افشای یک راز مهم از پشت پرده گزارش ترور خاشقچی

شبکه خبری سی ان ان گزارش داد: در گزارش اولیه «دفتر مدیریت اطلاعات ملی» درخصوص مسببان قتل جمال خاشقچی در ابتدا نام ۲۱ نفر اعلام شده بود که ساعاتی بعد سه نام به صورت رازآلودی حذف و فهرست ۱۸ نفره ای ارائه شد.

سی ان ان در ادامه نوشت: این نهاد از ارایه توضیح بیشتر در باره چرایی حذف نام  سه نفر از لیست ۲۱ نفره ماجرای قتل خاشقچی خودداری ورزید.

بنابراین گزارش، نام یکی از سه نفری که در گزارش اولیه دفتر مدیریت اطلاعات ملی حذف شده «عبدالمحمد الحورنی» (Abdulla Mohammed Alhoeriny) است که گفته می شود برادر ژنرال «عبدالعزیز بن محمد الحورنی» (General Abdulaziz bin Mohammed al-Howraini) مسئول دفتر امنیت ملی بوده که  این دفتر بر چندین آژانس اطلاعاتی و ضد تروریسمی خارج از عربستان نظارت دارد. 

سی ان ان نام حذف شده دو فرد دیگر از این فهرست را «یاسر خلد السالم» (Yasir Khalid Alsalem) و «ابراهیم السالم» (Ibrahim al-Salim) گزارش داد و افزود: مشخص نیست که این دوفرد که بوده و دارای چه سمتی هستند.

این رسانه خبری آمریکایی افزود: بنابر داده های یک تارنمای آرشیو اینترنتی(Wayback machine) گزارش اولیه دفتر مدیریت امنیت ملی آمریکا که شامل فهرست ۲۱ نفره دست اندرکاران قتل خاشقچی بوده، برای ساعت ها بر روی شبکه اینترنت قرار داشته و  پس از آن نسخه دوم فاقد نام این سه نفر جایگزی گزارش اولیه می شود.

 دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا جمعه هشتم اسفند ماه ۱۳۹۹، گزارش غیرمحرمانه‌ای را از قتل این روزنامه‌نگار منتقد حکام فعلی سعودی منتشر کرد که در آن آمده است: ما ارزیابی می‌کنیم که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، عملیاتی را در استانبول ترکیه برای دستگیری یا کشتن جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی تایید کرده است.

در این گزارش آمده است: ما براساس کنترل ولیعهد در تصمیم‌گیری پادشاهی، دخالت مستقیم یک مشاور اصلی و محافظان محمد بن سلمان در جزئیات این عملیات و حمایت ولیعهد برای استفاده از اقدامات خشونت آمیز برای سکوت مخالفان خارج از کشور از جمله خاشقچی، به این ارزیابی رسیدیم. .

خاشقچی روزنامه نگار مخالف ولیعهد سعودی مهر ماه سال ۹۷ زمانی که برای انجام یک کار اداری به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه مراجعه کرد، به قتل رسید اما جسد او هیچ گاه پیدا نشد.

سازمان سیا پس از قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه با قطعیت بالایی گزارش داد که بن سلمان شخصا دستور این قتل را صادر کرده است اما مقام های اطلاعاتی به طور علنی در این باره صحبت نکرده و شواهدی ارائه نکرده اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.