حذف رایزنان اقتصادی از سفارتخانه‌های ایران تکذیب شد

در این اطلاعیه آورده است: متاسفانه چندی است برخی رسانه ها با استناد به اخبار نادرست در مورد حذف رایزنان بازرگانی و یا اقتصادی از سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران، زمینه حمله نابجا به وزارت امور خارجه را فراهم آورده اند.

روابط عمومی وزارت امور خارجه در ادامه اضافه کرد: در سفارتخانه ها و سرکنسولگریهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، دو دسته کارشناس اقتصادی شامل رایزنان اقتصادی و رایزنان بازرگانی فعالیت می کنند. رایزن یا کارشناس اقتصادی از سوی وزارت امور خارجه منصوب  می شود و اعزام رایزنان بازرگانی متناسب با نیازهای روز و ظرفیت اقتصادی با سایر کشورها از  سوی سازمان توسعه تجارت وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می گیرد.

اطلاعیه روابط عمومی وزارت امور خارجه در این ارتباط افزوده است: ظرف سالهای اخیر مشکلاتی برای اعزام رایزنان بازرگانی بوجود آمده و تعداد این رایزنان در خارج از کشور به حداقل رسیده که البته سازمان توسعه تجارت در حال پیگیری حل مشکل اعزام آنها و افزایش تعداد رایزنان بازرگان در خارج از کشور بوده و این در حالی است که در چارچوب وزارت امور خارجه، بخش اقتصادی در بین سایر بخش‌ها از فعال‌ترین حوزه‌ها در سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران بوده  و این وزارتخانه  هیچ گاه بنایی بر حذف آن‌ها ندارد. همچنین با حمایت‌های بخشهای مختلف دولت، شاهد توسعه همکاریهای اقتصادی با همسایگان و اتحادیه اوراسیا از طریق توافق تجارت ترجیحی هستیم و این امر با روند اعزام رایزنان بازرگانی جدید تقویت می گردد.

روابط عمومی وزارت امور خارجه توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری با کشورهای هدف و خصوصاً همسایگان را از اولویتهای اصلی دولت و وزارت امور خارجه ذکر کرد  که با استفاده از ظرفیتهای وزارت امور خارجه و همچنین دستگاههای مختلف، شاهد افزایش صادرات حتی در مقطع تحریمهای ظالمانه امریکا هستیم.

در خاتمه این بیانیه تاکید شده است :در حوزه بخش خصوصی، رویکرد وزارت امور خارجه همواره حمایت از فعالان این بخش و استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل های آن جهت پیشبرد اهداف دیپلماسی اقتصادی بوده است و در این رابطه وزارت امور خارجه ضمن استقبال از "تاسیس دفاتر تجاری بخش خصوصی در خارج" ، همکاری مقتضی را با سازمان توسعه تجارت و مشخصا «شورای مراکز تجاری خارج از کشور» مستقر در آن سازمان که متولی این امر است، دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.