تاکید گورباچف بر تلاش کل دنیا برای حل مساله سلاح‌های هسته‌ای

آخرین رهبر شوروی معتقد است که کل جهان باید اکنون برای برخورد با مساله سلاح‌های هسته‌ای، بدون قرار گرفتن در مسیر ناامیدی و یاس اقدام کند.

میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی در آستانه تولد نود سالگی خود در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک، زمان حال را "برهه‌ای مسوولانه و بسیار دشوار" توصیف کرد.

گورباچف گفت: ما باید ایمان داشته باشیم و عمل کنیم. اول اینکه همه دنیا باید مسئله هسته‌ای را حل کنند. من توجهات را به این واقعیت جلب می‌کنم که روسیه برای تأیید این فرمول به همه قدرت‌های هسته‌ای پیشنهاد کرده است؛ اینکه "در یک جنگ هسته‌ای نمی‌توان پیروز شد و هرگز نباید وارد آن شد." من کاملاً از این امر حمایت می‌کنم، خصوصاً با توجه به این واقعیت که من و رونالد ریگان (رئیس جمهوری اسبق آمریکا) این را در اولین جلسه خود در سال ۱۹۸۵ بیان کردیم و در نتیجه، روند خلع سلاح هسته‌ای آغاز شد، هرچند که آسان نبود.

میخائیل گورباچف که اولین و آخرین رئیس جمهوری اتحاد جماهیر شوروی بود، ابراز اطمینان کرد که همکاری مشابهی در حوزه‌های مختلف ممکن است.

اصلی که تصریح می‌کند "نمی‌توان در یک جنگ هسته‌ای پیروز شد و هرگز نباید وارد آن شد" در نشست ۱۹۸۵ ژنو میان ریگان و گورباچف به دست آمد. مسکو بارها از واشنگتن درخواست کرده است تا این اصل را دوباره احیا کند.

این رهبران در ۱۹۸۷ پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد را به امضا رساندند تا از یک رقابت تسلیحاتی جدید جلوگیری کنند. طرفین با امحای تمام موشک‌های کروز و زمین پرتاب بالستیک که بین ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر برد داشتند، موافقت کردند. واشنگتن در ۲۰۱۹ از این توافق خارج شد و مسکو هم دست به اقدام متقابل زد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.