۴۱ درصد قربانیان کرونا بالای ۶۰ سال داشتند

علیرضا زالی، از بستری ۳۲۸ بیمار جدید کرونایی در بخش‌های عادی و ۹۲ بیمار جدید در بخش‌های مراقبت ویژه در ۲۴ ساعت گذشته در تهران خبر داد و افزود: در حال حاضر در بیمارستان‌های استان تهران ۲۰۵۵ بیمار با تشخیص کرونا بستری هستند که ۷۹۲ نفر آنان تحت مراقبت های ویژه قرار دارند.

وی با اشاره به مراجعه ۶۰۰۰ بیمار سرپایی به بخش‌های بهداشتی و درمانی در شبانه روز گذشته، گفت: گرچه شاخص‌ها یمختلف نسبت هفته گذشته تغییر چندانی نداشته اما شرایط همچنان باید شکننده و ناپایدار تلقی شود.

وی با اشاره به تغییرات گروه سنی بیماران خاطرنشان کرد: نسبت به هفته قبل شاهد افزایش مراجعه بیماران زیر ۲۵ سال و بالای ۷۰ سال هستیم. از ابتدای اپیدمی کرونا تاکنون ۴۱ درصد از موارد فوتی مربوط به گروه‌های سنی بالای ۶۰ سال بوده است که ۸۱ درصد آنان مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی، چاقی و وزن بالا بودند.

زالی با توجه به افزایش ترددهای درون شهری و حضور مردم در کالبد شهر تهران و استفاده از حمل و نقل عمومی به همشهریان توصیه کرد: همشهریان به ویژه گروه‌های پرخطر و بالای ۶۵ سال از حضور در مکان‌های پرازدحام که فاصله گذاری اجتماعی مخدوش است اجتناب کنند و درصورت اجبار حتماً از دو ماسک یا یک ماسک و شیلد استفاده کنند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، ویروس جهش یافته را مهم‌ترین چالش تهران و سایر استان‌ها برشمرد که دارای قدرت سرایت پذیری و مرگ و میر بالاتری برخوردار است و افراد جوان‌تر را گرفتار می‌کند. علائم بالینی متفاوتی را ایجاد می‌کند و فاصله بروز علائم تا فاز التهابی بیماری خیلی کوتاه‌تر است.

زالی با اشاره به تغییر وضعیت و رنگ برخی از شهرهای استان تهران در هفته جاری بر لزوم بازنگری در رنگ بندی شهرها با توجه به میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی توسط شهروندان، تعداد کل بیماران بستری، نرخ رشد موارد تست مثبت pcr، رشد میزان مراجعان سرپایی تاکیدکرد.

وی افزود: اگر این شاخص‌ها در رنگ بندی شهرها مورد توجه قرار گیرد طبیعتاً با یک آمایش جدید می‌توانیم در رابطه با کرونا در تهران اظهار نظر کنیم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با اشاره به آخرین مطالعات، خاطرنشان کرد: افراد برای پیشگیری از کرونا همچنان باید رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، شستشوی دست‌ها، ضدعفونی کردن سطوح، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی را به عنوان یک استراتژی مهم مد نظر قرار دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.