توضیحات یک متخصص درباره تاثیرگذاری واکسن‌های کرونا بر انواع مختلف این ویروس

دکتری فیزیولوژی پزشکی گفت: ساختار اصلی ویروس‌ها تقریبا یکسان است، بنابراین واکسنی که هسته اصلی ویروس کرونا را هدف بگیرد، در برابر انواع جهش‌یافته ویروس‌ کرونا هم اثرگذار خواهد بود.

محمدرضا رئوفی روز دوشنبه افزود: اکنون واکسن‌های متعددی به منظور پیشگیری از ابتلاء به کرونا ساخته شده که هر یک از تکنیک‌های متعددی بهره گرفته‌ است. 

وی ادامه داد: برخی واکسن‌ها که بر قسمت‌های مختلف ویروس اثر می‌گذارد، بدون شک با جهش ویروس و تغییر شکل بی‌اثر خواهد شد؛ اما واکسنی که ساختار اصلی ویروس را نشانه می‌گیرد، در برابر انواع جهش‌یافته هم ایجاد ایمنی خواهد کرد.

رئوفی یادآور شد: ویروس انگلیسی تنها ویروس جدید (جهش‌یافته) نیست. ویروسی که اخیرا در ژاپن، آفریقای جنوبی یا فرانسه نیز دیده شده است، ویروس جهش‌یافته کرونا بوده که به اندازه ویروس انگلیسی تغییر شکل نیافته است.

به گفته این استاد دانشگاه، ویروس انگلیسی به دلیل قدرت سرایت و شدت بیماری مورد توجه واقع شد، اما اغلب ویروس‌ها با جهش یافتن، تغییرات قابل‌توجهی با ساختار اصلی نمی‌یابند.

وی همچنین در باره اثرگذاری واکسن بر اشخاص مبتلا به چاقی و افزایش وزن گفت: تاثیر هر یک از واکسن‌ها بر مبتلایان به چاقی مستلزم تحقیق و بررسی است و نتایج شماری از مطالعات را در این زمینه نمی‌توان به کل تعمیم داد. 

به گزارش ایرنا، ویروس جهش یافته کرونا اوایل بهمن سال جاری در انگلیس مشاهده شد و سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۶ بهمن ماه از شناسایی اولین مورد ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در ایران خبر داد.

وی همچنین ۲۵ بهمن ماه با بیان اینکه ویروس کرونای انگلیسی در کشور چرخیده است، گفت: ‌روزهای سختی در انتظار ما بوده و باید خود را آماده کنیم.

واکسیناسیون کرونا در ایران همزمان با دهه فجر و از روز ۲۱ بهمن با واکسیناسیون ۱۰ هزار نفر از کادر درمان با اولویت کارکنان بخش آی سی یو آغاز شد.

از روز گذشته (یکشنبه) نیز ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم اهدایی چین وارد کشور شده و تاکنون دو محموله واکسن اسپوتنیک وی محصول شرکت گامالیای روسیه به ایران رسیده است؛ که محموله اول شامل ۲۰ هزار دوز و محموله دوم شامل ۱۰۰ هزار دوز واکسن بوده و به منظور واکسیناسیون ۶۰ هزار نفر کافی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.