افزایش عجیب و غریب قیمت ماهی در بازار

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت ماهی نسبت به مدت مشابه سال قبل جهش چندبرابری داشته است که این امر موجب شده ماهی در سبد مصرفی خانوار کالای لوکس محسوب شود چرا که درآمد اقشار ضعیف و متوسط جامعه سنخیتی با این گرانی ها ندارد.

این پایان ماجرا نیست چرا که همه ساله در ایام پایانی سال قیمت ماهی به دنبال ازدیاد تقاضا برای خرید و سنت دیرینه ایرانیان دستخوش نوساناتی قرار می گیرد که امسال با وجود نبود تقاضای چندان در بازار معلوم نیست چه اتفاقی رخ دهد.

گرانی عجیب و غریب در بازار ماهی/ ماهی به سفره شب عید می‌رسد؟

علی رغم اذعان مسئولان سازمان شیلات مبنی بر افزایش تولید ماهی نسبت به سال قبل، اما بخش اعظم ماهی کنسرو از طریق واردات تامین می شود که نوسان نرخ ارز و افزایش چشمگیر قیمت ماهی در بازار داخل موجب شده قیمت کنسرو ماهی ۱۸۰ گرمی به بالای ۳۰ هزار تومان برسد.

رصد ها نشان می دهد که قیمت هر کیلو قزل آلا ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان، حلوا ۲۰۰ تا ۲۳۰ هزار تومان، سالمون ۶۵ تا ۸۰ هزار تومان و سفید ۲۲۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است که نسبت به سال قبل بیش از ۲ برابر رشد داشته است.

آرش نبی زاده مدیر عامل اتحادیه تعاونی های ماهیان سردآبی از کاهش تولید قزل آلا خبر داد و گفت: امسال مجموع تولید قزل آلا به ۱۲۰ هزار تن می رسد که نسبت به سال قبل ۲۰ هزار تن کاهش یافته است.وی با اشاره به اینکه قیمت قزل آلا در عمده فروشی تغییر چندانی نداشته است، افزود: هم اکنون قیمت هر کیلو قزل آلا در عمده فروشی ۴۶ هزار تومان و سالمون ۵۰ هزار تومان است.

نبی زاده قیمت کنونی هر قزل آلا پرورشی در خرده فروشی را ۵۳ تا ۵۴ هزار تومان و سالمون ۵۸ تا ۶۰ هزار تومان اعلام کرد.مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی با اشاره به اینکه قیمت سایر محصولات پروتئینی تاثیری بر بازار ماهی نداشته است، بیان کرد: گرچه قیمت مرغ در بازار آزاد دچار نوساناتی شد، اما به علت توزیع مرغ با نرخ مصوب، مشکلی در بازار مرغ رخ نداده است.

وی درباره آینده بازار ماهی در شب عید گفت: با ازدیاد تقاضا در ایام‌ پایانی سال پیش بینی می‌شود که قیمت ماهی افزایش یابد، اما دامنه تغییر آن از ۳ تا ۴ هزار تومان بیشتر نیست.

نبی زاده افزایش چندبرابری قیمت نهاده های تولید را علت اصلی کاهش تولید قزل آلا اعلام کرد و افزود: با توجه به گرانی نهاده ها و سود ناچیز تولید، تولیدکنندگان رغبتی به تولید ندارند، هر چند قیمت های فعلی با عرضه و تقاضا همخوانی دارد.

محمد میررضوی دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران از افزایش قیمت تن ماهی خبر داد و گفت: با وجود آنکه ۶۰ تا ۶۵ درصد ماهی کنسرو وارداتی است، از این رو با افزایش نرخ ارز، قیمت تن ماهی بالا رفته است.

وی افزود: گرچه بخشی از ماهی تن داخلی است، اما صیادان با دقت بر قیمت وارداتی اقدام به عرضه می کنند.میررضوی افزایش قیمت بسته بندی، ورق و حقوق و دستمزد را علت گرانی کنسرو ماهی اعلام کرد.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو با بیان اینکه دهک ضعیف و متوسط جامعه کنسرو تن مصرف می کنند، گفت: با افزایش قیمت کنسرو، تقاضا برای خرید کاهش یافته است چرا که هم اکنون کنسرو ۱۸۰ گرمی با قیمت ۳۰ هزار تومان و بعضا بالاتر عرضه می شود که در نهایت به علت افت خرید، تولید کاهش می یابد که این امر به قیمت تعطیلی کارخانه ها و بیکاری گسترده در این بخش تمام می شود.

میررضوی ادامه داد: دولت در راستای حمایت از اقشار ضعیف و متوسط جامعه که مصرف کننده تن ماهی هستند، توجه ویژه ای داشته باشد، براین اساس پیشنهاد ما این است که با ارز ترجیحی اقدام‌به واردات ماهی کند که با این وجود ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت کاهش می یابد.

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از جهش چشمگیر قیمت ماهی در بازار خبر داد و گفت: نرخ ماهی به دلایل نامعلوم‌ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰۰ درصد رشد داشته است که با این وجود تقاضایی برای خرید در بازار وجود ندارد. وی متوسط قیمت ماهی حلوا و شیر ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان و قزل آلا را ۵۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به آنکه بخش اعظم یک کیلو ماهی ضایعات است، از این رو قشر کارمند و کارگر توان خرید ندارند.

یوسف خانی ادامه داد: با توجه به گرانی عجیب در بازار ماهی و نبود تقاضا، امکان پیش بینی بازار ماهی در ایام پایانی سال وجود ندارد.رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در پایان تصریح کرد: در شرایط فعلی اقتصاد، قدرت خرید خانوار به شدت کاهش یافته است که با این وجود پیش بینی می شود که بازار ماهی رونقی نداشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.