کاخ سفید: بن سلمان را تحریم نمی کنیم

جنیفر ساکی سخنگوی کاخ سفید دوشنبه شب به وقت تهران در یک نشست خبری تأکید کرد که دولت متبوعش قصد ندارد محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را به دلیل نقش اثبات شده‌اش در قتل وحشیانه جمال خاشقجی روزنامه‌نگار مخالف حکومت سعودی -که در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید- تحریم کند.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: «ایالات متحده سران حکومت در کشورهایی که با آنها روابط دیپلماتیک دارد را تحریم نمی‌کند.»

سخنگوی کاخ سفید مدعی شد: «هدف ما این است که اطمینان حاصل کنیم که چنین اتفاقاتی [قتل مخالفان حکومت سعودی] هرگز دوباره رخ نمی‌دهد. ما معتقدیم که می‌توانیم این کار را انجام بدهیم و همزمان فضا را برای همکاری‌ با سعودی‌ها در حوزه‌های مورد علاقه طرفین باز نگاه داریم.»

شامگاه جمعه هشتم اسفندماه اداره امنیت ملی آمریکا -که هماهنگ‌کننده نهادهای اطلاعاتی این کشور به شمار می‌رود-در گزارشی رسماً تأیید کرد که محمد بن سلمان ولیعهد پادشاه عربستان سعودی با «ربودن» یا «قتل» جمال خاشقجی در استانبول موافقت کرده است.

در پی انتشار این گزارش، وزارت امور خارجه آمریکا از ممنوع شدن صدور روادید آمریکا برای 76 نفر از اتباع عربستان به دلیل نقش داشتن در تهدید مخالفان حکومت سعودی از جمله روزنامه‌نگار مقتول جمال خاشقجی خبر داد و وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز نیروی واکنش سریع  عربستان -که مستقیماً تحت نظر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی فعالیت می‌کند- و «احمد العسیری» معاون سابق سرویس امنیت و اطلاعات خارجی عربستان را تحریم کرد.

در عین حال، از همان نخستین دقایق بعد از انتشار گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره نقش بن سلمان در قتل جمال خاشقجی، رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابع خود در کاخ سفید گزارش دادند که دولت بایدن قصد ندارد ولیعهد سعودی را در این ارتباط تحریم کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.