هرگونه تجمع انتخاباتی ممنوع شد

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در پنجاه و نهمین نشست کمیته که با حضور دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور و سایر اعضای کمیته برگزار شد، گفت: دستورالعمل‌های سفر‌های نوروزی و همچنین انتخابات در شرایط کرونا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم، گفت:  پروتکل‌ها تا جایی موثر هستند که رعایت شوند و قدرت اعمال قانون را داشته باشیم.

 
در این نشست پیشنهاد شد که اگر با رشد بیماری مواجه نشویم محدودیت‌ها کم شود که مردم بتوانند سفر نوروزی داشته باشند، از دیگر مواردی که به آن اشاره شد کنترل افراد دارای تست مثبت در ایام نوروز بود و درصورت جابجایی ضمن جلوگیری از تردد به جهت اینکه برای آحاد جامعه خطر دارند مشمول جریمه خواهند شد.

همچنین ذوالفقاری با اشاره به این نکته که در شرایط عادی تصمیم‌گیری انجام نمی‌شود و طوری باید پیش برویم که بیماری پیشرفت نکند و جامعه دچار تنش نشود، تاکید کرد: موارد و دستورالعمل‌هایی که باید رعایت شود در ایام نوروز مشخص‌تر باشد؛ وضعیت شهر‌ها معلوم شود تا محدودیت‌ها برای سفر‌های نوروزی اعمال شود.

وی ادامه داد: به امید خدا قبل از نوروز با تعیین یک بازه زمانی ۲۰ روزه، یک بسته‌ای که شامل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها خواهد بود، برای اینکه مردم بتوانند برای نوروز برنامه‌ریزی کنند، اعلام خواهد شد  و بر اساس شرایط بیماری در شهر‌های مختلف تکلیف سفر‌ها تعیین خواهد شد.

در این نشست همچنین سیداسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور به برگزاری انتخابات سال گذشته اشاره کرد و افزود: در ۲۸ خرداد ماه سال ۱۴۰۰، چهار انتخابات، ریاست جمهوری، خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شورا‌های شهر و روستا را خواهیم داشت.

وی به آسیب‌شناسی تاثیر کرونا بر انتخابات و تاثیر انتخابات بر کرونا اشاره کرد و افزود: این آسیب‌شناسی سه بازه زمانی قبل، بعد و روز رای‌گیری را شامل می‌شود.

دبیر ستاد انتخابات کشور ادامه داد: قبل از رای‌گیری که مرحله ثبت نام است و اپلیکیشنی طراحی شده است که هم از طریق موبایل، هم کامپیوتر و هم دفاتر پیشخوان قابل استفاده و ثبت نام است. با این حال اگر کسی نتوانست ثبت نام انجام دهد می‌تواند به فرمانداری و بخشداری و برای نامزد‌های ریاست جمهوری به وزارت کشور مراجعه کند.

موسوی گفت: نکته دوم مکان شعبه است که این تعداد را از ۶۲ هزار  به ۷۰ هزار افزایش دادیم یعنی ۸ هزار شعبه اضافه کردیم که فضای باز و تهویه داشته باشند.

وی به تعداد افراد عوامل شعبه اشاره کرد و افزود: بیش از ۲ میلیون نفر در ایام انتخابات به کار گرفته می‌شوند که برای این تعداد، ماسک، دستکش و رعایت فاصله پیش بینی شده است.

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور بحث تبلیغات انتخابات را فصل شور و نشاط انتخابات دانست و افزود: به دلیل اهمیت سلامت مردم هرگونه تجمع تبلیغاتی ممنوع است، اما نامزد‌ها می‌توانند از پتانسیل رسانه ملی و فضا‌های مجازی استفاده کنند.

موسوی در ادامه آسیب‌شناسی به روز رای‌گیری اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه ممکن است عوامل تا ۷۲ ساعت بعد در مکان رای‌گیری باشند، آموزش داده شده تا با رعایت موارد بهداشتی نظیر اینکه از خودکار شخصی استفاده کنند، فاصله ۲ متر رعایت شود، و اینکه استامپ حذف شده و دستگاه احراز هویت ساخته شد، کمترین آسیب را داشته باشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.