باهنر: FATF  به احتمال زیاد تصویب می شود

«محمدرضا باهنر»، دبیرکل حزب جامعه اسلامی مهندسین و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در رابطه با حواشی اخیر در مورد تصویب لایحه اف ای تی اف عنوان کرد:  اف ای تی اف اصولا یک مقابله نامه بین المللی نیست و کاری است که کشورها از مدت ها قبل دور هم جمع شده اند و تفاهم هایی کرده اند تا مبارزات، مقررات و یک قوانینی را در کشورهای خود بگنجانند و اعمال کنند و در مجموعه این کار گفته شده به نفع صلح جهانی و منافع جهانی است.

او افزود: در این ماجرا داستانی پیش می آید که منافع ملی و منافع جهانی کجا با هم در مغایر است و کجا با هم سو و هم جهت هستند.

باهنر تاکید کرد: داستان اف ای تی اف از مدتی قبل در مورد ایران شروع شد و مذاکره و صحبت هایی در زمان وزارت طیب نیا شروع شد. ایشان رفتند و مذاکرات مفصلی کردند و پیشنهادی برای ایران دریافت کردند و گفته شد ایران این اقدامات را انجام بدهد تا در مجموعه کشورهایی که به اف ای تی اف پیوسته اند، همکاری کند.

او توضیح داد: ‌در این مجموعه کشورها با سه گروه کشورهای همکار با هم تفاهم نامه دارند و مقرراتی را بین خودشان دارند و عمل می کنند و متعهد هستند. یک سری کشورها که بعضا این مقررات را رعایت نمی کنند کشورهایی دارای ریسک بالا هستند. به اصطلاح امروز چیزی مثل تحریم نیست که کشوری ظالمانه و یا بر مبنای سیاسی، کشوری را تحریم کند یا شورای ملل بخواهد کشوری را تحریم کند ولی توصیه ای به کشورهای جهان است که می گویند معامله با این کشورها دارای ریسک، بالا است. گروه بعدی کشورهای غیر همکار هستند که گفته می شود به هیچ وجه با آنها همکاری نداشته باشید و مراقبت مبادلات اقتصادی با این کشورها باشید و این کشورها مورد اعتماد نیستند.

باهنر ادامه داد: زمانی که بحث شد ۳۰ تا ۴۰ اتفاق را در کشور گفتند که اگر ایران این ها را انجام بدهد کشور دوست می شود و خلاصه این در سه تا چهار قانون خلاصه شد. ابتدا قانون پولشویی بود که مجلس تصویب و شورای نگهبان بررسی کرد و ما در مصلحت نظام بررسی کردیم و این بند جامع و کامل تصویب و ابلاغ شد. با ابلاغ و اجرایی شدن قانون پولشویی نزدیک به ۷تا۸ مورد از آن موارد اتفاق افتاد و جامعه جهانی و هیات عالی اف ای تی اف تایید کردند که این اتفاقات افتاده و ایران همکاری می کند.

باهنر: FATF در مجمع تشخیص تصویب می شود اما .../معنی تروریسم از نظر ما با برخی کشورها متفاوت است

او یادآور شد: پالرمو و سی اف تی ماندند که این ها هم در ارتباط با کمک به تروریسم و چیزهای دیگری است که ما هم مدعی این هستیم که بیشترین قربانی را در زمینه تروریسم در جهان معاصر و در بین بقیه کشورها داریم. تروریسمی که در کشور ما از رییس جمهور، وزیر و نماینده مجلس و... را قربانی کرده و ما امروز فقط بیست هزار قربانی تروریسم داریم.

باهنر تصریح کرد: زمانی که بحث تروریسم در منطقه مطرح شد هیچ کشوری بر این موضوع حساسیت نداشت ولی ما آن را مطرح کردیم. ماجرای یازده سپتامبر خیلی بعدتر رخ داد و ما مبارزه ای جدی، عملیاتی و موضعی با تروریسم داشتیم و اعلام مواضع می‌کنیم، مبارزه می کنیم و هم افشا می کنیم. در جریانات اخیر و مسائل تروریسم در منطقه و ماجرای خلیفه گری و ... نیز سردار دلها را در این جریان از دست دادیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: اشکال ما در این زمینه این است که بعضا در دنیا کسانی، تروریسم مطرح می شوند که ما آنها را آزادی خواه می نامیم. فلسطین کشوری است که عده ای از بیرون آمده و آنها را آواره و خانه هایشان را مصادره کرده اند طبیعی است که انها برای بازگشت به کشور خود مبارزه می کنند. آنها آزادی خواه هستند و می خواهند سرزمین اشغال شده خود را آزاد کنند یا مردم یمن که این همه ظلم در قبال آنها انجام می شود. به تعبیر مقام معظم رهبری جای جلاد و شهید را عوض کرده اند آن کسی که آزادی خواه است و مبارزه اصلاح طلبانه دارد تروریسم خوانده می شود و کسی که ترور می کند، کشور مستقل و به رسمیت شناخته شده معرفی می‌شود.

او با بیان اینکه ما با برخی از کشورها از نظر واژه ای اختلاف نظر داریم، اضافه کرد:  تروریسم یعنی چه؟! در مورد تحریم، امروز تحریم ظالمانه بر علیه ما اعمال می‌شود و برای خنثی کردن تحریم ها جایی باید آنها را دور بزنیم و قوانین ظالمانه کشورهای متخاصم را نادیده می گیریم. اگر قرار باشد این موارد، به عنوان جرم بر علیه ما نوشته شود بی رحمانه است. کسی تردیدی ندارد که ما در مبارزه با تروریسم جدی هستیم ما در لبه جلویی این مبارزه هستیم. 

او اضافه کرد: اینکه ما چطور به پالرمو و سی اف تی بپیوندیم که در مجامع جهانی اعلام کنیم ما بر علیه تروریسم هستیم و از طرفی این اهرمی نباشد تا خنثی سازی مبارزه ایران بر علیه تحریم ها باشد، این کار فنی و دقیقی است که کمی معطلی دارد.

باهنر افزود: در مجمع هنوز درباره اف ای تی اف بحث می شود و این موضوع یک دور معطل شد و به نتیجه نرسید. ریاست محترم جمهور نامه ای برای رهبری مرقوم داشتند و خواستند مجمع علاوه بر اتمام وقت بررسی باز هم مساله را بررسی کند و دو جلسه است که در کمیسیون های مربوطه بررسی می شود. فکر می کنم ظرف ۱۵ روز آینده به صحن مجمع بیاید و امیدواریم مجمع نظر خوبی بر اساس منافع ملی، داشته باشد.

او در پایان گفت: به نظر  من، اف ای تی اف به احتمال زیاد تصویب می شود ولی حق تفحص ها باید در کنار این موضوع بررسی شود که امروز هم فقط حق تفحص ها مورد بررسی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.