اعلام آمادگی مقام کاخ‌سفید برای تعامل مجدد جهت بازگشت دوجانبه به تعهدات

یک مقام کاخ سفید گفت که این کشور همچنان آماده تعامل مجدد در چارچوب دیپلماسی برای بازگشت دوجانبه به پایبندی به تعهدات هسته‌ای است.

یک مقام کاخ سفید شامگاه یکشنبه به یک پایگاه خبری صهیونیستی گفت که از پاسخ ایران درباره برگزاری نشست با حضور آمریکا درباره برجام ناامید شده است.

این مقام کاخ سفید گفت: «در حالی که ما از پاسخ ایران ناامید شده‌ایم اما همچنان آماده تعامل مجدد در دیپلماسی معناداری بوده تا بازگشت دوجانبه به پایبندی به تعهدات هسته‌ای حاصل شود.»

وی در ادامه اضافه کرد: «ما درباره بهترین راه پیش رو با شرکای خود در ۵+۱ رایزنی خواهیم کرد.»

 روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» شامگاه یکشنبه در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های ارشد نوشت که ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا برای تنظیم گفت‌وگوهای هسته‌ای مستقیم با آمریکا را رد کرده است. 

این روزنامه آمریکایی اضافه کرد: «دو دیپلمات ارشد غربی گفتند که ایران برگزاری دیدار در اروپا برای حال حاضر را رد کرده و گفته که نخست خواستار ضمانتی است که آمریکا برخی از تحریم‌ها را پس از دیدار بردارد.»

 «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز امشب (یکشنبه) در پی انتشار اخباری درباره مخالفت ایران با شرکت در نشستی با حضور آمریکا اعلام کرد با توجه به مواضع و اقدامات اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی، جمهوری اسلامی ایران زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی توسط هماهنگ کننده اروپایی برجام مناسب نمی داند.

علی‌رغم اذعان مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد. تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد و اخیراً اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را نیز متوقف کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.