیست! باشه! آن را همیشه و زمانی‌که مسافرت می‌روم، با خودم حمل می‌کنم. محتویاتش چیست؟ یک ماشین ریش‌تراش، کتاب شعر، دفترچه یادداشت و کتابی برای مطالعه. من همچنین کتابی از مادر ترزا را در کیف دارم. من همیشه هنگام مسافرت کیفی به همراه دارم.. این طبیعی است. ولی باید عادی باشیم.. نمی‌دانم.. آنچه شما می ‌گویید برای من کمی عجیب است.. این تصویر در سرتاسر دنیا پخش شده است. ولی باید به عادی بودن عادت کنیم. زندگی معمولی است. نمی‌دانم، به سوال شما پاسخ داده‌ام یا خیر.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.