آمادگی کاخ سفید برای تعامل با ایران درباره برجام

ساکی در نشست خبری شامگاه دوشنبه گفت: «اجازه بدهید ابتدا بگویم که از پاسخ ایران ناامید شدیم. ما کماکان آماده ورود مجدد به دیپلماسی معنادار برای پایبندی هر دو طرف به تعهدات هستیم و در تمام سطوح با شریکان ۱+۵ درباره بهترین روش رایزنی خواهیم کرد.»

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» شامگاه یکشنبه در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های ارشد گزارش داد ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا برای گفت‌‌وگوی مستقیم با آمریکا درباره برجام را رد کرده است.

این روزنامه آمریکایی اضافه کرد: «دو دیپلمات ارشد غربی گفتند که ایران فعلاً پیشنهاد برگزاری جلسه در اروپا را رد کرده و گفته که نخست خواستار ضمانتی برای رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا در خصوص رفع تحریم‌ها پس از این دیدار است.»

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز یک اسفند اعلام کرد دعوت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای حضور در جلسه گروه ۱+۵ و ایران را خواهد پذیرفت. 

در این بیانیه آمده است: «ایالات متحده آمریکا دعوت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را برای شرکت در جلسه گروه ۱+۵ و ایران جهت بحث درباره یافتن یک مسیر دیپلماتیک در خصوص برنامه هسته‌ای ایران خواهد پذیرفت.»

منابع خبری در آن زمان گزارش داده بودند قرار است یک جلسه غیررسمی کمیسیون مشترک برجام برگزار شود و از آمریکا دعوت شده به عنوان میهمان در آن جلسه حضور پیدا کند. 

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال دیروز (یکشنبه) گزارش داد که جمهوری اسلامی ایران این پیشنهاد طرف اروپایی را رد کرده است.

 «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ساعتی بعدتر گفت جمهوری اسلامی ایران زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی توسط هماهنگ کننده اروپایی برجام مناسب نمی داند.

خطیب زاده تاکید کرد: «هنوز هیچ تغییری در مواضع و رفتار ایالات متحده صورت نگرفته و دولت بایدن نه تنها سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ را کنار نگذاشته، بلکه حتی تعهد خود به اجرای کلیات وظایفش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام نکرده است.»

سعید خطیب زاده گفت: «اجرای تعهدات همه طرف ها در برجام موضوع مذاکره و بده بستان نیست و همه بده بستانها ۵ سال پیش انجام شده است.»

علی‌رغم اذعان مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد و اخیراً اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را نیز متوقف کرد.

اقدام ایران در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است که شریکان ایران در برجام را به لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام ملزم می‌کند.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا پس از خروج از برجام سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را در پیش گرفت. ترامپ می‌گفت هدفش از این سیاست وادار کردن ایران به مذاکره بر سر توافقی جدید است.

او در تحقق این هدف ناکام ماند و از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا به دلیل نداشتن راهبرد در برابر ایران و دامن زدن به تنش‌ها با این کشور مورد انتقاد قرار گرفت. مقام‌های دولت «جو بایدن» بارها اعتراف کرده‌اند که سیاست فشار حداکثری شکست خورده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.