بازتاب حمله آمریکا به سوریه در رسانه‌های عربی

به دنبال حمله بامداد جمعه بمب افکن‌های آمریکایی به خاک سوریه و به ویژه منطقه «بوکمال» هم مرز با عراق برخی از رسانه های عربی با انعکاس این خبر ابعاد آن را بررسی کردند.

 خبرگزاری «روسیا الیوم» با انتشار بیانیه وزارت خارجه سوریه در محکومیت این حمله نوشت: این حملات در حالی صورت گرفته است که پنتاگون تأکید کرد جنگنده های آمریکایی در پاسخ به حملات اخیر علیه نیروهای آمریکایی در عراق چندین حمله به شبه نظامیان در شرق سوریه را آغاز کردند و وزارت دفاع ایالات متحده افزود که این حملات چندین مرکز در یک نقطه کنترل مرزی را نابود کرده است.

پایگاه خبری الوطن نیوز نیز نوشت: وزارت امور خارجه سوریه تجاوزات آمریکا به مناطق شرق این کشور را با شدیدترین عبارات محکوم کرد. این حمله در دوران ریاست جمهوری بایدن نشان داد که او نیز تفاوتی با ترامپ رییس جمهوری پیشین این کشور نمی کند و حملات رژیم صهیونیستی نیز به این کشور مهر تاییدی بر این ادعاست.

پایگاه خبری العهد در واکنش به این تجاوز آمریکایی با اشاره به بیانیه وزارت خارجه سوریه گزارش داد : وزارت جنگ آمریکا اعلام کرده بود که نیروهای این ارتش به دستور جو بایدن  رئیس جمهور آمریکا به مناطق نظامی در شرق سوریه در نزدیکی مرز عراق حمله کردند. در همین حال «زاخاروف» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز حمله هوایی ایالات متحده را محکوم کرد و واشنگتن را به احترام به حاکمیت جمهوری عربی سوریه فراخواند.

العهد اقدام آمریکا در حمله به سوریه را سبب تنش آفرینی در منطقه عنوان کرد.

خبرگزاری المنار لبنان با  انتشار خبری مبنی بر اینکه روسیه و سوریه ایالات متحده را متهم به انتقال محموله های مورد نیاز برای تامین جنگنده های خود در سوریه کردند، افزود: ایالات متحده به سوریه به عنوان یک کشور مستقل حمله می کند و به اشغال غیرقانونی آن ادامه می دهد و حق زندگی مسالمت آمیز را از مردم این منطقه گرفته است و آشکارا به نقض قوانین بین المللی پرداخته و جان هزاران شهروند سوری را به خطر می اندازد.

اما پایگاه خبری «المصری الیوم» در رویکردی متفاوت نوشت که حمله ایالات متحده به گروههای وابسته به ایران در مرز سوریه و عراق اولین اقدام نظامی ایالات متحده آمریکا از زمان روی کار آمدن جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در ژانویه گذشته است و این اقدام واشنگتن در پاسخ به حملاتی است که پایگاههای نظامی ایالات متحده در اربیل عراق را هدف قرار داده اند.

پایگاه خبری «صدی البلد» مصر نیز با انتشار بیانیه وزارت خارجه سوریه در محکومیت حملات آمریکا به خاک این کشور ، نوشت : تجاوز آمریکا به سوریه آن هم در اوایل روی کارآمدن بایدن نشان از سیاست های منفی او نسبت به کشورهای منطقه به ویژه سوریه و کشورهایی است که سالها از تجاوزگری اسرائیل و هم پیمانان آن همچون آمریکا در امان نیستند. این حملات در حالی صورت می گیرد که سوریه سالها از تخریب، قتل و فجایع سازمان تروریستی داعش رنج کشیده است و اکنون نیز با حملات گاه و بیگاه سردمداران استعمار و سلطه گری مواجه است و این نمونه بارز قانون جنگلی است که دولت گذشته آمریکا از آن استفاده می کرد.

رسانه های عربی دیگر مانند رادیو سوا بیروت، المیادین، انباء نیوز، اسپوتنیک عربی، النهار، اللواء، الجمهوریه، الوطن و ... تنها به انعکاس بیانیه وزارت خارجه سوریه در محکومیت حملات آمریکا به این کشور پرداختند و برخی  دیگر از رسانه ها مانند العربیه، روزنامه الشرق الاوسط و عکاظ عربستان نیز سعی کرده اند تا این حملات را به اختلافات آمریکا با ایران نسبت دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.