رونمایی از جامع‌ترین برنامه جمهوری‌خواهان برای مقابله با رفع تحریم ایران

پایگاه خبری-تحلیلی «واشنگتن فری‌بیکن» بعد از مصاحبه‌هایی با چندین نفر از سران سیاست خارجی حزب جمهوری‌خواه، گزارش داد: «جمهوری‌خواهان کنگره در حال کار بر روی طیفی از اقدامات برای جلوگیری از بازگشت دولت بایدن به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران هستند».

فری‌بیکن درباره تلاش‌های ضد ایرانی جمهوری‌خواهان کنگره، نوشت: «این تلاش، شامل فشار حداکثری جهت ممانعت از رفع تحریم‌های تهران تا زمانی که برنامه هسته‌ای مورد مناقشه آن به‌صورت کامل برچیده نشده، می‌شود».

این پایگاه خبری ضمن اشاره به مخالفت دو حزبی در آمریکا با رفع کامل تحریم‌ها علیه ایران، توضیح داد: «این مخالفت می‌تواند دولت را به بازنگری در رویکرد دیپلماتیک خود [در قبال] ایران مجبور کند... برای این منظور، کمیته تحقیقاتی جمهوری‌خواه از دقیق‌ترین طرح خود برای مقابله با امتیاز دادن دولت بایدن به تهران و کنار گذاشتن سیاست فشار حداکثری ترامپ، رونمایی کرد».

حزب جمهوری‌خواه در این برنامه - که نسخه‌ای از آن به دست فری‌بیکن رسیده - وعده داد: «با هرگونه کاهش تحریم ایران تا زمانی که این کشور برنامه هسته‌ای و موشکی خود را متوقف نکرده، تمام زندانیان آمریکایی را آزاد ننموده و دست از حمایت تروریسم جهانی نکشد، مقابله کند».

بر اساس این گزارش، منابع نزدیک به کمیته مطالعاتی حزب جمهوری‌خواه می‌گویند که این طرح، یکی از جامع‌ترین موضع‌گیری سیاسی است که این حزب طی تاریخچه ۴۷ ساله خود اتخاذ کرده است.

فری‌بیکن در ادامه نوشت که این سند استراتژیک جدید فقط یکی از تلاش‌های گسترده سران سیاست خارجی حزب جمهوری‌خواه در کنگره برای متوقف کردن حرکت دولت بایدن به سمت گفت‌وگو با ایران است.

قانون‌گذاران این حزب به این پایگاه خبری گفتند که چند سال آینده را به تلاش برای جلوگیری از هر اقدام دولت دموکراتیک بایدن برای امتیاز دادن به ایران، صرف می‌کنند و طرح‌هایی را نیز در کنگره برای جلوگیری از رفع تحریم‌های تهران ارائه خواهند داد.

«جیم بنکس» رئیس کمیته مطالعاتی حزب جمهوری‌خواه و عضوی از کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا به فری‌بیکن گفت، دولت بایدن آگاه است که نمی‌تواند در برابر خواسته‌های ایران برای رفع تحریم‌ها به عنوان پیش‌شرطی برای مذاکرات، تن دهد.

«گِرِگ استوب» عضو جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی در مجلس نمایندگان می‌گوید اعضای این حزب قویاً مصمم هستند تمام تحریم‌هایی را که احتمالا در دولت بایدن برداشته شوند، بعد از پایان کار وی و روی کار آمدن یک دولت جمهوری‌خواه، مجدداً علیه تهران اعمال کنند.

به نوشته فری‌بیکن، استوب همچنین خبر داد که قصد دارد برنامه‌های بایدن برای آزادسازی بخشی از اموال بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی را مورد تحقیق قرار دهد.

«مایکل مک‌کال» عضو ارشد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان از حزب جمهوری‌خواه نیز گفت که اعضای این حزب و دموکرات‌ها، در نگرانی از اینکه تلاش‌های دیپلماتیک دولت بایدن منجر به جسورتر شدن ایران شود، مشترک هستند.

مک‌کال در این‌باره توضیح داد: «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی اولویت حزب جمهوری‌خواه یا دموکرات نیست، بلکه اولویت آمریکا است. لکن ما باید از موضع قدرت شروع کنیم و باید مطمئن شویم گام‌هایی که بر می‌داریم، ایران را از رسیدن به سلاح اتمی در طولانی‌مدت بازدارد. راهکارهای کوتاه‌مدت هیچ فایده‌ای ندارند».

برنامه تدوین‌شده در کمیته مطالعاتی حزب جمهوری‌خواه همچنین از شروط دوازده گانه‌ای که «مایک پامپئو» وزیر خارجه دولت پیشین آمریکا برای دیپلماسی با ایران تعیین کرده بود، حمایت کردند. این برنامه همچنین ایران را ملزم به پذیرش بازرسی بی‌قید و شرط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات هسته‌ای می‌کند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد. 

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

روز گذشته «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ادعای اینکه دیپلماسی، مؤثرترین روش برای جلوگیری از رسیدن ایران به توانمندی اتمی است، مدعی شد بهترین مکان برای صحبت درباره پرونده هسته‌ای ایران، مسیر ۵+۱ است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.