استفاده از دو ماسک برای مقابله با کرونا مؤثر است؟

به گفته ماکوتو تسوبوکورا استاد دانشگاه کوبه مهم این است که ماسک مورد استفاده برای پوشاندن صورت هم به درستی بر روی چهره افراد قرار گرفته و دهان و بینی را به طور کامل بپوشاند و هم در تهیه آن از مواد مناسب و پارچه‌های غیربافته استفاده شده باشد.

بر همین اساس اگر فرد یک یا دو ماسک را به درستی بر روی صورت خود قرار دهد تا ۸۵ درصد از ورود ذرات تنفسی دیگر افراد به بینی و دهان وی جلوگیری می‌شود. اما اگر ماسک به درستی صورت را نپوشاند این رقم در بهترین حالت به ۶۹ درصد کاهش می‌یابد.

شبیه سازی انجام شده تأیید می‌کند که ماسک‌ها در زمینه جلوگیری از نفوذ ذرات تنفسی به دهان و بینی افراد محدودیت‌هایی دارند که این محدودیت‌ها با استفاده از دو یا چند ماسک برطرف نمی‌شود. در عین حال افراد برای حفظ سلامت خود باید به اموری همچون شستن مداوم دست‌ها، تهویه دائم هوای محیط اطراف، حفظ فاصله اجتماعی و محدود کردن مدت زمان تماس با سایرین به طور جدی توجه کنند.

بر اساس همین شبیه سازی افرادی که در پشت سر یک فرد مبتلا به ویروس کرونا راه بروند یا بایستند بیش از افرادی که در جلو یا کنار وی قرار دارند، در معرض دریافت ویروس یادشده خواهند بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.