تلاش دوباره تروئیکای اروپایی برای پیشبرد طرح ضد ایرانی آمریکا

به گزارش خبرگزاری رویترز ، علی رغم هشدارهای ایران و روسیه، تروئیکای اروپایی تلاش کرده است از طرح آمریکا در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تصویب قطعنامه ای علیه جمهوری اسلامی ایران حمایت کند. تروئیکای اروپا امروز در نشست شورای حکام تلاش کرده است تا طرح آمریکا علیه ایران را پیش ببرد.

در نشست شورای حکام آژانس که ساعاتی پیش به صورت ویدئو کنفرانس و به شکل غیر علنی برگزار شد، انگلیس، فرانسه و آلمان پیش نویس یک قطعنامه را میان اعضای شورا پخش کردند که در آن نسبت به آنچه "کاهش شفافیت هسته‌ای" از سوی ایران عنوان شده، شدیدا ابراز نگرانی و از تهران خواسته شده است تا اقدامات اخیر خود را به عقب بازگرداند.

در این پیش نویس که در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته، همچنین درباره "عدم پیشرفت" در کسب توضیحات از سوی تهران درباره ادعای پیدا شدن ذرات اورانیوم در سه سایت در ایران ابراز نگرانی شده است.

بنابر این گزارش، روسیه به سایر اعضای شورای حکام متذکر شده است که تصویب قطعنامه به روند سیاسی بازگشت به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) کمکی نخواهد کرد.

مسکو در ادامه تاکید کرده است: چنین اقدامی به میزان زیادی این تلاش ها و همچنین چشم انداز احیای برجام و همکاری های عادی میان ایران و آژانس را پیچیده تر می کند.

به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین نیز پیش از برگزاری نشست شورای حکام آژانس نسبت به از دست رفتن زمان برای انجام مذاکرات سازنده در مسیر حفظ برجام هشدار داد و تاکید کرد که تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام نتایج مثبتی نخواهد داشت.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانس خبری امروز خود پس از این نشست درباره احتمال صدور قطعنامه علیه ایران گفت: من فکر می کنم که صدور قطعنامه در حوزه اختیارات کشورهای عضو است ولی اعضا تمایل دارند که مکالمه‌های سازنده‌ای داشته باشند و اقدامات آژانس را حفظ کنند. این برای من مهم است.

وی ادامه داد: ما به تحقیق درباره سطح غنی سازی اورانیوم در ایران ادامه خواهیم داد. اقدامات شفاف ساز مربوط به توافق هسته‌ای دیگر به خاطر به تعلیق در آمدن پروتکل الحاقی از سوی ایران، انجام نمی شوند.

گروسی با بیان اینکه "هر اقدامی که انجام می دهیم، باید بر اساس بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران باشد" تصریح کرد: پروتکل الحاقی توان قدرت عمیق تری برای نظارت بر آن چه در ایران اتفاق می افتاد، می بخشید که آن را از دست دادیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.