آمریکا بازهم توپ برجام را به زمین ایران انداخت

آنتونی بلینکن روز چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری پی بی اس این ادعا را مطرح کرد و افزود: هنگامی که ما از توافق هسته‌ای موسوم به برجام که برنامه هسته‌ای ایران را محصور کرده بود خارج شدیم، ایران از آن جعبه بیرون آمد.

وی ادامه داد: اکنون در موقعیتی قرار دارد که ظرف چند ماه به توانایی تولید مواد شکاف پذیر برای سلاح هسته‌ای نزدیکتر است. این توافقنامه باعث شده بود که این مدت به یکسال برسد.

وزیر خارجه بایدن که تاکنون بر مدار سیاست ترامپ با ادبیاتی متفاوت حرکت کرده است، اضافه کرد: منافع واقعی ما در تلاش برای بازگرداندن ایران به آن جعبه است و دیپلماسی راهی برای انجام آن است. ما روشن کردیم که راه دیپلماسی باز است.

بلینکن اظهار کرد: اتحادیه اروپا که یکی از طرف‌های اصلی توافق است، از همه طرف‌های دیگر یعنی شرکای اروپایی ما، روسیه، چین و ایران و ما دعوت کرده است تا در مورد بازگشت احتمالی به توافق هسته‌ای صحبت کنند.

وی یادآور شد: ما گفتیم بله، ایران گفت نه. خواهیم دید که آنها چه کاری ادامه می‌دهند. ما روشن بوده‌ایم که راه دیپلماسی باز است. اکنون توپ در زمین ایران است تا در مورد موافقت تصمیم بگیرد.

وزیر خارجه آمریکا عنوان کرد: ما کاملاً واضح بوده‌ایم که ایران باید به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل کند و اگر چنین شود، ما نیز همان کار را خواهیم کرد.

بلینکن درباره لغو تحریم‌ها هم گفت: و این چرخش خواهد داشت که در صورت اقدام آنها، برخی از تحریم‌ها را شامل می‌شود. اما تا آنجا فاصله داریم.

وی بدون اشاره به نقض توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از طرف آمریکا و ناگزیری ایران برای برداشتن گام‌های جبرانی، اظهار کرد: متأسفانه ایران در مسیری اشتباه حرکت می‌کند. این اقدامات همچنان به برداشتن محدودیت‌های مختلف توافق ادامه می‌دهد و باعث می‌شود برنامه آن خطرناک‌تر و نه کم‌ خطرتر شود.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: بنابراین، نخستین و مهمترین این است که ما می‌خواهیم ببینیم ایران به تعهدات خود عمل می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.