گروسی: تفاهم ما و ایران موقت است

گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بیان کرد: من در گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی به یک توافق فنی کاملا موقت رسیدم. تاکید می‌کنم که این، یک توافق فنی موقت است و با قوانین ایران هماهنگ است. این توافق باعث می‌شود که در صورت ادامه اجرای تعهدات هسته‌ای برجامی توسط ایران، آژانس نظارت و فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود در مورد ایران را ادامه بدهد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بر ادامه نظارت بر فعالیت هسته‌ای ایران تاکید کرد.

رافائل گروسی در نشست خبری امروز درباره قطعنامه شورای حکام گفت: قطعنامه ذیل اختیارات کشورهای عضو شورای حکام  است. اعضا خواهان مکالمات سازنده هستند و می‌خواهند  اقدامات آژانس را ادامه دهند. این برای من مهم است.

گروسی افزود: همچنان با وجود توافق حاصل شده  نظارت بر تولید اورانیوم غنی‌شده در ایران را ادامه می‌دهیم؛ البته تهدیدهایی درباره لغو این توافق وجود دارد اما تنها اعلامیه رسمی از سوی ایران قابل استناد است.

گروسی: تفاهم ما و ایران موقت است

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تفاهم با ایران را موقت دانست.

رافائل گروسی گفت: گزارش من درباره راستی‌آزمایی در مورد فعالیت‌های ایران، اقدامات ما در خصوص راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در برجام را شامل می‌شود .

وی در مورد توقف پروتکل الحاقی افزود: قبلا بارها گفتم که توقف یا محدودیت امکانات راستی‌آزمایی و نظارتی آژانس، اثر چشم‌گیر و  جدی برای ارائه گزارش درباره اجرای تعهدات از سوی ایران دارد‌.

وی اضافه کرد: من در گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی به یک توافق فنی کاملا موقت رسیدم. تاکید می‌کنم که این، یک توافق فنی موقت است و با قوانین ایران هماهنگ است. این توافق باعث می‌شود که در صورت ادامه  اجرای تعهدات هسته‌ای  برجامی توسط ایران، آژانس نظارت و فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود در مورد ایران  را ادامه بدهد.

 وی ادامه داد: یافتن ذرات متعدد اورانیوم با منشأ انسانی، بیانگر این است  که مواد اتمی یا تجهیزات آلوده به مواد اتمی در آن منطقه مورد بررسی  قرار گرفته است اما ایران هنوز توضیح قابل قبولی درباره این ذرات را ارائه نکرده است. 

وی در خصوص مکان ها و تاسیسات اعلام نشده در ایران گفت: با توجه به سه مکانی که هیچکدام به آژانس اعلام نشده بودند، ایران به  سوال‌های آژانس درباره وجود  مواد اتمی در این مکان‌ها پاسخ نداده است.  نمونه‌برداری‌های محیطی  از این دو مکان، ذرات اورانیوم  را پیدا کرد. ماه قبل، ما نتایج را به ایران ارائه کردیم.

وی افزود: من در سفر اخیر  آمادگی کامل خود را برای ارتباط با ایران  جهت حل این  بن‌بست شکل گرفته و حل فوری  این مشکلات و تنش ها را اعلام کردم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.